Communicatie probleem

Goede morgen,

Ik en sinds deze week eigenaar van een Velbus installatie maar ik zit met een probleem.

Bij de opstart van de velbuslink software krijg ik de melding dat er een communicatieprobleem is in de CAN-bus.

Ik heb de bekabeling van de CAN bus lichtjes aangepast maar ik krijg nog steeds, eenmaal, dezelfde melding. Daarna komen de modules één voor één zichtbaar in de software met de opmerking dat ze allemaal over hetzelfde adres beschikken (adres 255) wat overeenkomt met de fabrieksinstellingen.

Ik zie ook dat als ik op een drukknop duw in één van de modules, de Rx LED reageert.
Ik probeer het adres per module te wijzigen maar dit lukt me niet.

Zou het probleem kunnen liggen in de USB interface? Ik heb de indruk dat hij geen commando’s kan doorsturen naar de modules op de CAN-bus.

Alvast bedankt voor de vlotte feedback!

Ondertussen heb ik nog eens de handleiding doorgenomen en heb ik gezien dat ik daar het antwoord kin terugvinden…

Maar …

Het probleem is nog steeds niet opgelost.
Alle modules lijken goed aangesloten te zijn op de communicatiebus en worden correct herkent wanneer je in Velbus link via autodetectie de module zoekt.
De adressen blijven echter steeds op 255 staan.
Als je in Velbus automatisch een adres laat toewijzen komt 1 naar voren na het drukken op de knop “wijzigen” zie ik in de log dat er een commando verzonden wordt maar verder gebeurt er niks.

Wat doe ik hier verkeerd?

Welke versie van Velbuslink gebruik je? Krijg je nog steeds de foutmelding? Als je het adresbeheer venster sluit, na wijzigen van het adres, blijft dan nog steeds adres 255 staan voor de betreffende module?

Probeer ook eens de knop “automatisch adresseren”, die de volledige installatie ineens adresseert. (Je kan nadien nog altijd manueel de adressen veranderen als je dat wil).

goede morgen,

Probleem opgelost!
Het lag aan een defecte USB module … :wink:

groetjes,
Wannes