Codeklavier met RFID

Dag

Ik zie in de catalogus dat er een Codeklavier met RFID in jullie assortiment zit. Echter op de website vind ik niks terug over het toestel.
Mijn grote vraag is wanneer er zo’n toestel op de gevel aan de poort gemonteerd wordt, er dan waarschijnlijk ook een buskabel naartoe moet getrokken worden. Dan vraag ik mij af ivm inbraakbeveiliging dat wanneer men dat klavier openbreekt en een usb module aansluit op de bus waarmee er dan kan geconfigureerd worden dan kan men ook bedieningen doen op de bus en de installatie.
Of ben ik verkeerd

Hallo,
Dit zou een zwak punt kunnen zijn.
Maar het klavier kan misschien ook beveiligd zijn met een bepaalde vijs, dat het open maken niet mogelijk is.
Ofwel in het programma overschrijven blokkeren naar deze module.
Groeten

@ Chris: ik heb nog geen zo’n klavier kunnen bestellen noch een handleiding ervan gevonden. Maar ik vind het riskant om de bus naar buiten te brengen, als ze een module hebben waarmee ze op de bus geraken dan kunnen ze in principe alles doen wat je met de pc kan doen. En ik vind nergens een mogelijkheid om een wachtwoord in te voegen waarmee het toevoegen van modules niet mogelijk is. Als de mogelijkheid er niet s dat een module wordt toegevoegd dan is het risico op inbraak op het systeem ook al veel kleiner.

Er is geen enkel probleem om een kodeklavier ook veilig te installeren. Gebruik wel een EIB kabel, maar sluit die niet aan als bus kabel. Gebruik de voeding van de bus (rood & zwart) en dan één geleider (bvb geel) naar de VMB7IN Ch1 (met de zwarte als common) die de toegang geeft (dan kunt ge die ook vanuit velbus toegang geven, en de andere geleider (de witte dan) op Ch2 die ook met de tamper verbonden is.
Laat dan de + van de voeding via een relais gaan, en van zodra de tamper in actie schiet, laat je de spanning vallen waardoor het klavier totaal inactief wordt. Je kunt dan de spanning terug opzetten via een knop nadat het allemaal weer veilig gemonteerd werd.
Als je dan een stap verder wil gaan, dan kunt ge de spanning voor het openen van het slot volledig apart sturen (ipv af te takken van het kodeklavier), zodoende is het ook onmogelijk om met een 9V (of 12V) batterij het slot te bedienen.
Wij hebben op deze manier reeds tientallen kodeklavieren op Velbus aangesloten zonder enig probleem.

1 Like

@ solivi: het betreft hier wel een codeklavier met RFID van velbus zelf. Staat reeds in de catalogus en de prijs is ook bekend maar vind niks op de site van velbus. In de cataloog staat het toestel op pagina 23

Inderdaad, er is een codeklavier van Velbus (VMBKP) in aantocht, deze sluit je direct aan op de bus.

Qua beveiliging is er een Tamper switch, dit wordt weergegeven als een kanaal in VelbusLink en zal worden ingedrukt van zodra de behuizing van de module wordt gehaald. Hier zou je bvb een relais kunnen laten opengaan die de stroom van de module haalt.

1 Like

Mijn commentaar was universeel, voor om het even welk merk van RFID codeklavier. Wij hebben jaren met dat van Velleman gewerkt.
Het probleem is dat die codeklavieren stroom geven aan het ontgendelingslot, en als je daat 12V op zet is de deur open.
Wij sluiten het ontgrendelingslot steeds aan op een afzonderlijke leiding, dan blijft het safe. De tamper (van om het even welk merk kodeklavier) is dan enkel om de spanning te onderbreken.
Zelfs als het Velbus codeklavier aangesloten wordt, dan nog dient de EIB buskabel rechtstreeks naar de domotica kast te gaan, anders kunt ge moeilijk de + onderbreken.

@ Solivi: als ik de reactie van Vel448 goed begrijp dan gaat dit nieuwe codeklavier niet rechtstreeks naar de opener spanning sturen maar gaat alles enkel over de bus en heb je dus een relaismodule nog nodig om het betreffende slot te openen. Dan kan die tamper inderdaad gebruikt gaan worden om niet de spanning te onderbreken maar dan zou ik de buslijn (geen en wit) gaan onderbreken. Zo kan er zeker geen communicatie meer zijn met de installatie. Want wanneer men meerdere kasten gebruikt en het verbruik van de modules is te groot dan raden ze aan om in elke kast een voeding te plaatsen en dan wordt ook enkel de buslijnen verbonden (Geel en wit) En bij mij zou deze gebruik t worden om een garagepoort te openen en die sturing zit toch binnen en er staat een kast in die garage, waar er reeds modules van velbus in zitten.

Kleine opmerking hierover:

DVM7800:

Want wanneer men meerdere kasten gebruikt en het verbruik van de modules is te groot dan raden ze aan om in elke kast een voeding te plaatsen en dan wordt ook enkel de buslijnen verbonden (Geel en wit)

Bij het aansluiten van meerdere voedingen moeten ook de “minnen” (massa, -) van alle voedingen met elkaar verbonden worden, om te vermijden dat de spanningen gaan zweven ten opzichte van mekaar. De “plussen” worden verdeeld over de modules en niet onderling doorverbonden (want dat zou, bij spanningsverschillen, stromen tussen de voedingen kunnen veroorzaken en deze beschadigen).

@ Vel345: kunt u mij bevestigen dat het codeklavier niet rechtstreeks een slot aanstuurt maar dat dit via een relaismodule gebeurd.

Dat klopt inderdaad.

Bestaat er een manier om de aanwezigheid van het klavier op de bus te monitoren? Dan zou je de bus naar het klavier ook met een relaismodule kunnen onderbreken van zodra het klavier niet meer zichtbaar is op de bus.

Dag
Ik heb het codeklavier reeds geinstalleerd bij mij en er zit inderdaad een relais tussen die de vier draden van de bus onderbreekt bij een wijziging van het tampercontact die in het codeklavier aanwezig is. Daarvoor gebruik ik een relaismodule waarvan de uitgang 4 (bv) aangestuurd is en af valt wanneer het tampercontact reageert. Deze uitgang komt pas terug hoog wanneer ik op een glazen module een drukknop even indruk zodat de uitgang terug gestuurd wordt. Deze relaisuitgang stuurt op zijn beurt een kleine relais met 4 contacten die dan mijn bus naar het codeklavier onderbreekt. ZO kan met nooit bij het verwijderen van het codeklavier misbruik maken van de bus door er bv een usb module op aan te sluiten en zo toegang te krijgen tot het systeem. Eens de tamper heeft gereageerd is de bus gesneden.