Dimmers naar zelfde dimwaarde brengen

hallo,
ik had graag geweten hoe ik het volgende kan uitvoeren?
ik heb een dimmer die het licht boven het salontafel bediend en boven de zetel, als 1 van de 2 reeds aanligt had ik graag gehad als ik de ander aanleg hij automatisch naar de zelfde dimwaarde gaat als de andere. is dit mogelijk ? mvg

ja… dit is mogelijk… je kunt bij de dimmers een “slave” mode aanmaken… 1 is dan de master… en je kunt meerdere slaves hebben

image

en als je het wat geavanceerder wilt hebben… kom je uit op scripting in OpenHab of Home Assistant… ik heb in mijn OpenHab de volgende code voor de Ikea Tradferi lampen die automatisch de dimmer-stand volgen van mijn Velbus dimmer:
een zelfde principe zou je kunnen gebruiken om de dimmer van je 2e lamp in te stellen…

rule "When Master Bedroom spots go on - IKEA goes on"
when
    Item velbusFF24RYLDAddress20_MBEDSPOT changed from OFF to ON
then
// get info on spot dimm setting (to match)
        Thread::sleep(2000)
        // to wait for teh spots to kick in and reach their intended brightness
    var int spotdimmer = velbusFF14DCAddress10_Dimmer3.state
    logInfo("LIGHTS","initial brightness" + spotdimmer)
    var bright = (Bed1_Color.state as HSBType).brightness.intValue // 0-100
    bright=spotdimmer
    Bed1_Color.sendCommand(bright)
    Bed2_Color.sendCommand(bright)
end

Zou u mij kunnen vertellen hoe ik dit doe in VelbusLink
bedoeling is:
drukknop 1 (boven zetel): actie 0203.
drukknop 2 (boven salontafel): als de spots boven de zetel aan zijn op een bepaalde dimwaarde moet hij deze volgen. maar als ze uit zijn dat dan ook actie 0203. kan gebruikt worden

alvast bedankt.

dat gaat wellicht een beetje lastig worden zonder OpenHab/HomeAssistant scripts omdat er meerdere mogelijkheden zijn…

lamp 1 is uit lamp 2 moet aan
lamp 1 is aan lamp 2 gaat aan maar kopieert dim % van lamp 1
lamp 2 is aan en lamp 1 gaat aan
lamp 2 is aan en lamp 2 gaat uit

deze zul je dan dus in een script moeten verwerken wanneer wat moet gebeuren… ik vermoed dat dat met alleen Velbus niet te doen is …