VMB4DC en storing op het Elektriceitsnet

Ik heb een VMB4DC aangesloten samen met 2 VMB2LEDDC en dit om een led-strip te sturen.

Nu heb ik een radio spelen op een stopcontact vlakbij de verdeelkast.
Bij het koppelen van de VMB4DC aan de bus-voeding merk ik op dat mijn radio een massa ruis geeft wat dus te wijten is aan het koppelen van de VMB4DC.
Want na het loskoppel van de voeding van de VMB4DC stopt het ruis op de radio.

Weet er iemand hoe ik dit kan verhelpen? Netfilters, ontstoringsfilters?

Greetz

De ruis kan rechtstreeks door de VMB2LEDDC veroorzaakt worden (eerder op AM dan op FM), of door de voeding wanneer de VMB4DC hierop aangesloten wordt (kan zowel FM als AM ruis veroorzaken).
De afstand vergroten tussen de radio en de oorzaak van de storing is veruit de gemakkelijkste oplossing.
Filters zouden in theorie misschien kunnen helpen (afhankelijk van een aantal parameters), maar dan komt de vraag “welke filter”, wat eigenlijk een heel onderzoek naar type storing en exacte oorzaak benodigt.

Bedankt voor de info.

De radio verder wegzetten is inderdaad een oplossing.
Maar zou deze ruis een probleem kunnen vormen voor een router of coax-versterker die ik in dat stopcontact steek? Of is het echt op de FM/AM-frequentie dat een VMB2LEDDC storing geeft?

Greetz

Naar alle waarschijnlijkheid zit het als volgt:

  • de kabel tussen de VMB2LEDDC en de LED strip zal als zendantenne fungeren en storing uitzenden (in de ether eigenlijk, dus niet via het stopcontact)
  • afhankelijk van de kwaliteit en het soort laagspanningsvoeding kan deze ook storing veroorzaken (als gevolg van het PWM signaal dat de VMB2LEDDC genereert, de voeding gaat deze proberen wegregelen en kan daarbij zelf andere storing veroorzaken). Deze storing kan dan op de kabel zitten vanaf de uitgang van de voeding (dus ook in de ether), en indien de voeding zelf de storing niet uitfiltert langs de 230V kant, ook daar (en mogelijks dus via de stopcontacten). Indien de storing ook langs de 230V kant zit, zou deze in principe even erg moeten zijn op alle stopcontacten.

De frequenties waarop deze storing werkt, is moeilijk te zeggen, het gaat ook over harmonischen, maar in principe zou de storing veroorzaakt door de VMB2LEDDC eerder laagfrequent zijn (400Hz en veelvouden daarvan), terwijl die van de laagspanningsvoeding eerder hoger zal zijn (kHz-en en veelvouden).

Wat mogelijks kan werken zijn ferrietkern onttsoringsfilters (de filters die op de kabel geknepen worden en die je bv. typisch op kabels van monitoren ziet zitten). In eerste instantie 2 op de kabel tussen de VMB2LEDDC en de LED strip (1 vlakbij de VMB2LEDDC, en 1 vlakbij de LED strip). Bijkomend eventueel 1 op de laagspanningsuitgang van de voeding en 1 op de ingang van de VMB2LEDDC. En indien nodig ook nog 1 op de 230V ingang van de laagspanningsvoeding (indien de voeding onvoldoende filtert en deze storing ook doorlaat langs de 230V kant).
Ferritekernen zijn zeer goedkoop (een paar euro per stuk), als je eens zoekt op internet op “ferrietkern” vind je wel iets.

Bijkomend: als het effectief help om de radio verder weg te zetten, dan zit de storing blijkbaar enkel in de ether en niet via het stopcontact, dus is ontstoring langs de 230V kant niet nodig (de voeding zal dit dan zelf al doen).

Al eens geprobeerd om de voeding van de LEDstrip zelf af te koppelen en te zien of het dan weg is. Indien dat zo is, dan een betere voeding kopen (bvb Meanwell NPF serie).

Van de kast waar Velbus in zit een kooi van Faraday maken :grin:?