Hallo,
Ik heb zitten zoeken in de handleidingen, maar wat moet je net doen als je een communicatiefout voorhebt.
Als ik een licht wil aanschakelen met een drukknop gaat het licht aan, maar kan ik deze niet meer uitdoen.
De modules in de kast flikkeren 2x pauze 2x… blijkbaar zou dit een communicatiefout moeten zijn.
Iemand enig idee wat je dan net moet doen?
Gr Brecht
Communicatiefouten zijn bijna altijd ofwel bekabelingsproblemen (slecht contact, H en L verwisseld, …), ofwel terminator probleem (geen, te veel, te weinig, …).
In een normale installatie moeten er exact twee terminators gezet worden, zo ver mogelijk van elkaar (zoveel mogelijk koper ertussen).
Installatie werkt wel al een maand of 4 dus veronderstel ik dat het geen terminator probleem kan zijn?
Screens zijn maandag wel afgeregeld, en terug aangesloten op de module maar de kabels zijn correct aangesloten, heeft sindsdien ook normaal gewerkt tot vanmorgen, zou het probleem dan toch bij de bekabeling kunnen liggen?
Het kan zijn dat door in de kast te werken er een aansluiting niet meer helemaal correct is bv., dat gebeurt wel meer.
Ok, ik zal dit deze avond eens nazien, wat er ook gebeurde is dat de leds van de drukknoppen zelf ook 2 x knipperen duidt dit ook op een communicatiefout?
Die module gaat dan in error mode omdat ze bv. geen antwoord krijgt. Heeft alles van een bekabelingsprobleem. Best de installatie eens consekwent nazien en alle aansluitingen eens checken.
Soms is een bekabelingsfout ook wel moeilijk te ontdekken, wanneer bv. een geleider afgebroken zit in de isolatie. Ineens aandachtig nakijken spaart meestal het meest tijd uit.
Er zijn ook meerdere modules op het bord die 2 x knipperen, door 1 probleem gaan er meerdere modules een foutmelding geven? Lijkt me onmogelijk dat er plots meerdere problemen zouden zijn aangezien alles tot nu toe fijnloos werkte.
Door 1 probleem kunnen meerdere modules inderdaad in foutmodus gaan (wanneer deze bv. via acties aan mekaar gekoppeld zijn).