Gegevens (warmtevraag) uitlezen

Dag Velbussers

Voor een project met studenten kamers werd volgende vraag gesteld.

Situatie: velbus domotica voor het sturen van de vloer verwarming (via kleppen op collector) per studenten kamer.

Standaard voorzien in huurcontract (voorstel is nog niet definitief) continu 20graden ruimte temperatuur per kamer. Nu kan er via de velbus hogere temperatuur gevraagd worden waardoor de kleppen open gaan.

Nu is de vraag van de bouwheer. Kunnen we data uit de velbus halen hoeveel kwh/min/etc er extra gevraagd zijn door de student zodat dit kan aangerekend worden.

Concreet bv hoeveel min de klep extra heeft moeten open staan om hogere temp te verkrijgen.

Kan dit op een simple manier uitgelezen worden zodat dit maandelijks kan aangerekend worden?

Thx :pray:

Hi

Sorry to reply in English.

There is in theory, but does require a little thinking about with software.

Is there a budget for resolving this?

Ik kijk ook een beetje naar MDAR voor de oplossing zoals jij het vraagt. :slight_smile:

Wat eventueel ook wel mogelijk lijkt, is dat je per ventiel een kleine debietsmeter zou plaatsen met pulsenteller die je dan inleest.
Een beetje zoals je ook met een water- of gasleiding zou doen.
Als deze verdelers ook in een algemene kast zouden staan, zou je zelfs op dezelfde manier kunnen doen als voor elektriciteit waar je gewoon de tellers afleest en noteert bij begin en eind contract of iets dergelijk. Dan heb je zelfs geen digitale logging nodig.
Kwestie van wat “out-of-the-box” te denken. :wink:

Ik heb in openhab meerdere meters gemaakt die bijhouden wat de activiteiten zijn van mijn airco’s ook in combinatie met de temperatuur. Uiteindelijk heb ik een overzicht van seconden waarin mijn compressor aan stond per dag…

In jouw geval zou je dus een combinatie kunnen maken van het aantal Seconden dat een klep openstond terwijl de temperatuur >20C was (of 21C rekening houdende met de hysteresis).

En dat zou redelijk makkelijk te doen moeten zijn…

Als je het native wil hebben zou je een impuls flow meter op de leidingen moeten zetten die impulses meten en naar een input modules sturen… met een ryld relay tussen de puls meter en input module. Die relay staat alleen aan (gesloten) als de temperatuur >20C is. Wat je weer met een alarm op de thermostaat kan regelen

En op welke manier kan ik die aantal seconde makkelijk uitlezen ?

Mvg Jeroen

In openhab pak in een event (klep open) - en noteer de tijd in een item. Daarna detecteer ik het sluit event en de tijd. Dan een seconden berekening tussen de twee tijden en klaar.

Voor je >20C zou je alleen de detectie kunnen doen klep open indien c temp >20. En een extra setting in een item voor >20 indicatie.

En sluiten (voor berekening) als item >20C is true dan bereken voor klant. Als

20C is false dan gaat het op de andere rekening. Zodoende kun je twee aparte tellers maken.

Zoiets. Ik zou precies in het script moeten duiken. Maar het kan redelijk gemakkelijk met wat scripten en genoeg input

In mijn geval reset ik per dag het aantal seconden, maar dat kun je natuurlijk ook per week of maand of jaar doen…

Zal mij eens verdiepen in die openhab.

Alvast bedankt voor de info we kunnen weer wat verder :wink: