Enkele praktische zaken mbt Velbus installatie

Hallo,

sinds kort ben ik de trotse eigenaan van een Velbus system. Ik heb zo goed mogelijk alles ingesteld, maar had nog enkele zaken waar ik geen wijs uit geraak. Hopelijk kan ik via dit medium, en de expertise van andere gebruikers een oplossing vinden voor mijn “probleem”

  • Ik heb op verschillende plaatsen een “Alles uit” knop, echter met wat toevoegingen, vb als ik in de slaapkamer duw, dan moeten alle verwarmingen naar nachtmodus en moet het licht stilaan uitdimmen. Dit voor zowel aan mijn kant van het bed als aan die van mijn vrouw. Bestaat er geen manier om met verschillende acties hetzelfde gevolg te hebben? Nu moet ik namelijk mijn knop instellen, en erna ook die van mijn vrouw.
    Ik had reeds geprobeerd via een virtueel relais (waarin alle gewenste acties staan), en dit via de desbetreffende drukknoppen te laten “volgen” of “aan” maar dit werkt niet. Wat kan hier een oplossing voor bieden?
    Eveneens zelfde voor rolluiken, deze kunnen op verschillende plaatsen worden bediend, alles op/neer, enkele verdieping op/neer, etc…

  • In de slaapkamer is er gebruik gemaakt van een 4-voudige Niko drukknop. Hierin zijn volgende knoppen gebruikt:

1: Licht 1 slaapkamer
2: Licht 2 slaapkamer
3: Rolluiken (2) slaapkamer omhoog // Lang duwen, alles aan
4: Rolluiken (2) slaapkamer omlaag // Lang duwen, alles uit

Echter wanneer de rolluiken naar beneden zijn, geeft de feedback LED veeel licht. Ik weet dat ik deze kan uitschakelen, maar had natuurlijk graag nog wat richting gehad betreffend de knop in het donker. Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

  • In de inkomhall zitten 2 detectoren (kunnen elkaar niet zien, elk apart licht te bedienen). Echter wanneer het donker wordt, en het ene licht gaat aan, is het voor de andere teveel licht om te reageren op lichtafhankelijke beweging. Ik heb zitten proberen met het vergrendelen/ontgrendelen van de bewegingsoutput van de ene als de andere aangaat, maar dit werkt toch niet altijd zoals gewenst (zeker niet omdat er ook nog voorrang manuele bediening is)
    Wat kan hieraan worden gedaan?

Indien nog bijkomende info nodig, vraag gerust.
Alvast bedankt.

[quote=“Verdru”]Hallo,

sinds kort ben ik de trotse eigenaan van een Velbus system.[/quote]

Proficiat met je nieuwe installatie :slight_smile:

[quote=“Verdru”]- Ik heb op verschillende plaatsen een “Alles uit” knop, echter met wat toevoegingen, vb als ik in de slaapkamer duw, dan moeten alle verwarmingen naar nachtmodus en moet het licht stilaan uitdimmen. Dit voor zowel aan mijn kant van het bed als aan die van mijn vrouw. Bestaat er geen manier om met verschillende acties hetzelfde gevolg te hebben? Nu moet ik namelijk mijn knop instellen, en erna ook die van mijn vrouw.
Ik had reeds geprobeerd via een virtueel relais (waarin alle gewenste acties staan), en dit via de desbetreffende drukknoppen te laten “volgen” of “aan” maar dit werkt niet. Wat kan hier een oplossing voor bieden?
Eveneens zelfde voor rolluiken, deze kunnen op verschillende plaatsen worden bediend, alles op/neer, enkele verdieping op/neer, etc… [/quote]

Je kan in Velbuslink acties van één kanaal kopiëren naar een ander kanaal van hetzelfde type (bv. van een drukknop naar een andere drukknop). Dit doe je door Ctrl+slepen (dus klikken op een kanaal en vasthouden, dan Ctrl indrukken en blijven indrukken, dan muisknop loslaten op het tweede kanaal en daarna pas Ctrl loslaten). Opgelet, dit overschrijft reeds bestaande acties niet, de nieuwe worden erbij toegevoegd.
Of je kan inderdaad al je acties op een virtueel relais als oorzaak steken. Daarna verbind je de drukknoppen (als oorzaak) met het virtueel relais (als gevolg) via actie “herstartbare timer, 1s”. Een druk op de knop zal het virtueel relais even aanzetten, wat dan de acties zal uitvoeren. Dit heeft wel een aantal beperkingen: geen rechtstreekse feedback-werking op de knop (je kan wel status monitoring gebruiken), een “moment” actie zal niet het gewenste resultaat hebben, enz. Maar in een aantal gevallen kan dit ook goed werken (bv. rolluiken volledig omhoog, lichten aan, uit, enz.)

[quote=“Verdru”]- In de slaapkamer is er gebruik gemaakt van een 4-voudige Niko drukknop. Hierin zijn volgende knoppen gebruikt:

1: Licht 1 slaapkamer
2: Licht 2 slaapkamer
3: Rolluiken (2) slaapkamer omhoog // Lang duwen, alles aan
4: Rolluiken (2) slaapkamer omlaag // Lang duwen, alles uit

Echter wanneer de rolluiken naar beneden zijn, geeft de feedback LED veeel licht. Ik weet dat ik deze kan uitschakelen, maar had natuurlijk graag nog wat richting gehad betreffend de knop in het donker. Hoe zou ik dit kunnen oplossen?[/quote]

Je kan via status monitoring de feedback herkoppelen naar een ander kanaal (ev. een virtueel relais dat altijd uit is, of dat meevolgt met de lichten), zodat je alleen nachtindicatie hebt of gedeeltelijke feedback.

[quote=“Verdru”]- In de inkomhall zitten 2 detectoren (kunnen elkaar niet zien, elk apart licht te bedienen). Echter wanneer het donker wordt, en het ene licht gaat aan, is het voor de andere teveel licht om te reageren op lichtafhankelijke beweging. Ik heb zitten proberen met het vergrendelen/ontgrendelen van de bewegingsoutput van de ene als de andere aangaat, maar dit werkt toch niet altijd zoals gewenst (zeker niet omdat er ook nog voorrang manuele bediening is)
Wat kan hieraan worden gedaan?
[/quote]

Kan je dit wat meer in detail beschrijven?

Hallo,
Bedankt voor de snelle info. Even wat meer uitleg betreffend onderste vraag. Afbeelding gemaakt ter situatieschets

Hall 1 S is een VMBPIRM, gekoppeld aan een relais, Hall 1
Deze is ingesteld om lichtafhankelijke beweging te detecteren

Hall 2 S is een VMBPIRM, gekoppeld aan een relais, Hall 2
Eveneens ingesteld om een lichtafhankelijke beweging te detecteren.

Beiden staan ingesteld op “voorrang manuele bediening” gezien de lichten samen het gevolg zijn van een andere oorzaak (knop bovenaan trap, in living, in keuken, …)
Overdag dient er niets te gebeuren. Wanneer er genoeg licht is, geen extra licht in de inkom. Wordt het echter te donker, dan dienen ze te reageren.
Probleem wat zich stelt:

Even Deur 1 openen, licht “Hall 1” gaat aan (gezien door “Hall 1 S”)
Deur 2 of 3 openen, licht “Hall 2” gaat aan (gezien door “Hall 2 S”
Als ik echter van Deur 1 naar Deur 2 of Deur 3 loop, is het licht “Hall 1” eerst aan waardoor het niet langer donker is in de inkom. Hierdoor reageert “Hall 2 S” niet meer op de lichtafhankelijke beweging.

Daarom heb ik ook de output “Beweging” van beide VMBPIRM gekoppeld aan de bijhorende “Hall”
Dit mag alleen niet gebeuren overdag.

Daarom had ik gedacht het kanaal “Beweging” van “Hall 1 S” te laten ontgrendelen door de actie “lichtafhankelijke beweging” van “Hall 2 S” en omgekeerd.
Het vergrendelen van deze kanalen gebeurt door de output “Donker” van beide VMBPIRM te koppelen aan de respectievelijke output “Beweging”

Ik heb echter al vastgesteld dat dit, in combinatie met een bedieningsknop, soms in de war slaat.
Is dit de correcte manier van denken en redeneren? Of dien ik andere acties/oorzaken/gevolgen te nemen om dit te doen werken.

Alvast dank.

Is dit een optie:

  • hall 1 gewoon licht-afhankelijke beweging
  • hall 2 werkt enkel op beweging
  • “donker” uitgang van hall 1 zet een virtueel relais aan. Dit virtueel relais vergrendelt bewegingskanaal hall 2 tijdens open contact
  • bij zonsopgang wordt virtueel relais uit gezet.

Dus elke avond, wanneer het donker genoeg wordt, zal het virtueel relais aan gaan, en 's morgens wordt het weer uit gezet. Op die manier wordt beweging 2 enkel ontgrendeld wanneer het donker genoeg is.

Hartelijk dank voor de tip. Ik ga dit zeker proberen.
Verder had ik nog een vraagje ivm de thermostaatwerking van de VMBGPOD. (tenzij ik een nieuw topic moet starten?)
In de leefruimte heb ik 3 VMBGPOD bedieningen,
Keuken, Zithoek en eethoek. Kan ik 1 van deze bedieningen als “master” gebruiken en de rest laten volgen?

Als ik vb in de zithoek de thermostaat op dagtemp zet (via bediening op vmbgpod) dat de andere ruimtes ook op dagtemp komen?
Of als ik eventueel manueel 2 graden hoger zet, dat dit in de andere zones ook zo is?

Wanneer ik ze apart instel moet ik ze telkens allemaal aanpassen.
Voorlopig heb ik enkel 1 van de 3 (zithoek, meest centraal) als bediening genomen, met weergave op de andere schermpjes.
Als ik nu echter 20° wil in de zithoek, is het steeds dat tikje warmer in de andere ruimtes. (Alle zoneventielen van de betreffende radiatoren zijn gekoppeld aan de output verwarming van de zithoek.

Alvast dank

Je kan acties leggen tussen een drukknop en de temp.sensor kanalen, bv. “Dagmodus”. Zo kan je met één knop meerdere thermostaten tegelijk op dag (of andere modus) zetten.
Dus je zou voor elke modus een knop kunnen maken op je VMBGPOD en deze knoppen gebruiken ipv de thermostaatbedieningen zelf.

Manueel een paar graden bijregelen kan echter niet via een actie, en kan ook niet overgenomen worden door andere thermostaten op dit moment. Ik vind het wel een interessant idee en het onderzoeken waard om ev. in de toekomst te implementeren.

Is het voor een uniforme verwarming niet beter dat je de respectieve zoneventielen koppelt aan het kanaal “verwarming” van de dichtsbijzijnde thermostaat, ipv allemaal aan 1 centrale thermostaat?
In ieder geval, als je radiatoren allemaal gekoppeld zijn aan één en dezelfde thermostaat, dan heeft alleen deze thermostaat invloed op je verwarming en de andere totaal niet. Dus doet het er ook niet toe op welke modus deze staan. Of begrijp ik verkeerd hoe het gekoppeld is bij jou?

Dat had ik in oorsprong geprobeerd. Echter als ik enkel in de zithoek op dagtemp zet (omdat ik de andere vergeet/te omslachtig is om voor 1 ruimte 3x temp aan te passen), dan staan de radiatoren in die zone constant te draaien omdat ze de gehele ruimte moeten opwarmen.

Dus, ofwel moest ik alle radiatoren koppelen aan 1 thermostaat (zoals nu het geval), ofwel moet ik een manier vinden om de thermostaten elkaar te laten volgen zodat de thermostaat in de zithoek de “master” is, waarop ik instel welke modus, welke temperatuur en de andere zones dit overnemen.
Wanneer het dan in de eethoek 20° is en in de zithoek nog maar 19 (is wel 1 open ruimte, maar wel vrij groot) dat de radiator in de eethoek reeds wegvalt, terwijl de radiatoren in de zithoek nog even bijwarmen. Zo krijg ik overal een gelijke temperatuur.

Mvg,

Dan zal de beste oplossing waarschijnlijk zijn om de modus te kiezen via drukknoppen, met acties naar alle thermostaten. Zo zet je telkens alle thermostaten tegelijk in een bepaalde modus.

Enkel manuele bijregeling van de temperatuur zal niet overgenomen worden.

Ik had nog een paar mogelijkheden over het hoofd gezien:

  • in de config van de glaspanelen kan je de temperatuuralarmkanalen laten schakelen op modus. Dus je kan instellen “alarmkanaal 1 sluit wanneer dagmodus actief is”. Van hieruit kan je dan andere thermostaten ook op dagmodus zetten door een actie (oorzaak = alarmkanaal 1, gevolg = andere temp.sensor)
  • of je kan ook de logische functies van Home Center gebruiken, als je een Home Center hebt. Daarmee kan je dan een (virtueel) relais gebruiken dat je aan of uit zet naargelang je de thermostaten mekaar wil laten volgen of niet, vervolgens een logische regel die er in mensentaal uit zal zien als: “als dit virtueel relais gesloten is, dan moet doeltemperatuur van glaspaneel Y gelijk gezet worden aan doeltemperatuur van glaspaneel X”.