Bediening Rolluiken op tijdstip

Beste,

Ik ben een complete leek wat betreft Velbus technologie. Ik heb toch een poging gedaan om mij er eens aan te wagen in mijn nieuwe installatie.

Ik had graag voor mijn rolluiken een automatische bediening geprogrammeerd waarbij deze elke dag omstreeks 22:00 naar beneden gaan en daags nadien omstreeks 10:00 terug omhoog.

Via de handleiding ben ik te weten gekomen dat je dit soort programmatie dient te doen d.m.v. virtuele drukknoppen.

rolluikmodule: VMB2BLE
drukknop: VMB2PBN

ik heb het volgende geprogrammeerd:

  • virtuele knop 6 geactiveerd via de configuratie van de drukknop module (reactietijd: direct)
  • op deze virtuele knop 6 een actie 112 aangemaakt die de rolluikmodule stuurt (onmiddelijk omlaag wanneer oorzaak opent)
  • op de drukknop module een programma geactiveerd waarbij virtuele knop 6 kort ingedrukt wordt om 22u00 - actief bij programma 1
  • programma 1 is actief op de module

Dit alles zonder enig succes , bij wijze van test heb ik de actie verwijderd en vervangen door een stap waarbij het licht in de keuken aangaat op het gekozen tijdstip , deze blijkt wel te werken.

Kan iemand mij helpen / uitleg geven over wat ik verkeerd doe op deze manier?

Alvast bedankt.

mvg,

Jan

Beste

Vermoedelijk zal je de rolluikacties 0109. Onmiddellijk omhoog en 0113. Onmiddellijk omlaag moeten gebruiken.

Bij acties 0112 . Onmiddellijk omlaag wanneer oorzaak opent (en 0108 . Onmiddellijk omhoog wanneer oorzaak opent) verwacht het bus-systeem een opening van een oorzaak, en afhankelijk van de gekozen actie bij de programmastappen zal dit niet voorkomen.

Met vriendelijke groeten

Oke, dat ga ik vanavond eens proberen.

De rolluiken zijn ook te bedienen , elk afzonderlijk , met een drukknop. DIezelfde drukknop stuurt de rolluik aan met actie 114 (omhoog/omlaag)
Bij gebruik van de drukknop gebeurt er het volgende:

1ste keer drukken: rolluik zakt tot beneden
2de keer drukken: rolluik stopt
3de keer drukken: rolluik gaat omhoog

Wanneer ik nu na de eerste actie de rolluik helemaal heb laten zakken en vervolgens de rolluik terug omhoog wil doen dan reageert hij pas na de 2de keer drukken op de drukknop.

Is dat een normale werking en wat is de oorzaak daar van?

Ik heb gisteren gemerkt dat wanneer ik de tijdsgebonden programmatie gebruik, en ik kortelings na het gekozen tijdstip de rolluik manueel ga bedienen , hij ook pas bij de 2e keer drukken reageert. Het lijkt dus dat de tijdsgebonden programmatie wel een gevolg heeft gehad.

Grt, Jan

Waarschijnlijk staat de “totale tijdsduur” te lang.
image

Oke, ik heb de tijdsduur aangepast naar 25 seconden (de motoren hebben ongeveer 15 seconden nodig) voorheen stond dit op 2 minuten vandaar dus de verwarring.

Wat betreft het automatisch bedienen van de rolluiken, met actie 109 / 113 schijnt dit ook niet te gaan.
Ik weet niet wat ik verkeerd doe, waarschijnlijk iets heel onnozel.
Ik heb in bijlage alvast eens de file geupload.

wijzigingen080719.vlp (122.0 KB)

Kan je eens in VelbusLink op module slk 1 D (33), CH7 of CH8 rechtsklikken > bedienen, en zien of de actie uitgevoerd wordt?
Zoja, dan zit het probleem hem ergens in de programmastap. Zonee, dan zit het probleem eerder in de actie.

Op dezelfde module kan je ook eens rechtsklikken en dan “Tijd opvragen” kiezen. Kijk daar eens na of de datum en tijd correct staan. Zonee, dan kan je boven in VelbusLink met “Sync clock” de tijd juist zetten. Als de tijd niet correct staat wordt de actie wel uitgevoerd, maar niet op het moment dat je zou verwachten.

Wanneer ik CH7 of CH8 vanuit de velbus software wil bedienen doet die ook niets , wanneer ik vervolgens de actie verander naar bijvoorbeeld ‘alles uit’ dan werkt het perfect

De gesynchroniseerde tijd op de module komt overeen met de huidige tijd op mijn computer

Wanneer ik actie 114 omhoog/omlaag definieer dan kan ik via de knop simulatie wel de rolluiken bedienen. Maar ik denk niet dat dit een goede oplossing is , stel dat de rolluiken reeds beneden zijn gaat hij op het geprogrammeerde tijdstip de rolluiken terug omhoog doen.
Er lijkt dus iets mis te zijn met gekozen actie…maar wat is dan de juiste manier?

Ik heb nog wat verder liggen proberen en het lijkt erop dat de installateur de rolluikbediening heeft omgewisseld.
Wanneer ik als actie ‘omhoog’ kies dan doet de motor het tegenovergestelde en zakken de rolluiken.

Kan ik dit simpel oplossen door de draadjes aan de module om te draaien?

Bedankt voor jullie hulp!

Beste

Inderdaad, je kan de draden die toekomen op de module gewoon omdraaien. Hier vind u een aansluitschema (pagina 5).

Met vriendelijke groeten