An other Velbus-server (Purebasic)

The data I send is copied from the flex application and it works perfectly from there…
the “eth ->” counter counts the same amount of data as I send it from flex.
but it isn’t transfered to the bus…

is there a way for monitorring my input?

Thanks!

[quote=“Golfy”]
I’ve to develop it but it would not be to hard… thanks for your feedback !
I would probably publish it tonight (with -debug parameter…)[/quote]

Well, I’m working a little bit more than previous… because console mode take around 50% of CPU… will try to use Window GUI application (still able to compile on Linux or Windows but would be more expressive with frames and logs). Not for tonight, sorry… but will be better than Console version

http://golfy.olympe.in/PB_Velbus-server_init.jpg

I’m trying to make it work with openremote…
this is android compatible and easy to design…

problem is poor feedback capabillaties
but they are working on this…

[size=150]Hey ! PB Velbus-Server 3.0 is out ![/size]
http://golfy.olympe.in/PB_Velbus-server_3.0.jpg

  1. Less CPU consumption rather old console version (old = around 50%, new = around 2%) !!!
  2. Now you can save the log list as TXT file (PB_Velbus-server.log in current directory)… log list is limited to 250 events (for now… could be enhanced in future)
  3. Error messages will be shown in red (with the right icon From/To Velbus)
  4. You can filter unwanted message (see image for example, [Filter] button must be Toggle)
  5. You know IP addresses connected to the server
  6. You can… exit ! Ok this version isn’t fully functional but all the needed are present… I will improve it as soon as possible.

Please give me your feedback !
Download link : golfy.olympe.in/PB_Velbus-server.exe
ini file is (for example) :

COMx 8080

Et en français ça sert à quoi en fait ?
J’ai essayé de m’y connecter en rentrant Com3 qui correspond à mon branchement USB, ca se connecte, mais rien n’apparait dedans :frowning:

Je me connecte sur mon navigateur ensuite en localhost:8080/
Mon ip local apparait alors dans le programme, mais au niveau du navigateur ca charge en boucle. Et rien ne se passe.

Bion je débute en Velbus, sur une petite install de test, le gros ne va arriver que dans les mois à venir (construction en cours)
Donc je ne comprend pas encore tout ^^

[quote=“Daweb”]Et en français ça sert à quoi en fait ?
J’ai essayé de m’y connecter en rentrant Com3 qui correspond à mon branchement USB, ca se connecte, mais rien n’apparait dedans :frowning:

Je me connecte sur mon navigateur ensuite en localhost:8080/
Mon ip local apparait alors dans le programme, mais au niveau du navigateur ca charge en boucle. Et rien ne se passe.

Bion je débute en Velbus, sur une petite install de test, le gros ne va arriver que dans les mois à venir (construction en cours)
Donc je ne comprend pas encore tout ^^[/quote]

Ce programme n’est qu’un pont (bridge) entre le monde IP et le monde BUS CAN VELBUS : il n’est utile que pour permettre à plusieurs programmes d’accéder à un seul module VMB1USB ou VMB1RS.

Pour comprendre, vous pouvez connecter le programme VelbusLink (choisir “Network connection (TCP/IP)” à la place de “Direct cable connection”)
Vous pouvez aussi télécharger le programme décrit dans ce topic : Velbus via command line

L’intérêt est de pouvoir l’utiliser sur un PC allumé en permanence (devient ‘serveur’) et donc d’accéder aux fonctions Velbus depuis n’importe quel autre ordinateur de votre réseau (LAN ou WiFi). Il est même possible l’utiliser via Internet (WAN) mais pour cela il faut modifier la table NAT de votre routeur/firewall/box ADSL…

Ah ok j’ai compris :slight_smile:
Du coup je m’installe un mini pc très basic style Atom à coté de ma baie, je la connecte en reseau, j’installe ce petit programme, et du coup j’accède depuis le vrai programme velbus en reseau depuis n’importe quel pc :slight_smile:

Génial, voilà une idée qu’elle est bonne !

Exact !

let’s continue in english (for all users of Velbus system).

[size=150]Here is version 3.01 ![/size]
Filtering is enhanced and some bugs were removed : see golfy.olympe.in/PB_Velbus-Server_3_manual.pdf for release notes and manual

Download link : golfy.olympe.in/PB_Velbus-server.exe

And now, here is the official site for PB_Velbus-server and VelbusCmd projects :
golfy.olympe.in/Teo-Tea

[size=150]Here is version 3.02 ![/size]
Bug fixed : show all kind of bad frames (before, displaying only bad checksum frames)
This version is ideal for debugging your own application.

Download : golfy.free.fr/Velbus/PB_Velbus-Server/PB_Velbus-server.exe (v3.0.2)
Download : golfy.olympe.in/PB_Velbus-server.exe (v3.0.1)
Manual : golfy.olympe.in/PB_Velbus-Server_3_manual.pdf (manual and release notes)

official site for PB_Velbus-server and VelbusCmd projects : golfy.olympe.in/Teo-Tea

As always, your feedback are welcome :slight_smile:

[size=150]Here is version 3.03 ![/size]
Added : bandwidth graph (RX is Velbus received frame, TX is Ethernet received frame… all from server view of course)
This version is ideal for debugging your own application.

Download : golfy.free.fr/Velbus/PB_Velbus-Server/PB_Velbus-server.exe (v3.0.3)
Download : golfy.olympe.in/PB_Velbus-server.exe (v3.0.3)
Manual : golfy.olympe.in/PB_Velbus-Server_3_manual.pdf (manual and release notes)

official site for PB_Velbus-server and VelbusCmd projects : golfy.olympe.in/Teo-Tea

As always, your feedback are welcome : are you using it ? have you any problem ? is it stable or unstable ?..

[size=150]version 3.04 : minor enhancement ![/size]
Added : Coloring velbus frame depend of priority frame (light green is High or special, normal green is Normal)
Added : Source address has been added to “source” field
Added : Serial port number and Ethernet port are displayed in statusbar (better for troubleshooting)

This version is stable release.

http://golfy.olympe.in/PB_Velbus-server_3.04.png

Download : golfy.free.fr/Velbus/PB_Velbus-Server/PB_Velbus-server.exe (v3.0.4)
Download : golfy.olympe.in/PB_Velbus-server.exe (v3.0.4)
Manual : golfy.olympe.in/PB_Velbus-Server_3_manual.pdf (manual and release notes)

official site for PB_Velbus-server and VelbusCmd projects : golfy.olympe.in/Teo-Tea

**As I’ve no feedback, I don’t know if it’s useful for you ** : should I continue to publish it here (Velbus forum) ? Are you waiting for other function ? don’t hesitate to post here…

Hi Golfy,

I want to give this version a try, but I’m not able to run it: I’m seeing a popup “Not able to find velbus hardware”.
Should I fill in a com port nr somewhere?

I can’t download the user manual: server is unavailable.

thanks!

[quote=“GertSt”]Hi Golfy,

I want to give this version a try, but I’m not able to run it: I’m seeing a popup “Not able to find velbus hardware”.
Should I fill in a com port nr somewhere?

I can’t download the user manual: server is unavailable.

thanks![/quote]

Just create a text file named PB_Velbus-server.ini
1st line is COMx
2nd line is network port

At my home, it’s

COM6 8080

That’s all.

[size=150]version 3.05 : great enhancement ![/size]
**Added **: decrypting function. It permit to show some kind of messages (Memory transfert, Temp Request, etc.) from Velbus Bus or Ethernet apps (which communicate to Velbus). Warning: some description aren’t accurate (because some frames are contextual). It would be use for development’s user but could be a way to study the Velbus protocol :slight_smile:
**Added **: ini file initialization (GertSt: you don’t have to create manually the ini file). At first launch, PB_Velbus-server search for ini file, else, it asks for right parameters (and checks them).

This version is stable release.

http://golfy.olympe.in/PB_Velbus-server_3.05.png

Download : golfy.free.fr/Velbus/PB_Velbus-Server/PB_Velbus-server.exe (v3.0.5)
Download : golfy.olympe.in/PB_Velbus-server.exe (v3.0.5)
Manual : golfy.olympe.in/PB_Velbus-Server_3_manual.pdf (manual and release notes)

official site for PB_Velbus-server and VelbusCmd projects : golfy.olympe.in/Teo-Tea

Small Enhancement, always same place :slight_smile:

**Have a good 2013 year with lot of funny Velbus projects **:slight_smile:

golfy.olympe.in/Teo-Tea/2013/01/ … treatment/

http://golfy.olympe.in/Teo-Tea/wp-content/uploads/2013/01/PB_Velbus-server_3.06.png

Download : golfy.free.fr/Velbus/PB_Velbus-S … server.exe (v3.0.6)
Download : golfy.olympe.in/PB_Velbus-server.exe (v3.0.6)
Manual : golfy.olympe.in/PB_Velbus-Server_3_manual.pdf (manual and release notes (not updated since long time))

official site for PB_Velbus-server and VelbusCmd projects : golfy.olympe.in/Teo-Tea

Bonjour et bonne année.
Je pense à un truc Golfy qui serait tout simplement énorme;

Je ne sais pas si tu connais les NAS synology.
Une version de ton serveur instalable sur un nas synology serait parfaite :slight_smile:

Avoir un petit serveur Nas, qui sert à tout (en particulier médiathèque), mais qui en plus pourrait s’occuper de vellbus, pour le partager en réseau… :slight_smile:
Et en poussant le luxe, on pourrait même imaginer plus tard une interface simplifiée sur le nas, permettant de contrôler basiment les interupteurs et de voir par exemple la température.

Si je programmais, je me lancerais sans hésiter, mais j’y connais rien :smiley:

les NAS Synology semble utiliser du PHP…
synology.fr/support/faq_show … 4&lang=fre

pour ma part, mon application est compilé pour Windows (et potentiellement pour Linux, si j’arrive à faire marcher Purebasic sur mon Linux virtualisé).

Ils proposent PHP pour les usages “web”, mais c’est du linux derrière.
Donc si vous arrivez à faire marcher votre appli sous linux, pas impossible qu’elle soit utilisable sur un nas.

Faut savoir que les syno sont accessibles en root, en SSH.
Donc ca doit être installable et executable à ce niveau peut être.

Voir ici : synology.fr/support/3rd_part … p?lang=fre

is this program working with homecenter?

I don’t know how HomeCenter is working. Consider this program as converting Velbus Logical protocol into Ethernet Logical protocol (with IP addresses) : frame still in RAW format but encapsulated in Ethernet frame !