Velbus installatie visualisatie maken

Beste mensen,

Samen met mijn vriendin heb we een woning gekocht die we volledig aan het renoveren zijn.

Voor de woning hebben we geopteerd om een Velbus installatie te plaatsen.
Alle verlichting, rolluiken, zonneschermen, … zullen ermee gestuurd worden.
Ook later nog het weerstation en dergelijke.

Beiden zijn we redelijk technisch aangelegd en doen graag alles zelf ook de visualisatie van de installatie.
Graag hadden we onze eigen app of browser page gemaakt om de installatie te visualiseren.
We hebben wel ervaring in het programmeren van PLC’s, logo, …
Zelf hebben we geen ervaring in programmatie in visual basic of andere programma’s.
Graag had ik alles op een raspberry pi laten werken of op een Synology server, dit voor latere media server e.d.
Nu we wilden starten zien het bos door de bomen niet meer.

Is er iemand hier op het forum dat ons opweg kan helpen vanaf 0.
Ook hebben we nog geen idee hoe alles werkt.
Moet je letterlijk een programma schrijven waar alle protocols gelezen worden en dit dan op een server laten werken of hebben we het mis?

Vriendelijke groeten
Nikitha & Roy

Hello,

Sorry to answer in English.

Have you considered leveraging existing control platforms like OpenRemote?

www.openremote.com

Good luck,

Stuart

Dag Nikitha & Roy,

proficiat met jullie Velbus installatie :slight_smile:

Om zelf een app te maken voor Velbus zal je toch wel wat code moeten kunnen schrijven. Op het Engelstalige Velbus forum kan je hierover een aantal topics vinden.

Als zelf code schrijven geen optie is, maar je wil wel volledige controle over de interface, dan is inderdaad, zoals MDAR zegt, OpenRemote zeker een goede optie. Hierin zit het Velbus protocol geĂŻntegreerd, dus echt code schrijven is niet nodig, en het laat toe om je eigen interface volledig zelf op te bouwen. Meer info op de Get Started pagina van OpenRemote, en in deze Velbus forum topic over OpenRemote.

Wil je het nog eenvoudiger (minder configureerbaar dan OpenRemote maar meer plug’n’play), dan is er Home Center (geïntegreerd in de Velbus module VMBHIS).

[quote=“MDAR”]Hello,

Sorry to answer in English.

Have you considered leveraging existing control platforms like OpenRemote?

openremote.com

Good luck,

Stuart[/quote]

Hello Stuart,

First of all thanks for the answer!
My English is not so good but understandably :slight_smile:

We have considered something like the open remote.
But when I tried to download the open remote designer I need to pay 150USD.
Maybe i’m doing something wrong are is this a paying software?

I don’t care so much to pay this but I wanne be sure Of what i’m doing.
If I buy this and it is not what I’m looking for then I just have lost my money :frowning:

Are there some free Applications that you know like Open Remote but free?

Thanks in advance
Kind regards

[quote=“VEL345”]Dag Nikitha & Roy,

proficiat met jullie Velbus installatie :slight_smile:

Om zelf een app te maken voor Velbus zal je toch wel wat code moeten kunnen schrijven. Op het Engelstalige Velbus forum kan je hierover een aantal topics vinden.

Als zelf code schrijven geen optie is, maar je wil wel volledige controle over de interface, dan is inderdaad, zoals MDAR zegt, OpenRemote zeker een goede optie. Hierin zit het Velbus protocol geĂŻntegreerd, dus echt code schrijven is niet nodig, en het laat toe om je eigen interface volledig zelf op te bouwen. Meer info op de Get Started pagina van OpenRemote, en in deze Velbus forum topic over OpenRemote.

Wil je het nog eenvoudiger (minder configureerbaar dan OpenRemote maar meer plug’n’play), dan is er Home Center (geïntegreerd in de Velbus module VMBHIS).[/quote]

Dag VEL345,

Dank voor de snelle reply!

Zoals je kan lezen in mijn antwoord aan Stuart heb ik inderdaad de Open Remote al overwogen.
Enkel zie ik er wat tegen op om 150USD te betalen.
Dit omdat ik niet volledig zeker ben dat de Open Remote is wat ik zoek.

Ik zal zeker de topics eens door lezen, dank voor de link!

De Homecenter is ook zeker een top idee maar had het graag volledig zelf in de hand gehad.
Dat omdat ik graag eventueel een audioservertje of iets dergelijks had gemaakt in de toekomst en met dezelfde app te bedienen.
Ook wouden we camera bewaking op diezelfde app kunnen bekijken.

Zo is alles centraal in Ă©Ă©n app :slight_smile:

Vriendelijke groeten

Hallo,

Whatever you choose, I’m sure you’ll enjoy the ride.

As for free software, I’m not the best person to answer that as I’m all for paying for the support that professional software offers.

However, there was a change of policy a few months ago within OpenRemote.

There was 2 version, a free one that didn’t offer Velbus support and a professional version that did.

Now there is only the professional version.

But what about the 3000 free users???

Well, they are slowly migrating to the professional version for free…

But with a condition, it is assumed that private individuals wouldn’t use it for commercial gain.

If this is the case with you, then you might want to use the promo code of “PRIVUNIV” :wink:

Does that help you?

Best wishes,

Stuart

Hello Stuart,

Indeed I will only use is private.

I have found that code on the web page of open remote, but I can enter it nowhere :s
Do you have a idea where I need to enter the promo code?
Thanks already for the help!

Kind regards

Well okay then :wink:

If you click on the “buy” link, there is a promo code section on the payment site.

You’ll (normally) get an activation email within 36 hours, as it’s manually processed by the OpenRemote team.

Good luck.

Stuart

Hello Stuart,

Yesterday evening I tried to get the software.

After filling in all my detailles like name and adress I was send to a page of paypal.
There was no field to fill in the coupon code :frowning:

I don’t know if I’m doing somerhing wrong or if OpenRemote have changed there site.

Kind regards

Hallo,

It seems you’ve gone 1 step too far. :slight_smile:

The “Add Coupon” button is at the bottom of the page, just above the total that shows $150.

On this page :- openremote.foxycart.com/cart?price|||adf6b6114cfc526208fc46bf44f79a0cbfaba61fa3801835a585de2a983674ca||||

This is where you can add the code “PRIVUNIV”

Once the coupon is added, the total should reduce to $0

Please let us know when this works for you.

Cheers,

Stuart

Hello Stuart,

Finally is works!

I feel now really stupid I din’t saw that button.
We use the computer every day for our job and such stupid thing that I looked over :(.

When I get the activation I can start to test all the software en have some fun!

Thanks for the help already, maybe I will come back with new questions, its the first time I will do something like this.

Kind regards

Hi :slight_smile:

Don’t beat yourself up too much, it doesn’t stand out very well.

So once you get the controller working you can start conjuring up some exciting designs and interesting background code.

I wait with great interest to see / hear about what you both come up with.

Good luck,

Stuart

Hello,

Yesterday I started to install the Openremote sofware.

Today when I try to run the controller I get a error in the CMD: The CATALINA_ HOME environment variable is not defined coorectly.

Anybody that can help?

I followed al the instructions on the Openremote website but still …
Also I reinstalled the Java Development Kit (JDK) package and re-downloaded the controller but still same error :frowning:

kind regards

Good morning,

It sounds like you’ve got a small configuration error that needs addressing.

Are you running on a Windows OS?
If so, did you add the system variable Java_Home?

All that said, I must admit that I’m only able to offer assistance with the Velbus side of OpenRemote.

Can I suggest that you post OpenRemote questions in the OpenRemote forum ?

groups.google.com/forum/m/#!forum/openremotecommunity

I’m sure it’s something very small that needs tweaking.

Good luck,

Stuart

Hi Stuart,

Thanks fot the reply.

I’m running the controller on Windows 10 for the moment.
I made the JAVA HOME variable but still the same error, verry strange.

I posted this morning the same question on the google group from open remote.
Hopefully somebody can help me over there.

Thanks

Kind regards

Ter info, ik ben software aan het ontwikkelen waardoor je ook bevoorbeeld openHAB kan gebruiken als controller.
Zelf ben ik ook van openremote overgestapt naar openHAB omdat ik persoonlijk openremote te complex vond en het vooral zeer hinderlijk vond dat ik voor elke scherm alles moest herdesignen.

Laat maar iets weten als je interesse hebt.

Stef

Stef,

Kun jij me op weg helpen ivm openHab of openremote?
Ken er namelijk niks van. Makkelijkste is idd de server te kopen, maar is nogal te duur…

Ik kan je wel op weg helpen, maar je zal toch eerst moeten kiezen tussen openHAB of openremote.

Openremote heeft ingebouwde support voor Velbus (of toch een deel van de modules), maar ik vond de configuratie nogal ingewikkeld. Ook de niet flexibele display layout waarbij je per resolutie een ander display moet maken vond ik niet handig.
Ook moet je alles via de cloud beheren waar ik ook geen fan van ben.

OpenHAB is meer menu driven qua interface (er zijn ook andere, meer grafische interfaces mogelijk) en je kan alles via config files aansturen (kan in laatste versie ook via een GUI).
Alleen is er geen Velbus interface voor openHAB dus moest ik die zelf maken :wink:
Ik heb het gevoel dat openHAB meer kan, maar dat het daardoor ook soms ingewikkelder kan zijn.

Ik raad je aan om het gewoon eens te doen.
Je kan hiervoor een PI kopen en er openHAB op zetten: http://docs.openhab.org/installation/rasppi.html
Dat kost je 60 euro en je hebt direct een openHAB (of openremote) server die amper stroom verbruikt.

Stef

Stef,

Als ik het goed lees kun je een OpenHab ook via een windows pc gebruiken en configureren.
Dan heb ik geen Pi nodig toch?

Inderdaad, kan ook.

Maar als je echt iets met domotica wilt doen (openHAB, openremote of iets anders), dan heb je een computer nodig die altijd aanstaat.
En dan is zo’n PI perfect. Kost niet veel en verbruikt amper stroom.
En kan ook gemakkelijk eens herbeginnen als je het om zeep hebt geholpen :wink:
Best dan wel noteren wat je gedaan hebt om het werkend te krijgen.

Stef