Deurbel onderdrukken als kinderen slapen

Hallo,

Als de kinderen in bed zitten zou ik graag een drukknop programmeren (bel nachtstand) die de deurbel tijdelijk onderdrukt en in plaats daarvan een lamp in de living aanzet en laat knipperen.
Het lukt me om beide acties te programmeren (enkel dit - de lamp die knippert gaat uit na het knipperen, ook als ze voordien reeds aan stond).

Als we vergeten om de onderdrukking op te heffen als we zelf gaan slapen, dan zou de “nachtstand” bij zonsopgang terug moeten worden vergrendeld tot we die zelf opnieuw activeren 's avonds.

Ik loop momenteel wat vast bij het schakelen tussen beide acties.
Iemand die me verder op weg kan zetten?

Alvast bedankt!
Groetjes

check: AC usage (more power during day) - English - Velbus Forum daar is het ongeveer hetzelfde…

in jouw geval 2 knoppen en 2x inhibit gebruiken voor de bel en het licht…

R

Bedankt voor je reactie.
Ik heb het topic even doorgenomen, maar is volgens mij niet helemaal waar ik naar op zoek ben.
Daar wordt de cooler functie onderdrukt 's nachts, en schakelt opnieuw in 's morgens.

Wij willen de bel niet zozeer standaard onderdrukken 's nachts. Enkel wanneer we ‘stille functie’ activeren moet er geschakeld worden van de deurbel naar de lamp. Indien geactiveerd zou er ook een eind tijdstip moeten worden mee geprogrammeerd. De ‘stille functie’ moet dus standaard onderdrukt worden, tenzij anders aangegeven.

Okay here goes (ik heb een VLP aan dit bericht gehangen met het voorbeeld)…

Je hebt 3 relays -
1x gewoon voor de bel
1x virtueel voor de indicatie lamp → override color when closed → Edge Lit panel
1x virtueel voor schakelen bel en lamp

je hebt 3 inputs -
1x de voordeurbel,
1x een input panel voor schakelen tussen bel en lamp (ON) en
1x virtuele button bel/lamp (OFF)

[dit kan een LONG PRESSED zijn op de input panel zodat je m zelf ook nog kan schakelen - dus 1x kort = BEL UIT… 1x lang == BEL AAN]

de voordeur bel heeft:
Naar virtuele lamp relay - restartable timer 5 seconds (dan blijft je panel 5 seconden licht geven)
Naar Bel - follow (of restartable timer 1 second ofzo)

je bel AAN input schakelt je virtuele relay met een ON
je bel OFF schakelt de relay met een OFF

de acties op de virtuele bel/lamp relay zijn
702 inhibit when closed → bel
703 inhibit when open → virtuele relay voor indicatie lamp

Als je nu op de bel drukt zou in principe beide (lamp en bel) aan moeten gaan… maar door je virtuele relay stand staat OF de bel OF de lamp in inhibit mode (en dus uit)

als je dus op ON drukt (een echte button) gaat de bel uit (inhibit)
daarna maak je een program aan waarbij je je virtuele OFF button elke ochtend om 7 uur schakelt…

Daarmee stuur je eigenlijk elke dag een deurbel AAN (relay off) commando - maar als die al uitstaat maakt dat dus niet uit… als je de avond ervoor de bel uit hebt gezet - reset het systeem zich dus elke ochtend…

maar zie bijgevoegde log (rename naar vlp) document

R
deurbelschakeling.log (21.6 KB)

2 Likes

je zou overigens met deze schakeling ook nog een alarm systeem kunnen koppelen… zodat wanneer je koolmonoxide / brand alarm afgaat je het “BEL” kanaal alsnog kan aansturen met een FORCED ON actie

Wow, bedankt alvast voor alle tijd en moeite die je hebt genomen om dit uit te schrijven!
Het zijn nog mijn eerste stappen die ik aan het zetten ben in programmeren, dus het is wel nog wat uitzoeken hoe ik alles kan doen werken. Dus dikke merci hiervoor!
Ik ga er meteen mee aan de slag :slight_smile:

2 Likes

Works like a charm.
Bedankt!