EDS101b videofoon

Ik krijg de eds101b niet gekoppeld met velbus. Ik heb het no2 en com2 aangesloten op de vmb8in maar dit werkt niet.

Wanneer ik op de deurbel druk gaat zowel de externe zoemer niet af en springt het licht niet aan. Wanneer ik fysiek op de ingang van de vmb8in druk, lukt dit wel.

hoe kan ik dit oplossen?

Hi @Matthias1 ,

Volgde je dit schema?

Je dient in de configuatie van de deurbel zelf wel ook nog in te stellen dat bij het drukken op de deurbel NO2 wordt geschakeld. Mogelijk is dat de reden waarom je VMB8IN geen signaal binnenkrijgt.

Groeten

welk merk en type parlofoon / videofoon is dit?

of kan dit met gelijk welk type IP videofoon?

mvg

Jurgen

EDS101B

Zoals ik hier zie op het schema is dit een ip parlofoon die gewoon kan bediend worden via binnenscherm of gsm.

Maar op welke manier zou je die kunnen koppelen op een standaard velbus installatie?

Via een input die dan ergens een signaal geeft dat er iemand aan de deur staat, maar dan kan je niet kijken of spreken met de persoon aan de deur.

Indien je via een server van vb stijnen werkt, hoe neem je die dan binnen?

Via home assist zal hij waarschijnlijk ook zo binnen komen, dus dient dit waarschijnlijk via hen bekeken te worden?

Hoe wordt dit binnen genomen via de velbus signum server?

De koppeling tussen een IP-videofoon en een standaard Velbus installatie is in de praktijk vooral bedoeld voor de I/O-functionaliteit (contacten), niet voor de video- en audiostream.

:white_check_mark: Wat wordt er wél gekoppeld met Velbus?

Velbus kan perfect een droog contact of uitgangssignaal van de parlofoon inlezen, bijvoorbeeld:

• Deurbelknop ingedrukt → Velbus weet: “Er staat iemand aan de deur”
    (en kan dan acties uitvoeren zoals verlichting aan, melding sturen, buzzer activeren, enz.)

• Deuropener / sleutelknop in de app ingedrukt → een tweede contact kan gebruikt worden om via Velbus bijvoorbeeld:

• poort openen

• buitenlicht inschakelen

• een scenario starten

:movie_camera: Waarom geen beeld of audio via Velbus?

Video en 2-weg audio lopen altijd via TCP/IP, omdat videodata simpelweg veel te zwaar is voor de Velbus CAN-bus. Daarom gebeurt kijken en spreken altijd via de app of het binnenscherm (zoals in dit voorbeeld via Guarding Vision).

:house: Wat als je alles in één app wil?

Dat kan perfect via Home Assistant: daar kan je meestal zowel de videofoon-feed (zoals bij IP-camera’s) als je Velbus installatie samenbrengen, zodat je alles in één interface hebt.

:electric_plug: En hoe zit het met de Velbus Signum server (vb. Stijnen)?

Ook via Signum blijft het principe hetzelfde:
de server kan enkel de I/O-signalen (deurbel / sleutelcontact / status) verwerken en gebruiken binnen automatisaties.

De video en audio blijven altijd rechtstreeks via het netwerk (TCP/IP) lopen via de videofoon-app of een platform zoals Home Assistant.

Kort samengevat: Velbus zorgt voor de domotica-integratie (deurbelmelding + acties), terwijl video/audio altijd via IP blijft lopen.
Op die manier blijft Velbus compatibel met een zeer breed gamma aan videofoons, zonder beperkingen.