Glazen bedieningsmodules

Beste,

Ik zie heel graag jullie glazen bediedingsmodules, ik zou ze ook graag integreren in mijn woning. Binnenkort begin ik elektriciteit te leggen.
Als ik hiervoor kies, verlies ik de mogelijkheid om mijn Bulex condensatieketel, modulerend te laten werken. Dit is toch een heel groot nadeel. Heb ik het juist? Komt er een oplossing? Kunnen jullie mij op een andere manier overtuigen?
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten, Jan

Voorlopig is de sturing van de verwarming inderdaad niet modulerend. Communicatie met verwarmingsinstallaties via protocol (bv. OpenTherm, Ebus, 
) zou dit oplossen en staat op onze to-do, maar een exacte termijn is hier nog niet op geplakt op dit moment.
(Mogelijks kan dit op dit moment wel al verwezenlijkt worden met software van derden (bv. OpenHAB), maar dit vergt wel inspanning en kennis van de eindgebruiker. Mocht dit een piste zijn voor jou, dan kan je terecht op de For developers sectie van dit forum.)

Dank u wel voor de duidelijke uitleg! Ik ben geen programmeur, zal wellicht moeilijk worden.
Ik zal waarschijnlijk als volgt te werk gaan: de bedieningsmodules heb ik nog niet direct nodig. Als ik start met het leggen van de leidingen, kan ik overal mijn buskabel voorzien. Voor stopcontacten en lichtpunten maakt het niets uit.
Als er later, binnen 1 à 2 jaar (ik doe alles zelf m.u.v. bepleisteren en chape), nog geen oplossing is, kan ik nog steeds werken met bijvoorbeeld Niko, en dan zo’n module toevoegen (VMB6PBN).

Ik hou de updates in het oog!

Groeten,

Jan

Inderdaad.
Denk misschien wel op tijd aan geschakelde stopcontacten, kan toch wel handig zijn en die moeten natuurlijk wel apart naar de kast. Bijvoorbeeld telkens het linkse stopcontact geschakeld en het rechtse altijd aan, kan handig zijn. Dan kan de kerstboomverlichting en de wandlamp links, en die kunnen dan mee op de “alles uit”. En de stofzuiger kan je dan steeds rechts inpluggen wanneer je ermee rondgaat, waar je altijd stroom hebt.

1 Like

Dag JanD,

*Wat ik gedaan heb met mijn Bulex Thema Condens en Velbus;
Op mijn Bulex zit een buitenvoeler die de temperatuur gaat regenen afhankelijk van de buitentemperatuur.
Indien de temperatuur in de ruimte lager is dan de gevraagde temperatuur stuurt Velbus de ketel aan en het ventiel van deze ruimte. (afhankelijk dan de buitentemperatuur)
Indien de temperatuur in de ruimte veel te lager is dan de gevraagde temperatuur (>2°C verschil) schakelt de “BOOST” functie in op de Velbus.
En wordt via de Velbus relais de buitenvoeler overbrugd. Zo zal de ketel op zijn max temperatuur geen werken ipv de buitentemperatuur.
Niet 100% modulatie maar toch beter dan een standaard installatie.

*Voor geschakelde stopcontacten heb ik mijn bedrading voorzien in 4 of 5 geleiders.
1x N (gemeenschappelijke), 1x PE (aarding) 1x L (constante stroom) 1x L’ (geschakelde stroom 1) en eventueel 1x L’’ (geschakelde stroom 2).
Zo kan je later altijd zelf kiezen welk stopcontact er geschakeld en niet geschakeld moet zijn.
Zonder elk stopcontact apart te moeten voorzien naar de kast.
Opgelet dat dit wel per kring moet gebeuren en niet switchen tussen kringen.
De stroom moet met min 20A geschakeld worden en dus niet rechtstreeks op een relaismodule van Velbus die maar 16A schakelt.

*Via mijn alarm schakel ik dan zo stopcontacten uit bij het verlaten van mijn woning en terug aan wanneer het alarm ontwapend is, ook bij brandalarm schakel ik de stopcontacten uit.
En de filter van mijn (opblaasbaar) zwembad via Velbus timer of app.

Groeten
Jonas

1 Like

Volgens Ă©Ă©n van jullie Velbus installateurs zal er geen probleem zijn. De verwarmingsketel zal autonoom werken (modulerend, en met buienvoeler), enige wat Velbus doet is per circuit een ventiel bedienen. Hoop dat hij gelijk heeft ;-).

Groeten,

Jan

Dag JanD,

kan je hier een update over geven? Ik begin deze maand na het strippen van onze koopwoning met leggen van elektriciteit en sanitaire leidingen. Heb een Bulex F29 Thermomaster staan en dacht om per zone een ventiel + thermo-elektrische actuator (24V) op een collector te steken. Heb per warmtezone een glazen Velbus paneel aangekocht, maar weet verder nog niet 100% hoe ik het best aanpak.
Optie 1: Velbus enkel de actuatoren laten aansturen en de ketel op een ‘klassieke’ thermostaat? Hoe laat ik de thermostaat dan weten dat Ă©Ă©n van de zones warmte vraagt?
Optie 2: glazen panelen temperatuur laten communiceren naar VMB4RYNO/RYLD die dan zowel de ketel als de actuatoren aanstuurt?
Optie 3: any other ideas?

Graag jouw (en die van anderen) visie en wat hulp met de te volgen stappen.

Groeten
Mattias

Dag Mattias,

Deze modules hebben een specifieke pagina voorzien om de temperatuurinstellingen goed te zetten.
Zelfs op basis van een verwarmingsmodule waarbij je bij een aanvraag voor verwarming kan kiezen of je eerst je pomp wil aanzetten en dan pas je ventiel wil openen bijvoorbeeld.
Er zijn verschillende schakelwaarders mogelijk.
Als je meerdere van deze modules aan dezelfde ketel wil hangen, maak dan gebruik van enkele virtuele relais die dan de verschillende signalen zouden kunnen bundelen en zo als 1 signaal naar de ketel/pomp kan gaan.

Denk je hiermee verder te kunnen?

Beste,

Grote update kan ik nog niet geven. Ik heb mijn Thermomaster gekocht, heb alle leidingen gelegd en ik werk met 3 zoneventielen van Honeywell (bureau beneden, wonen boven en badkamer). Ik ga ook een buitenvoeler installeren. Velbus gerief moet ik nog allemaal kopen.
De glazen bedieningsmodules geven eigenlijk enkel een aan/uit signaal (hier zit het probleem, andere thermostaten geven ‘een modulerend signaal’). Maar de Bulex zou toch een modulerende werking creĂ«ren op de retourleiding, door middel van de buitenvoeler. Wel geen optimale modulerende werking.
Ik heb hier echt heel lang van ‘wakker gelegen’, heb zelfs Bulex aangeschreven (die zeggen dat de ketel modulerend zal werken).
Met 3 zoneventielen is het blijkbaar niet eenvoudig 


Dus volgens mij zullen de glazen bedieningsmodules gekoppeld zijn aan VMB4RYNO/RYLD, deze zal een van de zoneventielen aansturen (openen) zodat er warm water naar die zone kan vloeien.

Ik hoop dat die beetje klopt, meer kan ik momenteel niet meegeven.

Met vriendelijke groeten,

Jan Donckels

Dag CrazyBird,

bedankt voor de interessante info! Ik heb nog geen VelbusLink ervaring, moet de hele installatie nog plaatsen (heb ook nog geen dedicated partition of laptop, want wij hebben thuis enkel UNIX/Linux-based OS), maar ziet er wel uitgebreid uit. Als ik het goed heb bedoel je met ‘deze modules’ de RYNO/RYLD die ik aanhaalde? Vooral de vertraging op de pomp interesseert me! Ik was aan het denken om ‘default open’ valves te kopen voor de collectoren om zo geen overdruk te genereren tijdens de ‘dead time’ van het openen. Velbus zou bij start van de pomp de zones die geen warmte nodig hebben sluiten. Nu kan ik misschien gewoon voor default open valves gaan
 Ik laat het weten als het zover is. Moest je over de keuze van valves een mening hebben, dan is die meer dan welkom.

Mattias

Dag Jan,

bedankt voor je antwoord. Kan je eens de productcodes van je installatie delen? Ik was zelf aan deze aan het denken: https://assets.danfoss.com/documents/80271/AI173886463780en-010201.pdf
Ook hier, alle hulp welkom! Ik ben zeer enthousiast, maar heb nog veel te leren.

Ik zal via deze post je op de hoogte houden van hoe het mij vergaat. Misschien kan mijn ervaring je wel helpen.
Mattias

Neen, het gaat hier over de glazen velbus panelen.
Hierin zit de thermostaat werking in ingebouwd/geprogrammeerd.

Er is niet echt een voorkeur voor ventiel (open/toe). Let er wel mee op dat je ze de juiste kant op stuurt met je aansturing. Als het ene ventiel met spanning open gaat en het andere dicht, moet je goed opletten dat je je programmatie hier ook aan aanpast.
Let ook op de spanning van je ventielen.
Ik heb er van 230V steken. Als ik 24V had genomen, moest ik daarvoor een aparte transfo hebben.
De 15V van Velbus is ook maar beperkt in vermogen.

Best zorg je ervoor dat er minstens 1 kring altijd open staat.

Voor een velbus installatie of programmatie heb je geen dedicated ruimte nodig of een continu draaiend systeem.
Dit draait op de modules zelf. Je kan dus perfect eens enkele modules onder spanning zetten en met een USB kabel je laptop verbinden om eens aan te voelen hoe het werkt.

Hej CrazyBrid,

weeral zeer nuttige info. Goed te weten dat de buskabel niet volstaat om een 24V actuator aan te drijven.

Inderdaad Velbus draait eens geprogrammeerd autonoom, maar voor VelbusLink (om te configureren) heb ik toch een Windows systeem nodig (of een Windows partitie). Of is VelbusLink ondertussen al Linux compatible?

Hierover kan ik niet meespreken en enkel antwoorden met zaken die ik ook aan Google moet vragen. :roll_eyes:

De kabel op zich zou misschien wel voldoende kunnen zijn. Te letten op de lengte van de kabel natuurlijk. Het is vooral de voeding die volgens mij maar max 18V zal geven.
Als je een 24V voeding hebt, voor bijvoorbeeld LEDstrips of iets dergelijk, zou je die natuurlijk wel kunnen gebruiken voor je ventielen ook. (Let dan wel op de maximale stroom dat deze kunnen leveren.)

In mijn voorbereiding had ik 1.5mmÂČ getrokken naar mijn ventielen, waardoor ik nog alle kanten op kon.
Uiteindelijk 230V genomen dewelke ik rechtstreeks doorschakel langs de relais modules.
Enkel voor stopcontacten en dergelijke zet ik er nog een 2-polige relais tussen. Wat niet persé nodig zou zijn.

Op deze manier lijkt het me veel simpeler. Dank voor je uitgebreide hulp. Kan zijn dat ik je de komende week/weken nog eens een privé bericht of twee stuur als ik met de handen in het haar zit :slight_smile: Moet maar zeggen als je liever hebt van niet.

Donderdag begin ik in te slijpen en hoop dit weekend aan bekabelen toe te komen.