VMBPIRC - manuele voorrang

Vraagje ivm VMBPIRC: deze is ingesteld op CH4 (lichtafhankelijke beweging 1) en zet 2 spots aan.


Er is ook een toets beschikbaar die dezelfde spots kan bedienen. Vandaar de optie ‘manuele voorrang’
aangevinkt. Nu is het zo wanneer de lichtdrempel niet bereikt wordt de spots inderdaad niet aangezet worden.
Wanneer in deze situatie de spots manueel worden aangezet werkt dit ook maar wanneer je ze terug uitzet
slaan deze direct terug aan (en gaan uit na de timeout).
Vermoedelijk door de beweging (toets bevindt zich in gezichtsveld van sensor) maar de lichtdrempel is niet bereikt
dus zou dit in feite niet mogen. Heeft dit te maken met de hysteresis? De uitgang schemer gebruik ik nochtans niet.

Kan dit gewijzigd worden zodanig dat de spots uit blijven wanneer je ze uitzet (wanneer lichtdrempel niet bereikt)?

Ik kan dit hier niet reproduceren.
Kan je eens live meevolgen in Velbuslink wat de toestand is van het kanaal “lichtafhankelijke beweging 1”? Is het ingedrukt wanneer het licht aan gaat na manueel uitzetten, en zoja, wanneer wordt het dan ingedrukt?
Bekijk ook eens de huidige lichtwaarde telkens (deze kan je zien in het tabblad schemer).
Welke firmware heeft de PIRC?

Lichtwaarde is 381 zoals te zien in onderstaande screenshot en firmware is 1626.


Het kanaal wordt ingedrukt wanneer ik de spots afzet en dan een beweging maak. Alhoewel de lichtdrempel ingesteld is op
650 zou dit niet mogen gebeuren.
Zal het project anders eens doorsturen. Misschien wel nog te vermelden dat het uitschakelen gebeurt met een vmbpgod.

Bedankt voor de vlp. Ik heb de situatie zo nauwkeurig mogelijk proberen nabootsen maar krijg nog steeds hetzelfde effect niet. Kan je eventueel hiervan een logging opsturen?

Jammer dat dit niet na te bootsen is. Zal proberen de logging door te sturen maar zal niet voor direct zijn.
Heb dit weekend exact hetzelfde fenomeen op een andere installatie maar met een VMBPIRM en een gewone drukknop aangesloten op een VMB8PBU.
To be continued…

We hebben dit intussen kunnen nabootsen, dit ligt aan de firmware. Tijdens de time-out wordt de lichtwaarde vastgehouden op 1023, en wanneer de time-out afloopt duurt het even tot de huidige lichtwaarde terug juist gemeten wordt (wegens een uitmiddelingstijd). Dus als je onmiddellijk na de time-out beweegt, reageert de sensor nog alsof het donker is.
We gaan dit zo snel mogelijk aanpassen en hierover een update mail sturen wanneer de nieuwe versie beschikbaar is.

Fantastisch dat jullie dit kunnen nabootsen en alvast bedankt voor de toekomstige update.
Zoals in mijn voorgaande reactie reeds vermeld zit dit fenomeen ook in de VMBPIRM.