Alarm bij overschrijding tellerwaarde

Ik ben op zoek naar en manier om de verwarming via de thermostaten automatisch uit te schakelen indien en gedurende x aantal tijd geen beweging gedetecteerd in alle ruimtes in mijn woning.

Verspreid over de woning heb ik verschillende vmbgp4pirw modules in diverse ruimtes.

Kan iemand mij op weg helpen?

ik zal eens even aan de slag gaan… maar ik kan in eerste instantie 2 opties bedenken…

je kunt dit op basis van een “Inhibit” doen… waarbij je zonder beweging de verwarming eigenlijk onderdrukt in die ruimte… je hebt dan niet echt een indicatie of die aan of uitstaat in default… voordeel hiervan is dat het her-inschakelen (als iemand binnen wandelt) bijna direct is

je zou ook een “programma” kunnen schakelen op basis van de bewegingsmelders - in dat geval schakel je de gehele AC naar een bepaalde stand op basis van het programma… voordeel is dat je op de thermostaat gelijk ziet in welke stand die staat… nadeel is dat het schakelen van programmas en alarms een tijdje duurt…

voor de “telling” kun je een _restartable timer gebruiken … stel je zegt 10min moet t leeg zijn om het uit te schakelen - bij elke pulse van een bewegingsmelder druk je die timer naar 10 terug… die timer zou op een virtueel relay kunnen staan die dus bij elke beweging dicht gaat voor 10 minuten.
je kunt daarna op het virtuele relay een inhibit maken richting je heater channel - waarbij je inhibit when open (0703) instelt… als je virtuele relay open staat gaat de CV niet aan… en de virtuele relay gaat open als er 10 min geen beweging is geweest

een andere optie is om de NC/NO op je virtuele channel om te draaien… en de actie van je virtuele channel naar de thermostaat een “Safe Mode” te maken…

image

in dat geval is de virtuele relay altijd gesloten… (safe mode - geen verwarming) en gaat die open als er beweging is (met de restartable timer)…

of… je kunt ook gewoon de “force safe mode when open/closed” gebruiken

volgens mijn bronnen iets veiliger… alhoewel die eerste ook zou moeten werken naar mijn idee

2 Likes