Alle modules hebben plots zonder aanleiding een rood kruis. 'S avonds werkt de verlichting nog, ‘s morgens niet meer

De velbus installatie draait nu ongeveer 4 maanden en plots werkt ze niet meer. ‘S avonds werkt alles nog normaal, ‘s morgens niet meer… De gewone drukknoppen werken niet meer, de O-leds werken soms wel en soms niet, en als ze werken reageren ze zeer traag. De terugmelding werkt nooit. Op de relais module kan je de verlichting wel nog aan en af leggen. Als ik het systeem scan dan hebben álle modules een rood kruis.

Probeer eens om de spanning (de 15V) af te leggen en na een paar seconden terug aan, om al de modules eens te resetten. Daarna eens scannen.
In ieder geval is dit niet normaal, dus waarschijnlijk is er toch ergens een bekabelingsfout/kortsluiting/geleider losgekomen/…? Misschien is een connectie niet goed vastgeschroefd en is deze met de tijd nu losgekomen, of een kabelbreuk, vocht met kortsluiting als gevolg, of iets dergelijks.
Het is een beetje omslachtig, maar de grondigste oplossing is om bij alle modules eens goed te checken of alle geleiders er nog correct en goed vast in zitten, en meteen ook eens nakijken of er twee terminators gezet zijn in de installatie (soms werkt het een tijd goed zonder terminators, maar op de lange duur geeft het toch problemen).
Blijft het probleem zich voordoen, dan zoveel mogelijk delen van de bus loskoppelen, scannen, en dan beetje bij beetje de andere delen aankoppelen en telkens scannen, tot het probleem zich weer voordoet, dan heb je een aanwijzing waar het zit.

Bedankt voor de tip. De oorzaak is gevonden.

Het probleem is een defecte O-LED die blijkbaar gans het systeem plat legt.

Ik heb een gelijkaardig probleem. Plots hebben alle modules een rood kruis, wat raar is, want ik heb alle schakelaars losgekoppeld…
Leest hij niet correct in? Of ligt het aan de bekabeling?

Het rode kruis op een module in VelbusLink betekent dat de module nog niet gevonden is op de bus. Als ze na het uitvoeren van een scan in VelbusLink aangeduid blijven met een rood kruis dan heeft de bepaalde module (nog) niet gereageerd.

Op dit moment kan ik het bovenstaande (link) aanraden om de oorzaak van dit probleem te achterhalen.