Ik zie heel graag jullie glazen bediedingsmodules, ik zou ze ook graag integreren in mijn woning. Binnenkort begin ik elektriciteit te leggen.
Als ik hiervoor kies, verlies ik de mogelijkheid om mijn Bulex condensatieketel, modulerend te laten werken. Dit is toch een heel groot nadeel. Heb ik het juist? Komt er een oplossing? Kunnen jullie mij op een andere manier overtuigen?
Alvast bedankt!
Voorlopig is de sturing van de verwarming inderdaad niet modulerend. Communicatie met verwarmingsinstallaties via protocol (bv. OpenTherm, Ebus, âŠ) zou dit oplossen en staat op onze to-do, maar een exacte termijn is hier nog niet op geplakt op dit moment.
(Mogelijks kan dit op dit moment wel al verwezenlijkt worden met software van derden (bv. OpenHAB), maar dit vergt wel inspanning en kennis van de eindgebruiker. Mocht dit een piste zijn voor jou, dan kan je terecht op de For developers sectie van dit forum.)
Dank u wel voor de duidelijke uitleg! Ik ben geen programmeur, zal wellicht moeilijk worden.
Ik zal waarschijnlijk als volgt te werk gaan: de bedieningsmodules heb ik nog niet direct nodig. Als ik start met het leggen van de leidingen, kan ik overal mijn buskabel voorzien. Voor stopcontacten en lichtpunten maakt het niets uit.
Als er later, binnen 1 Ă 2 jaar (ik doe alles zelf m.u.v. bepleisteren en chape), nog geen oplossing is, kan ik nog steeds werken met bijvoorbeeld Niko, en dan zoân module toevoegen (VMB6PBN).
Inderdaad.
Denk misschien wel op tijd aan geschakelde stopcontacten, kan toch wel handig zijn en die moeten natuurlijk wel apart naar de kast. Bijvoorbeeld telkens het linkse stopcontact geschakeld en het rechtse altijd aan, kan handig zijn. Dan kan de kerstboomverlichting en de wandlamp links, en die kunnen dan mee op de âalles uitâ. En de stofzuiger kan je dan steeds rechts inpluggen wanneer je ermee rondgaat, waar je altijd stroom hebt.
*Wat ik gedaan heb met mijn Bulex Thema Condens en Velbus;
Op mijn Bulex zit een buitenvoeler die de temperatuur gaat regenen afhankelijk van de buitentemperatuur.
Indien de temperatuur in de ruimte lager is dan de gevraagde temperatuur stuurt Velbus de ketel aan en het ventiel van deze ruimte. (afhankelijk dan de buitentemperatuur)
Indien de temperatuur in de ruimte veel te lager is dan de gevraagde temperatuur (>2°C verschil) schakelt de âBOOSTâ functie in op de Velbus.
En wordt via de Velbus relais de buitenvoeler overbrugd. Zo zal de ketel op zijn max temperatuur geen werken ipv de buitentemperatuur.
Niet 100% modulatie maar toch beter dan een standaard installatie.
*Voor geschakelde stopcontacten heb ik mijn bedrading voorzien in 4 of 5 geleiders.
1x N (gemeenschappelijke), 1x PE (aarding) 1x L (constante stroom) 1x Lâ (geschakelde stroom 1) en eventueel 1x Lââ (geschakelde stroom 2).
Zo kan je later altijd zelf kiezen welk stopcontact er geschakeld en niet geschakeld moet zijn.
Zonder elk stopcontact apart te moeten voorzien naar de kast.
Opgelet dat dit wel per kring moet gebeuren en niet switchen tussen kringen.
De stroom moet met min 20A geschakeld worden en dus niet rechtstreeks op een relaismodule van Velbus die maar 16A schakelt.
*Via mijn alarm schakel ik dan zo stopcontacten uit bij het verlaten van mijn woning en terug aan wanneer het alarm ontwapend is, ook bij brandalarm schakel ik de stopcontacten uit.
En de filter van mijn (opblaasbaar) zwembad via Velbus timer of app.
Deze modules hebben een specifieke pagina voorzien om de temperatuurinstellingen goed te zetten.
Zelfs op basis van een verwarmingsmodule waarbij je bij een aanvraag voor verwarming kan kiezen of je eerst je pomp wil aanzetten en dan pas je ventiel wil openen bijvoorbeeld.
Er zijn verschillende schakelwaarders mogelijk.
Als je meerdere van deze modules aan dezelfde ketel wil hangen, maak dan gebruik van enkele virtuele relais die dan de verschillende signalen zouden kunnen bundelen en zo als 1 signaal naar de ketel/pomp kan gaan.
Grote update kan ik nog niet geven. Ik heb mijn Thermomaster gekocht, heb alle leidingen gelegd en ik werk met 3 zoneventielen van Honeywell (bureau beneden, wonen boven en badkamer). Ik ga ook een buitenvoeler installeren. Velbus gerief moet ik nog allemaal kopen.
De glazen bedieningsmodules geven eigenlijk enkel een aan/uit signaal (hier zit het probleem, andere thermostaten geven âeen modulerend signaalâ). Maar de Bulex zou toch een modulerende werking creĂ«ren op de retourleiding, door middel van de buitenvoeler. Wel geen optimale modulerende werking.
Ik heb hier echt heel lang van âwakker gelegenâ, heb zelfs Bulex aangeschreven (die zeggen dat de ketel modulerend zal werken).
Met 3 zoneventielen is het blijkbaar niet eenvoudig âŠ
Dus volgens mij zullen de glazen bedieningsmodules gekoppeld zijn aan VMB4RYNO/RYLD, deze zal een van de zoneventielen aansturen (openen) zodat er warm water naar die zone kan vloeien.
Ik hoop dat die beetje klopt, meer kan ik momenteel niet meegeven.
bedankt voor de interessante info! Ik heb nog geen VelbusLink ervaring, moet de hele installatie nog plaatsen (heb ook nog geen dedicated partition of laptop, want wij hebben thuis enkel UNIX/Linux-based OS), maar ziet er wel uitgebreid uit. Als ik het goed heb bedoel je met âdeze modulesâ de RYNO/RYLD die ik aanhaalde? Vooral de vertraging op de pomp interesseert me! Ik was aan het denken om âdefault openâ valves te kopen voor de collectoren om zo geen overdruk te genereren tijdens de âdead timeâ van het openen. Velbus zou bij start van de pomp de zones die geen warmte nodig hebben sluiten. Nu kan ik misschien gewoon voor default open valves gaan⊠Ik laat het weten als het zover is. Moest je over de keuze van valves een mening hebben, dan is die meer dan welkom.
Neen, het gaat hier over de glazen velbus panelen.
Hierin zit de thermostaat werking in ingebouwd/geprogrammeerd.
Er is niet echt een voorkeur voor ventiel (open/toe). Let er wel mee op dat je ze de juiste kant op stuurt met je aansturing. Als het ene ventiel met spanning open gaat en het andere dicht, moet je goed opletten dat je je programmatie hier ook aan aanpast.
Let ook op de spanning van je ventielen.
Ik heb er van 230V steken. Als ik 24V had genomen, moest ik daarvoor een aparte transfo hebben.
De 15V van Velbus is ook maar beperkt in vermogen.
Best zorg je ervoor dat er minstens 1 kring altijd open staat.
Voor een velbus installatie of programmatie heb je geen dedicated ruimte nodig of een continu draaiend systeem.
Dit draait op de modules zelf. Je kan dus perfect eens enkele modules onder spanning zetten en met een USB kabel je laptop verbinden om eens aan te voelen hoe het werkt.
weeral zeer nuttige info. Goed te weten dat de buskabel niet volstaat om een 24V actuator aan te drijven.
Inderdaad Velbus draait eens geprogrammeerd autonoom, maar voor VelbusLink (om te configureren) heb ik toch een Windows systeem nodig (of een Windows partitie). Of is VelbusLink ondertussen al Linux compatible?
Hierover kan ik niet meespreken en enkel antwoorden met zaken die ik ook aan Google moet vragen.
De kabel op zich zou misschien wel voldoende kunnen zijn. Te letten op de lengte van de kabel natuurlijk. Het is vooral de voeding die volgens mij maar max 18V zal geven.
Als je een 24V voeding hebt, voor bijvoorbeeld LEDstrips of iets dergelijk, zou je die natuurlijk wel kunnen gebruiken voor je ventielen ook. (Let dan wel op de maximale stroom dat deze kunnen leveren.)