VMBGPODW scherm rolt

Ik merk dat het OLED scherm op de VMBGPODW elke 15 seconden rolt. Wat is het nut hiervan, en kan dit uitgeschakeld worden? Ik heb de klok als screensaver staan, en meer dan eens rolt het scherm net wanneer je het uur wil weten.

Beste

Dit is inderdaad normaal en dient om screen burn-in tegen te gaan, lees:

Met vriendelijke groeten

Elke 15 seconden een halve seconde het scherm laten rollen zal niet veel impact hebben op burn in volgens mij. Per slot van rekening is dat nog altijd 97% van de tijd dezelfde pixels die opgelicht worden.

Wél bewezen technieken om burn in tegen te gaan zijn om de tekst elke zoveel minuten een aantal pixels op te schuiven, zodat de burn in zachte randen krijgt ipv harde. Of om de helft van de tijd een negatief van de tekst te tonen (bv overdag zwarte letters op opgelichte achtergrond en 's nachts andersom) zodat alle pixels even hard inbranden.

Is het mogelijk om ons de optie te geven dit uit te schakelen (mits een waarschuwing in velbuslink)? Op een gedimd scherm is burn in sowieso al een veel minder probleem. Afhankelijk van de locatie van de knop kan het heel hinderlijk zijn om elke 15s beweging te zien, zelfs in gedimde toestand, bijvoorbeeld naast een tv.

1 Like

Op dit moment zijn de screensaver mogelijkheden dimmen (met rollen) of helemaal doven, instelbaar in VelbusLink.

Ik vind je opmerkingen naar gebruik toe wel terecht en we hebben dit genoteerd als feature request. Op dit moment hebben we wel verschillende andere dringende prioriteiten dus of en wanneer we dit kunnen behandelen is nu niet met zekerheid te zeggen.

Alvast bedankt voor je feedback in ieder geval.

Yep, Heb de OLED hier ook hangen, hangt op een wand naast de TV en is enorm vervelend.
Heb hem uiteindelijk volledig gedoofd en gaan terug een klok ophangen ondanks de digitale klok echt wel fijn was…
Op de VMBELO valt het nog veel meer op dan op de getoonde schakelaar.

Dit trok mijn aandacht:

velbus-logo-wb128x128velbus-logo-bw128x128


Daar zag ik dus wel iets in om dat eens aan de praktijk te toetsen: helaas de huidige display instellingen (alle helderheden) zijn niet geschikt voor negatieve pixel afbeeldingen. Horizontale intensiteit wordt breed uitgesmeerd. Diagonaal op de 2de foto is sync gebaseerd, niet zichtbaar voor mijn menselijke oog.

Dan maar over naar deze optie, ander pixel gegoochel dus…

Speel met de gedachte om een soort animated gif (slechts enkele pixels) screensaver te maken, zoals een sterrennacht of maan/zon en tal van andere mogelijkheden.
@VEL345 Is er een read/write memory wear, als er (te) frequent naar het geheugen wordt geschreven?

1 Like

Het is inderdaad geen goed idee om te frequent naar het geheugen te schrijven aangezien dit de levensduur kan verkorten.
Bovendien, praktisch gezien, gaat het schrijven van een bitmap ook wel veel trafiek op de bus veroorzaken, wat eventueel op dat moment voor vertragingen zou kunnen zorgen.