Battery backup

Kan ik een loodaccu gebruiken via een diode om bij eventuele stroomuitval geen onderbreking van mijn velbussyteem te krijgen (zoals virtuele relais die niet meer juist staan … enz). Dien ik dan ook op de Velbus voeding (type VMBSMPS) een diode te voorzien of is dit niet nodig (voeding intern beveilig of niet ?)

Dat kan in principe. Twee diodes gebruiken, 1 voor de accu en 1 voor de VMBSMPS. Deze moeten natuurlijk genoeg Ampère aankunnen dus bv. 6A versie zoals de Velleman 6A6.
Voor de veiligheid ook best een 10A fuse tussen de accu en de installatie, in geval er kortsluiting zou ontstaan ergens.
En eigenlijk zou je ook de accu regelmatig of continu wat moeten bijladen, want die gaat anders geleidelijk aan leeglopen…
Ik geloof dat @solivi een redundant supply systeem heeft, misschien kan hij hier verder ook iets aan toevoegen…

Dit is correct, wij hebben dit allemaal voorzien in een module die werkt met twee VMPSMPS voedingen, er staat er maar één onder spanning (zodat de backup voeding niet verslijt), er is een voorziening om twee batterijen via druppellader op niveau te houden (één voor het Velbus systeem, en één om de sirene van een alarm te voeden), bovendien zit er in de module overspanningsbeveiliging ingebouwd zodat (indien correct aangesloten) de ganse woning beveiligd is tegen overspanningen (bvb loskomende neuter in een 3-faze systeem). Meer info + alarm op Velbus logica kunt U vinden op http://sdaupsa.solivi.be