Deactiveer zonsondergang stappen

De opzet is dat bepaalde acties niet mogen uitgevoerd worden als het aan het vriezen is.
Bv. geen rolluiken omlaag doen bij zonsondergang.(zo vermijd ik schade aan de rolluiken indien deze zouden vastgevroren zijn)

Ik heb dit proberen te configureren, maar om één of andere reden blijven de rolluiken omlaag gaan bij zonsondergang.
Hieronder mijn configuratie om het naar beneden gaan van de rolluiken bij zonsondergang te blokkeren als het buiten aan het vriezen is.

Ik heb volgende glas-module VMBGPOD met een drukknop “Rol neer zonsond”
image
de drukknop heeft volgende Acties, nl. 3 rolluiken omlaag doen

in de programmastappen heb ik volgende geconfigureerd

Dus dit maakt dat de rolluiken omlaag gaan elke dag om zonsondergang.

Hieronder gebruik ik een VMBMETEO om de acties te blokkeren indien het vriest, ik gebruik hierbij het Vorst alam.

Ik heb volgende module VMBMETEO
image

Ik heb op het vorst alarm volgende actie geconfigureerd
" 1112. Deactiveer zonsondergang gerelateerde programmastappen zolang oorzaak gesloten is"

Dus normaal gezien zou de rolluiken niet meer omlaag mogen gaan bij zonsondergang
of zie ik dit verkeerd?

Het zonsondergang-icoon is grijs en toont dat de zonsondergangstappen gedeactiveerd zijn
image

Ik heb dit eergisteren en gisteren geprobeerd en toen gingen de rolluiken nog steeds naar beneden.
Vandaag heb ik het opnieuw eens geconfigureerd en nu viel me op dat het zon-icoontje grijs was. De vorige keren had ik hier niet echt op gelet. Dus ik ben benieuwd morgen of de rolluiken omhoog zullen blijven of niet.

Indien iemand net hetzelfde al eens heeft gedaan laat maar weten.
Alvast bedankt

Dag Giraf,

Ik heb niet dezelfde functionaliteit, maar wat ik wel eens durf doen is een kanaal onderdrukken.

  1. Onderdrukken zolang oorzaak gesloten is

Omschrijving:

Zolang de oorzaak gesloten (aan, ingedrukt) is, is het gevolg onderdrukt.

Tijdens onderdrukmodus zal het gevolg uit zijn (of voor rolluikkanalen: vergrendeld op de laatste positie) en geen acties uitvoeren. Onderdrukte kanalen blijven luisteren naar de bus, maar reageren niet zolang ze onderdrukt zijn. Bv. lopende timers zullen blijven verder lopen en kunnen gestart, herstart, gestopt worden enz., maar het gevolg kanaal zal uit blijven (of voor rolluikkanalen: vergrendeld op de laatste positie) tot de onderdrukmodus voorbij is. Wanneer de onderdrukking opgeheven wordt, zal het gevolg het laatste commando uitvoeren dat gestuurd werd tijdens onderdrukmodus, of indien er geen commando gestuurd werd, terugkeren naar de toestand die het had vóór de onderdrukking.

Geforceerd uit heeft voorrang op geforceerd aan, dat op zijn beurt voorrang heeft op onderdrukking, dat op zijn beurt voorrang heeft op alle andere acties.

Dit lijkt me misschien ook wel een oplossing voor jou.