1 drukknop, meerdere relais

4 kelders, met elk 1 relais.
Drukknop boven moet kelder 1 aan/uit schakelen. Dat werkt.
Kelder 2, 3 en 4 hebben eigen schakelaar. Werkt ook.

Nu wil ik met de drukknop boven bij het uitschakelen van 1, ook 2, 3 en 4 uitschakelen (als ze aan staan).
Maar bij het aanschakelen van 1, mag de status van 2, 3 en 4 niet veranderen (uit blijft uit en aan blijft aan).

Ik kan op de schakelaar een “uit” instellen voor kelder 2, 3 en 4, maar als die reeds aan stonden, wil ik niet dat ze uit gaan.
Via “moment (volgen)” lukt het ook maar half. Dan gaan ze allemaal aan, wat ook niet de bedoeling is.

Als het niet zou lukken met VelbusLink, dan kan ik het wel regelen in Openhab met Rules, aangezien het toch gekoppeld is. Maar eerst zeker zijn.
Thx

En een tweede functie toe kennen aan de knop? Lang drukken is alles uit?

Yes, had ik ook aan gedacht. Dat zou werken. Alleen dat je er dan altijd moet aan denken om lang te drukken.

Dat is waar. En het voldoet ook niet volledig aan jouw vraag :wink:

Het lijkt mij ook niet zo simpel. Als ik het goed begrijp, mogen 2/3/4 enkel uit schakelen als ze ingeschakeld zijn nadat 1 is ingeschakeld? In het andere geval moeten ze gewoon aan blijven als 1 wordt uitgeschakeld?

Ik geloof dat het moet kunnen met een virtueel relais. Die zet je aan en uit met de knop boven. Met de knop boven zet je ook Kelder 1 aan/uit. Als het virtueel relais uit gaat zet je daarmee alle kelderlampen uit. Om ten allen tijde te vermijden dat Kelder 1 en het virtueel relais uit sync geraken zou je ook het virtueel relais de lamp van Kelder 1 kunnen aten volgen.