"Vlag" gebruiken

even situatie schetsen: verbouwing van een studio die dient als tweede verblijf.
Aan de inkom is een VMBPIRC geplaatst en een VMBGPOD.
De badkamer was reeds vernieuwd dus daar geen aparte bedrading naar de verlichting en verwarming (elektrisch).
Om toch de badkamer te kunnen uitzetten is er een relais tussen de voedingskabel geplaatst. Zelfde voor de elektrische doorstroomboiler. Zo is er de mogelijkheid om met een ‘alles uit’ (VMBPGOD) bij verlaten studio ook de badkamer en doorstroomboiler volledig af te leggen.
Nu zou het moeten mogelijk zijn wanneer de eerste keer na de “alles uit” te hebben ingedrukt dat de kanalen voor badkamer en boiler zouden aangaan bij het opnieuw binnenkomen van de studio.
Heb nu ook al geprogrammeerd dat de PIRC een minuut vergrendeld wordt zodanig dat de spots in de inkom niet direct terug opspringen na het indrukken van de “alles uit”.

Kan zoiets geprogrammeerd worden?

Deze “alles uit” dient uiteraard wanneer men van plan is terug huiswaarts te keren. Ik zou ook een “tijdelijke” alles uit beschikbaar maken waarbij de verwarming en de badkamer niet uitgeschakeld wordt. Deze dient dan voor als je enkele dagen terplaatse blijft om de lichten te kunnen uitschakelen. uiteraard mag de verwarming dan niet uitgeschakeld worden.

Je mag gerust de PIRC bij beweging het relais telkens laten sluiten. Was het al gesloten, dan blijft het gesloten en dus niets aan de hand. Was het open (na op “alles uit” geduwd te hebben bij vorige keer dat je vertrokken bent), dan wordt het gesloten.
Aangezien de PIRC tijdelijk vergrendeld wordt door de alles uit, zal bij weggaan en op “alles uit” duwen het relais niet gesloten worden. Ik zou dan wel het relais bij de “alles uit” niet gewoon uit zetten, maar vertraagd uit (bv. na 3 sec.). Dit geeft de tijd aan de PIRC om zeker vergrendeld te zijn voordat het relais uit gezet wordt.

Had ik ook al aan gedacht.
Inderdaad een goede tip om met een vertraagd uit te werken.