Aanpassen circuit

Beste,

ik heb een bestaande installatie(ik ken niet zo veel van het geheel)
maar een bestaande drukknop wil ik aanpassen naar eentje met 2 schakelaars ipv 1. kan dit? en dan kan ik dit contact zo inlezen?

daarnaast wil ik een schakelaar toevoegen boven een andere schakelaar.`kan ik deze schakelaar gewoon toevoegen in dit circuit, en lees ik dit dan zo uit op de software?

of mag ik het niet zo eenvoudig zien?

mvg,
Bram

Er van uitgaand dat we het hebben over de glazen touchschakelaars…

Je kan inderdaad een 2-voudige schakelaar inbouwen i.p.v. een enkelvoudige. Maar die moet je dan uiteraard wel herprogrammeren. Dus eerst met de software kijken welke acties er aan die enkelvoudige drukknop hangen. En daarna dezelfde acties programmeren aan 1 van de knoppen van de tweevoudige schakelaar. Daarvoor zal je uiteraard eerst de software moeten leren kennen.

Nog een opmerking: het is mogelijk om aan iedere knop een 2de functie toe te kennen door middel van lang drukken. Indien dat voor een u oplossing is, hoef je de schakelaar niet te vervangen door een tweevoudige. Zo gebruik ik bijvoorbeeld een enkelvoudige schakelaar in de toiletten om het licht aan- en uit te schakelen. Maar ik

Betreffende uw tweede vraag. Je bedoelt fysiek ene tweede schakelaar installeren? Dat is inderdaad niet zo moeilijk, je kan gewoon met een stukje (correcte) kabel verbinden aan de bestaande schakelaar. Maar dan moet ik begrijpen dat er nu reeds een 4-voudige zit en je nog wil uitbreiden?

Nogmaals; bovenstaande er van uitgaand dat we het over de glazen touchschakelaars hebben :wink:

Beste,

Alvast bedankt voor het antwoord!
Ik gebruik momenteel de basic schakelaars van niko met het zwarte bakje die je schakelt op de drukknoppen.

Maar als ik correct ven kan ik gewoon deze drukknop ook met utp verder koppelen. Alleen weet ik niet hoever je daarin kan gaan… staan deze allemaal in serie doorverbonden, ik heb het zelf niet bekabeld dus is het wat moeilijk in te schatten