Velbus besturen via 3g

Hey,

Ik heb een Homecenter Interface server, die aangesloten is op mijn thuis netwerk (wifi).
Ik kan mijn modules dus aansturen via de app van Homecenter op mijn iPhone als ik binnen het bereik ben van mijn wifi.

Hoe kan ik de app bedienen als ik aangesloten ben via 3g/4g via mijn iPhone? Ik zou namelijk zeer graag bepaalde lichten activeren als ik ergens op verplaatsing ben (bv. op reis).

Bedankt!

1 Like

Hallo,

Welke internetverbinding heb je thuis? Telenet, Proximus, Scarlett, …?
Kwestie van je wat info te kunnen geven. Zelf heb ik dit opgezet via Telenet, dus hiervan kan ik je wat info geven.

Mvg,
Ward

Hallo,

Ik heb thuis een Telenet verbinding, dat valt dus al mee :slight_smile:
Mijn mobiele provider is Mobistar.

Bedankt voor de hulp,
groeten Anthony

Dag Anthony,

Op deze manier kan je alles instellen:

Ga naar mijn.telenet.be en log in let je gebruiksgegevens.
Ga vervolgens naar “mijn internet” langs de linkerkant te vinden.
Daarna klik je op draadloze instellingen >geavanceerd.
Hier zie je normaal bij WAN-configuratie je huidige IP adres staan.
Noteer dit op een briefje want dit heb je straks nog nodig. Dit wijzigt soms, maar niet zo vaak…(bij mij nog nooit in 9maand dat ik het gebruik)
Ga nu naar het tabblad IPV4 firewall en port forwarding en voeg bij port forwarding volgende toe:

Lokaal IP adres: IP van je server in lokaal netwerk waarschijnlijk iets a la 192.168.0.xxx of 192.168.1.xxx
Daarna zet je beginpoort en eindpoort op 8445 (dit zijn de poorten welke Velbus app nodig heeft)
Protocol is TCP en status is actief.
Let er eveneens op dat bovenaan je DMZ adres staat ingesteld op xxx.xxx.xxx.0 (enige invulbare vakje dus op 0 zetten)

Nu de wijzigingen opslaan en je kan mijn Telenet afsluiten en de app van Homecenter openen.

Maak hierin een nieuwe server aan (heb deze zelf “thuis van buitenaf” genoemd
Met als server je Telenet IP adres (staat nog op je briefje genoteerd)
Port 8445
Username en password deze die je zelf instelde bij het instellen van je homeserver.

Voila, je bent nu klaar om van buitenaf te verbinden met je systeem…:slightly_smiling_face:
Het gebeurt soms wel dat ik enkele pogingen moet ondernemen om te verbinden, geen idee hoe het komt.

Laat gerust wetten of het al danktet gelukt is.
Veel succes

Mvg,
Ward

Dag Ward,

Ik heb het een beetje laten aanslepen, maar vandaag toch tijd gevonden om dit te testen.
Werkt perfect dankzij jouw uitgebreid stappenplan, waarvoor dank!!!

Beste, zodra de stroom uitvalt zal je IP-adres wijzigen en moet je alles opnieuw instellen.
Eventuele oplossing met 1-mailge kostprijs is een goedkope dlinkrouter kopen ( versie waarop mydlink draait) , in deze routers is een gratis account bij Dyndns inbegrepen . In het kort : deze account zorgt ervoor dat jouw IP-adres van de telenetmodem steeds wordt vertaald naar een vaste naam vb uwnaam_velbus.dyndns.com.
Deze geef je in , in de app ipv je IP-adres en dan ben je altijd geconnecteerd.

Kan er mij iemand verder helpen?
Krijg geen toegang op afstand op de server.
Laatste versie, port forwarding gedaan. Geen resulaat.
Ook het scannen van de qr in de nieuwe versie heeft geen toegang…

thx,

Best rechtstreeks contact opnemen met Stijnen Solutions: ContactHome center

Heb contact genomen via de doorgegeven link. Ze verwijzen me verder door naar een installateur. Dit is een zelf installatie. Bediening in eigen netwerk geen probleem, enkel bediening buiten af blijft een probleem.

Hallo,

je moet er voor zorgen dat er geen 2 standaard accounts bestaan. Hiermee heb ik eerder problemen gehad. Door deze te verwijderen was het probleem opgelost.

Mvg,
Ward

Ward,

Dank je voor de tip, maar vrees dit geen oplossing zal zijn.
Het blijft problemen geven met het intern en extern ip adres.
Wijziging en instellingen kunnen wel via mobiel netwerk, bedienen helaas niet.