Faq_velbus_twee_dimstanden_nl.pdf


Beste
In deze FAQ wordt uitgelegd hoe je een sensor een bepaalde verlichting kan laten dimmen afhankelijk van uur (in mijn geval zonsopgang/-ondergang).
Ik heb een VMBPIRC in combinatie met een VMB4DC waarmee ik dit wil toepassen. De verlichting zit in de nachthal, maar daar is een raam. Dus overdag moet die verlichting niet aangaan.
Ik heb de FAQ gevolgd, maar met de uitgangen “beweging (lichtafhankelijk)”, helaas dat werkt blijkbaar niet. Is er een manier om dat toch te doen?
Want het licht moet niet aangaan als het klaar genoeg is.

Alvast bedankt, goeie zondag !
Bernd

Ik ben net aan het denken, kan ik met behulp van bvb virtuele drukknoppen volgende doen:

  • vanaf een bepaalde hoeveelheid licht buiten worden die bewuste uitgangen vergrendeld (vergrendelen zolang de oorzaak gesloten is)
  • onder die drempel worden de uitgangen dan automatisch ontgrendeld

Of beter nog, ik gebruik de “uitgang licht” van mijn VMBPIRO.
Heb ik nu zelf mijn vraag beantwoord? :blush:

Hey CobleS,

Ik denk het wel. :smile:
Je kan gebruik maken van actie 0807. Forced off while initiator is closed.

Licht (VMBPIRC) => 0807. Forced off while initiator is closed. => Dimmer (VMB4DC)

Deze actie zal de dimmer uitzetten van zodra er zonlicht is én ervoor zorgen dat de dimmer niet geactiveerd kan worden zolang er zonlicht is. Wanneer het zonlicht verdwijnt, zorgt de actie dat het dimmer kanaal terug bediend kan worden.

Met vriendelijke groeten,