Ga naar positie rolluiken werkt niet juist?

Hallo,

Ik zit met een probleempje wat ik niet opgelost krijg. Waarschijnlijk een instel fout van men eigen maar ik geraak er niet uit.

Ik wil dus in de zomer als de zon schijnt mij rolluiken zo goed als volledig naar beneden laten gaan maar toch nog de reetjes open. Dit wil dus zeggen een positie van ik denk rond de 80a90% zetten. Dit weliswaar voor alle rolluiken tegelijk.

Wat ik ondertussen heb gedaan is de rolluiken handmatig op een positie gezet die voor ons comfortabel is qua licht en ook zonwering.
Ik verbind dan met het velbus systeem selecteer de bijhorende VMB2BLE modules en kies het bedienen menu. Hier staat dan wat de huidige positie is van het rolluik.
Bijvoorbeeld een rolluik stond daar op 87%.
Hierna maak ik dus een actie achter een drukknop die zegt ga naar positie 87% de inschakelvertraging heb ik gewoon op 0s laten staan omdat ik niet echt weet wat het nut hiervan is.

als ik dus nu mijn rolluiken volledig omlaag doe en dus na het opstaan weet vandaag gaat de zon hard schijnen dus ik druk op zonwering gebeurt er zelfs niks. de rolluiken blijven omlaag.
Als ik de rolluiken volledig omhoog zet. en druk op zonwering dan gaat ze zo ver dicht dat er geen straaltje licht meer doorkomt.

Als ik dan terug verbind met velbus zegt het systeem ik sta op 87% terwijl die 87% die ik manueel had ingesteld wel licht door laat.
het lijkt dus alsof die ga naar positie procenten niet correct werken of zoals ik zei ik ergens iets fout instel maar ik weet dus niet wat.

Ook heb ik de indruk als de rolluiken omhoog naar een bepaalde positie moeten gaan ze op een andere positie stoppen als dat ze naar omlaag gaan.

Kan iemand mij helpen hierbij meer info of te vertellen hoe die “ga naar positie” juist werkt?

alvast bedankt.

Hoogst waarschijnlijk worden de rolluiken aangedreven door Somfy motoren. Deze schakelen automatisch uit als zijn eindeloop bereikt wordt.
Het Velbus systeem weet niet dat de motor automatisch is uitgeschakeld en de totale tijd staat bvb ingesteld op 30s stroom sturen naar de rolluikmotor.
Bij mijn screens heb ik hetzelfde probleem, deze stoppen ook niet altijd waar ik het wil. Komt daarbij nog dat er een verschil is bij warm of koud weer. Manuele instelling van bvb 80% is de ene dag net goed, de andere dag net niet en zou dit één of twee % meer of minder moeten zijn om net boven de dorpel te blijven “zweven”.
Best met de app van volledig open stand dan zoeken hoeveel % je wil, dit noteren voor alle rolluiken en zo die standen één voor één programmeren. Ik moet dit ook nog instellen bij mezelf met denk/hoop dat het zo gaat lukken.

@Jorne ,

Het is belangrijk dat de totale tijdsduur, afwikkeltijd en openingstijd correct opgemeten en ingevuld worden. Voor meer uitleg hierover kan men de pointer van de muis over de vraagtekens plaatsen om de tooltip te laten verschijnen.

Met vriendelijke groeten,
Velbus Team

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik ga het zeker een keertje uitproberen!