Building custom velbus devices

Dag Matthijs, ik ben nieuw in deze matterie, kan je mij info delen over hoe je het allemaal gedaan hebt? Welk programma heb je geschreven op de esp32, welk type gebruik je ? wat heb je aangepast? Veel vragen. Misschien op een ander manier in contact komen … Wil mijn eigen installatie bouwen voor een vakantiewoning. Denk vooral aan relais sturing en PIR sturing en goedkope schakelaars.

Dag Kris,

Ik ben inderdaad ooit begonnen met het maken van eigen modules. Deels vanwege de kosten en deels uit interesse. Om je meteen een realistisch beeld te geven: het is ingewikkeld. Het protocol is wel goed beschreven en gebaseerd op een CAN bus. Maar wat de modules doen en hoe alle parameters exact gebruikt worden is vooral gissen. Van de modules die ik gemaak het, werken de basis functies prima hoor.

De software is geschreven voor een STM32 (niet een ESP32!) omdat je een native CAN adapter in je chip nodig hebt die ook nog eens extreem langzaam moet kunnen draaien. En het hele wifi gebeuren van een ESP32 kan de timing van je software om zeep helpen (en heb je niet nodig).

De STM32 is op C-code gebaseerd en dat heeft het project ingewikkeld gemaakt.

Bij het implementeren bleek ook dat er tussen de velbus modules grote verschillen zitten in hoe de interface werkt. De oudere modules hebben voor elke commando een interface (=berichtje), de nieuwere modules werken met blokken geheugen.

Anyway, was een super leuk project om te doen en ik heb wat werkende modules. Maar tijd = geld, en dus koop in tegenwoordig modules als dat nodig is.

Als je plannen hebt om echt je er in te verdiepen kan ik je op weg helpen, maar eigenlijk zou ik er niet aan beginnen. Een zigbee2mqtt oplossing op een raspberry is veel handiger en dan zijn er letterlijk 1000+ modules te koop die out-of-the-box werken. En je hoeft geen draden te trekken.

Groetjes Matthijs

PS: Velbus werkt wel rock-solid. Daar kan geen ander systeem tegenop. Zelden fouten of modules die niet reageren. Het is wel echt een heel nice systeem.

Dag Matthijs, ik dacht aan de Dali 2 relaiskaart van Skydance aan Velbus te koppelen, maar krijg daar geen feedback van …

De vakantiewoning is vrij uitgebreid met 9 kamers en 9 badkamers, …. En zoek iets Velbus achtig maar goedkoper. Velbus is mij vertrouwd, maar prijs valt tegen voor zo een project. Zeker als je PIR wilt gebruiken, een 60 lichtpunten …

thx Kris

Dag Matthijs,

ik ben benieuwd hoe je de communicatie tot stand hebt gebracht / ontleed hebt. Heb je met een oscilloscoop uitgelezen en dan iets geprogrameerd, of kan/kon je een code uitlezen ? Ben beginner Arduino … Heb wel een achtergrond electronica (20 jaar geleden) . Het boeit mij om meer kennis op te doen.

thx Kris

Dag,

Ik wist weinig van CAN bussen, dus met een Arduino en een CAN driver een sniffer gebouwd. Alles wat binnenkomt naar een seriele terminal en dan bericht voor bericht begrijpen. En dan die info ook naar een terminal.

Later omgezet naar een STM32 omdat je dan een fatsoenlijke in-circuit debugger hebt. Maar een RPI + CAN adapter kan ook om een sniffer te bouwen. Of eigenlijk samenstellen want CAN bus onder Linux is echt standaard. En dan zou je met Python aan de slag kunnen.

Dan krijg je eigenlijk wat ook al in Velbuslink zelf zit. Daar kun je de datastream ook zien.

Als je berichten begint te herkennen kun je ook antwoorden gaan sturen. Echt hele grappig als je op een scanbericht een “fake” module kunt terugsturen en Velbuslink link laat dan opeens die module zien.

Daarna is het dan de kunst om alle berichten naar “jouw” module te snappen en via de datasheets uit te zoeken wat je terug moet sturen.

Als dat werkt, heb je de communicatie in ieder geval werkend. Maar dan moet je het gedrag van de module nog nabouwen. Dat staat niet in de datasheets! Dus dat is puzzelen. En je moet de config naar je module gaan opslaan want Velbus kan die uitlezen.

Inputmodules zijn eenvoudiger want de Velbus link “rules” worden (meestal) in de output modules opgeslagen. Dus de “rule engine” moet je gaan snappen. Je wilt niet dat lezen en schrijven naar jouw module de rules van de hele bus corrupt maken.

Uit een hackers oogpunt was deze velbus namaken super interessant. Of het qua uren verantwoord was??? Mwaahh.

Groet Matthijs

2 Likes