Eerste stappen in HA

Hallo, Na het bekijken van de webinar “VMBSIG-21 Signum IoT gateway” HA even bekeken met het idee wat automatisatie te doen. Echter héél duidelijk was het niet.

Dit IS duidelijk, dat zijn alle kanalen van de PIR met adres 16h = 22 decimaal, terug te vinden in kolom “Model”

Wat minder duidelijk is, is de tabel “Entities”, alles heeft de status “Disabled” ?!!?
Waarom is dat ?

Hoogst waarschijnlijk daarom kan ik geen enkel kanaal van de PIR selecteren bij het aanmaken van een Automation.

Bedankt om mij op de juiste HA sporen te zetten.
Alain

Hallo,

De entities (of toch veel) zijn inderdaad gedisabled per default.

De echte reden weet ik niet, ik heb contact met de ontwikkelaars (heb zelf ook al wat code aangepast in de velbus integratie) en zal het wel eens vragen als ik de kans krijg.
Ik vermoed dat het komt omdat het anders heel veel extra identities zijn.

Stef

@Stef_Coene zit helemaal op het juiste spoor. Standaard worden in HA via de Velbus integratie alle entiteiten die niet van naam veranderd zijn en/of een actie hebben in Velbuslink op disabled gezet. Anders zou je lijst met entiteiten nodeloos lang worden. Je kan uiteraard die entiteit gewoon activeren in HA en er daarna mee aan de slag gaan.

Ook niet vergeten dat bij wijzigingen aan je Velbus installatie (dus via Velbuslink) die niet automatisch in de Signum worden ingelezen. Dus bij wijzigingen steeds je Signum de Velbus installatie eens opnieuw laten scannen (via Velbus tab in HA, scan installatie).

UPDATE: aha, het is Home Assistant van Signum, dat had ik niet door…

Dat van die naam klopt niet, volgens mij worden alle entiteiten op gedisabled zetten.
Ik heb het dan over de ‘echte’ HA en niet over Signum.

Het staat op mijn TODO om dat van die naam wel te implementeren.

Stef

Dank u wel voor deze uitleg heren!

Alvorens aan de slag te gaan misschien nog deze vraag adhv een concreet voorbeeld:

PIR in de inkom is een device met daaraan gekoppeld zeven devices, dat zijn eigenlijk de zeven kanalen te zien in VelbusLink, Absence, Dark, Light, Motion 1, enzovoort enzoverder.

Device “Motion 1” (CH 4 in VelbusLink) heeft dan op zijn beurt zes entities, die default allemaal disabled zijn in HA (dat weet ik ondertussen al :innocent:) , deze zijn te zien op onderstaande screen shot.

Bestaat er een handleiding die deze entities beschrijft?
Welke van deze entities moet ik gebruiken als trigger voor een actie in HA?
Ik zou zeggen één van de eerste drie :red_question_mark:
Alain

Hoi @mcs51 ,

Wij gebruiken steeds de sensor ‘Ingedrukt’ om in Home Assistant automatiseringen te triggeren.
Veel plezier met de mogelijkheden van Home Assistant!

1 Like