Centrale Verwarming en multizone

Ik heb enkele vragen bij het gebruik van VMBELx en verwarming
(in een paar weken starten de werken van verwarming en electriciteit van mijn nieuwe woning)

Voor de verwarming ga ik een vaillant verwarming hebben met een valve per zone
dit met 1 signaal voor de centrale verwarmingspomp
Zo kan ik elke VMBEL per zone de valve laten bedienen en allen linken naar de pomp relay

In de velbuslink staat bij Temperature/Advanced een instelling voor de pomp
Pump on delay: hier lijkt het mij duidelijk dat de pomp later dan de heater opstart
Pump off delay: dit lijkt wat dubbelzinnig
1: de pomp blijft nog langer aan dan de heater
2: de heater blijft langer op tov de pomp

Vaillant hun pomp zal nog nadraaien nadat de pomp relay is opengegaan
Daarmee had ik gehoopt dat dan de valve(heater) met vertraging zou sluiten(relay openen)

Nu voor de Vaillant ook nog temperatuur sturing te geven hebben zij een interface 0-10v

Mijn bedoeling is dan dat ik als basis 5v geef (50graden) en bij boost deze optrek naar bvb 7v(70 graden)
Kan dit door middel van de VMB4DC?
Ik heb al in het forum een voorbeeld gezien waar men aanrade van alarms te gebruiken
maar is dat makkelijk combineerbaar met 8 zones? of toch beter via de boost functie?

Kan ik dan ook deze voltage aanpassen volgens wat de VMBMETEO aangeeft van de buiten temperatuur?
Ik zie daar enkel head, frost alarms die mij bruikbaar lijken

Dit allemaal uitwerken voor dat ik iets van installatie heb blijft natuurlijk een uitdaging
maar ik hoop dat bovenstaande mogelijk is :slight_smile:

Pump off delay: kanaal “pomp” blijft langer ingedrukt dan kanaal “verwarming” (om oververhitting van de brander te voorkomen terwijl de ventielen aan het sluiten zijn).

Je kan door middel van acties (vnl. “214. Dimsfeer oproepen”) een dimwaarde = 0-10V waarde instellen. De oorzaak daarvan kan inderdaad een kanaal verwarming/pomp/boost/… zijn, of een temperatuuralarmkanaal, of ook een alarmkanaal van een VMBMETEO, of om het even welk ander kanaal eigenlijk dat als oorzaak van acties kan dienen.

De spanning “aanpassen” op basis van de VMBMETEO kan wel in de zin dat je bij een METEO alarm een nieuwe waarde kunt instellen, maar je kan niet bv. door de METEO de huidige waarde x% laten zakken of stijgen.

Jammer ik had het omgekeerde gehoopt ivm de pump off delay

Bij vaillant vraag ik enkel warmte aan of uit
Deze start dan de pomp en regeld de temperatuur op basis van de 0-10v

De valve’s zijn thermische ventielen
maw, deze hebben wat tijd nodig om open te gaan
Dus kan best de pomp later starten (wat kan met de pomp on delay)

Nu voor het omgekeerde, moet best eerst de ketel aanvraag uitgezet worden
(en deze laat de pomp nog nadraaien ter beveiliging van oververhitting)
en pas daarna mogen de ventielen sluiten
Nu de ventielen hebben ook wel even nodig om te sluiten(afkoelen)
maar best is hier een korte timer tussen

Zou dit makkelijk opgelost kunnen worden?
(voor de 8 zones)

Na wat zoeken heb ik gezien dat actie 504 hier mee kan helpen

Ik vermoed dat ik dan beter deze gebruik vs 104 Momentary om een delay op de heater te verkrijgen
504: On when initiator closes, delayed off when initiator opens

Wel opletten hiermee. “104. Moment” acties werken samen als een logische OR. Acties 504 niet.
Dus als je meerdere oorzaken (bv. pomp-kanaal van meerdere modules) via “104. Moment” acties koppelt aan een relais, dan gaat dit werken als een logische OR. Zolang minstens één oorzaak gesloten is, zal het gevolg ook gesloten zijn. Als je hiervoor actie 504 gebruikt, telt gewoon altijd het laatste commando. Dus bij 504, van zodra één van de oorzaken (vertraagd) opent, zal het gevolg (relais) uitvallen, ook al zijn andere oorzaken nog gesloten.

Je kan dit oplossen als volgt:

  1. Ofwel gebruik je de actie “104. Moment”, en gebruik je het kanaal “verwarming” voor je ketel en het kanaal “pomp” voor je ventielen (omgekeerd dan gewoonlijk dus). In dat geval zal de pomp uitschakelvertraging exact doen wat je wil (maar je kan dan niet de inschakelvertraging gebruiken). Een beetje een hack, maar zou wel werken.
  2. Ofwel gebruik je virtuele relais als tussenstap met de acties 504. Dus van elke zone kanaal pomp met actie 504 verbinden met telkens zijn eigen virtueel relais (dus voor 8 zones zijn dat 8 virtuele relais). En dan die virtuele relais met moment-koppelingen naar het relais ketel.

Intresant om weten (104 OR vs 504)
Nu in het geval van heater(valve) is de link 1 op 1, dan kan ik rechtstreeks de 504 gebruiken
De pomp is many-to-1 en deze kan met de 104 en pomp on delay

Nu nog wachten op meteriaal en installatie :slight_smile:
dan kan het echte werk beginnen