Pulse output met status

Hi,

Ik zou graag enkele relaismodules toevoegen aan mijn setup. Maar om de last niet volledig door deze (duurdere) velbus modules te laten gaan zou ik ze graag op hun beurt een relais of teleruptor laten sturen.

In het geval van een relais lijkt het mij duidelijk. De velbus relais gaat open of dicht en zal op zijn beurt een goedkopere (domme) relais gaan schakelen. Qua feedback zit ik hier ook niet in de problemen gezien mijn Velbus relais de actuele status zal aangeven.

Nu heb ik hier ook enkele teleruptoren liggen die ik zou kunnen gebruiken (lees: daar moet ik geen geld meer aan uitgeven). Is het in dat geval mogelijk een puls te geven met een velbus relais ? En zo ja, is er dan ook een mogelijk om een status uit te lezen ?

De bedoeling is dat ik openhab zal gebruiken voor aansturing via Google Home en de OH app. Ik veronderstel dat het mij daar ook wel zal lukken met virtuele switches maar ik vroeg me af of het met velbus zelf ook kan.

Dag Senne,
Je kan pulsen geven met een relais (minimum 1 seconde), maar dan zal je de status niet kunnen weten van je teleruptor. Dat is eigenlijk niet aan te raden, als je dan bv. een “alles uit” wil configureren wordt dat al moeilijk.
De Velbus relais zijn wel zeer robuust (16A in bedrijf / 80A piekstroom) en hebben bijzonder weinig uitval, is het wel nodig om extra contactoren of teleruptoren te voorzien?

1 Like