Hallo,
Wat verstaat Velbus onder “energie beheer” ?
Enkel aansturen van “zware” verbruikers ?
Ik denk dat er meer achter moet zitten wanneer een systeem bestaat uit a) zonnepanelen, b) thuisbatterij en c) dynamisch elektriciteit contract .
Per dag zijn er twee tijdstippen waar de elektriciteit prijs het laagst is, zo rond 04:00 en rond 14:00
Dan denk ik dat het EMS in die perioden de batterij moet laden tot x %
De EMS moet zelflerend zijn zodanig dat uit vorige data X kan bepaald worden !
Wanneer het huis dan wakker wordt, alle nodige elektriciteit komt uit de batterij geladen met goedkope stroom.
Wanneer iedereen gaan werken is kan de batterij terug laden via de zonnepanelen en “zware” verbruikers in actie schieten.
Bij dagen met weinig zon moet bijgeladen worden aan goedkoop tarief rond 14:00 tot y %
Zelfde verhaal voor Y als voor X hiervoor.
Wanneer iedereen dan terug thuis komt, kan oa. koken & TV kijken terug met die gratis zon of goedkoop namiddag tarief gebeuren.
Wordt aan zoiets gedacht voor Velbus?
Voor onze nieuwbouw denk ik om Velbus te bruiken, maar enkel zware verbruikers aansturen is, volgens mij, geen volwaardig EMS.
Bedankt voor deze informatie maar veel wijzer ben ik niet geworden
Bij gebruik van dynamisch elektriciteit tarief 's nachts de batterij opladen wanneer de elektriciteit héél goedkoop is om dan in de ochtend dat goedkoop elektriciteit uit de batterij te halen. Nu kan dat niet omdat Velbus niet aan de “Day ahead prijzen” kan. Maar is dat iets dat jullie overwegen of niet ?
ik denk dat je voor dat soort “dynamische” schakelingen eerder naar Home Assistant integratie kan kijken - waarbij je de directe prijzen vanuit een API kunt laden… en dus per seconde kan beslissen of er teruggeleverd, geladen, of afgeschakeld moet worden…
overigens begreep ik dat ze in Nederland hiervoor ook een protocol aan het bedenken waren waarbij de netbeheerder remote je inverter van het net kan afschakelen indien de prijs negatief is