Dimmer

Wij hebben onlangs dimbare sport geplaatst (lopal 4w per spot led).

Volgens onze elektricien kunnen deze niet gedimd worden en is minstens een verbruiker van 40watt nodig om te kunnen dimmen.

In tijden van Led en energiezuinig wonen lijkt me dit sterk.

De VMBDMI-R dimmer heeft inderdaad een minimale belasting nodig van een 40W, wegens de gebruikte technologie hierin (TRIAC). Een elektronische voorbelasting kan hiervoor mogelijks een oplossing bieden (bv. Niko 09-016-10).
Je kan ook op een andere manier dimmen met Velbus, namelijk de combinatie van een VMB4DC stuurmodule, met een universele dimmer van om het even welk merk, als die maar 0-10V gestuurd is (bv. Niko 330-00701). Dan kan je een dimmer kiezen die voor dergelijke lage vermogens geschikt is.

Zo een voorbelasting, verbruikt die dan ook 40 watt als de lampen branden ? en ook nog iets als de lampen gedoofd zijn ? Ik steek één halogeen lampje in de kring.

hallo,
ik gebruik steeds het voorstel van Velbus staff. een sturing met de VMB4DC, reeds meerdere in dienst met een de dimmer die voorgesteld wordt door de fabrikant van de lichtarmatuur. Nooit geen problemen. sommige lichten werken met een stroombron, altijd goed resultaat!!
de dimmers van Velbus kunnen beter maar eigenlijk niet nodig als je de VMB4DC gebruikt. Voordeel als je een X aantal spots in één ruimte wil dimmen op hetzelfde niveau wat m.i. aan te raden is dan heb je maar één uitgang van de VMB4DC nodig. succes met het expiriment.

grtjs

De voorbelasting verbruikt een stuk minder, zie de specs van het apparaat zelf voor de details.