Codeklavier voor buiten

Voor alle krakken hier op dit forum,
Graag zou ik een ‘simpel’ codeklavier met bel toets gebruiken om vooraan de poort te hangen, bel toets mag uiteraard de bel schakelen maar bevoordeeld ook tussen bepaalde uren buitenverlichting schakelen en dergelijks… Code klavier zou het magneetslot van de poort moeten schakelen… Iemand enig idee wat ik zou nemen (heb gezien dat loxone een leuk klavier heeft) en op welke manier ik dit zou verwezenlijken, uiteraard moet er een manier zijn waarom het een beetje veilig moet verlopen, zodat als je de 2 draadjes tegen een houdt de poort niet zomaar losknipt (wiegand protocol heb ik een beetje verstand van maar had graag alles in velbus laten lopen)
Alvast bedankt

hangt het klavier buiten, dan opletten voor de IP
IP64 is eigenlijk niet voldoende, kan slecht aflopen als het codeslot naar het westen hangt.
IP 65 of 66 zijn beter, maar er zijn er wijnig op de markt.
wat Velbus betreft. Het aantal contacten is belanrijk. Voor deze toepassing gebruik ik de module voor externe contacten, lukt aardig hoor.

Beste, wij gebruiken al jaren de HAA2866N naar alle tevredenheid en uiteraard op Velbus. Je kunt er alles mee doen dat je in de post gezet hebt.

Bedoel je die 7IN module die analoge ingangen kan bedienen?

Kan de poort hiermee geopend worden door de draadjes buiten tegen elkaar te houden, of mis ik iets :grinning: (ik bedoel als ze de module eraf trekken en zo de draadjes tegen elkaar houden)

ik was de naam vergeten inderdaad de 7IN werkt met potentiaal vrije contacten…
De veiligheid zit in de keuze van je codeslot. Je moet eentje kiezen waarbij het contact los is van het klavier. (contact binnen in huis). dan kan de poort niet open gedaan worden via kortsluiting op de draden.

lijst eerst op wat je precies wil doen met velbus wat de poort betreft. Maak dan uw keuze van slot.

Je brengt één geleider idd naar een VMB7IN, gebruik 1 x EIB kabel, die is dan stevig genoeg en heeft voldoende sectie om de voedingspanning te dragen en het elektrisch slot.

zwart = common
rood = spanning codeklavier (onderbreekbaar in geval van tamper alarm)
geel = tamper contact (naar VMB7IN + zwart)
wit = naar egres contact in codeklavier, vanuit een VMB4RYNO

De spanning van het codeklavier (en gelijktijdig intern in het codeklavier afgetakt voor het elektrisch slot) laat je via een VMB4RYxx lopen zodat je controle hebt over het codeklavier. Van zodra de tamper in werking treed, laat je de spanning vallen van het codeklavier, vanaf dan is het niet meer mogelijk om ergens nog 12V af te pikken om op het elektrisch slot te zetten vanuit de EIB kabels.

De EIB gebruik je voor voeding klavier (rood/zwart) + tamper (geel) + elektrisch slot (wit) en als je alles via de busspanning doet, dan gebruik je de min als gemeenschappelijk voor tamper (zwart+geel) naar VMB7IN en als geschakelde lijn (+ voeding op wit) voor elektrisch slot vanuit Velbus (al is dat laatste niet absoluut noodzakelijk, maar wel gemakkelijk als je vanuit je smartphone de poort wil openen). Verder moet je de spanning naar het codeklavier (rood) kunnen onderbreken via een VMBRYxx indien de VMB7IN (geel) een tamper alarm heeft gegeven, en die kan je dan enkel her-activeren door ergens in huis een schakelaar het contact terug te laten sluiten.

Let wel op, als je van de busspanning aftakt mag die maximaal 15V zijn voor het codeklavier, het 12V elektrisch slot verdraagt ook 15V.

Voor wat het IP niveau betreft hebben wij nooit een probleem gehad in de laatste 12 jaar bij 4 gebouwen en 11 garages. Natuurlijk moet je het niet onder een waterval installeren, maar de behuizing is aan de boven zijde volledig toe, enkel 2 veiligheidsschroeven onderaan, en het klavier zelf is een vlakke kunststof toetsen folie. Zelfs al komt er water in, dan loopt het er onderaan terug uit, en condens heb je praktisch niet omdat het allemaal kunststof is.