Glazen bedieningsmodules

Beste,

Ik zie heel graag jullie glazen bediedingsmodules, ik zou ze ook graag integreren in mijn woning. Binnenkort begin ik elektriciteit te leggen.
Als ik hiervoor kies, verlies ik de mogelijkheid om mijn Bulex condensatieketel, modulerend te laten werken. Dit is toch een heel groot nadeel. Heb ik het juist? Komt er een oplossing? Kunnen jullie mij op een andere manier overtuigen?
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten, Jan

Voorlopig is de sturing van de verwarming inderdaad niet modulerend. Communicatie met verwarmingsinstallaties via protocol (bv. OpenTherm, Ebus, …) zou dit oplossen en staat op onze to-do, maar een exacte termijn is hier nog niet op geplakt op dit moment.
(Mogelijks kan dit op dit moment wel al verwezenlijkt worden met software van derden (bv. OpenHAB), maar dit vergt wel inspanning en kennis van de eindgebruiker. Mocht dit een piste zijn voor jou, dan kan je terecht op de For developers sectie van dit forum.)

Dank u wel voor de duidelijke uitleg! Ik ben geen programmeur, zal wellicht moeilijk worden.
Ik zal waarschijnlijk als volgt te werk gaan: de bedieningsmodules heb ik nog niet direct nodig. Als ik start met het leggen van de leidingen, kan ik overal mijn buskabel voorzien. Voor stopcontacten en lichtpunten maakt het niets uit.
Als er later, binnen 1 à 2 jaar (ik doe alles zelf m.u.v. bepleisteren en chape), nog geen oplossing is, kan ik nog steeds werken met bijvoorbeeld Niko, en dan zo’n module toevoegen (VMB6PBN).

Ik hou de updates in het oog!

Groeten,

Jan

Inderdaad.
Denk misschien wel op tijd aan geschakelde stopcontacten, kan toch wel handig zijn en die moeten natuurlijk wel apart naar de kast. Bijvoorbeeld telkens het linkse stopcontact geschakeld en het rechtse altijd aan, kan handig zijn. Dan kan de kerstboomverlichting en de wandlamp links, en die kunnen dan mee op de “alles uit”. En de stofzuiger kan je dan steeds rechts inpluggen wanneer je ermee rondgaat, waar je altijd stroom hebt.

1 Like

Dag JanD,

*Wat ik gedaan heb met mijn Bulex Thema Condens en Velbus;
Op mijn Bulex zit een buitenvoeler die de temperatuur gaat regenen afhankelijk van de buitentemperatuur.
Indien de temperatuur in de ruimte lager is dan de gevraagde temperatuur stuurt Velbus de ketel aan en het ventiel van deze ruimte. (afhankelijk dan de buitentemperatuur)
Indien de temperatuur in de ruimte veel te lager is dan de gevraagde temperatuur (>2°C verschil) schakelt de “BOOST” functie in op de Velbus.
En wordt via de Velbus relais de buitenvoeler overbrugd. Zo zal de ketel op zijn max temperatuur geen werken ipv de buitentemperatuur.
Niet 100% modulatie maar toch beter dan een standaard installatie.

*Voor geschakelde stopcontacten heb ik mijn bedrading voorzien in 4 of 5 geleiders.
1x N (gemeenschappelijke), 1x PE (aarding) 1x L (constante stroom) 1x L’ (geschakelde stroom 1) en eventueel 1x L’’ (geschakelde stroom 2).
Zo kan je later altijd zelf kiezen welk stopcontact er geschakeld en niet geschakeld moet zijn.
Zonder elk stopcontact apart te moeten voorzien naar de kast.
Opgelet dat dit wel per kring moet gebeuren en niet switchen tussen kringen.
De stroom moet met min 20A geschakeld worden en dus niet rechtstreeks op een relaismodule van Velbus die maar 16A schakelt.

*Via mijn alarm schakel ik dan zo stopcontacten uit bij het verlaten van mijn woning en terug aan wanneer het alarm ontwapend is, ook bij brandalarm schakel ik de stopcontacten uit.
En de filter van mijn (opblaasbaar) zwembad via Velbus timer of app.

Groeten
Jonas

1 Like

Volgens één van jullie Velbus installateurs zal er geen probleem zijn. De verwarmingsketel zal autonoom werken (modulerend, en met buienvoeler), enige wat Velbus doet is per circuit een ventiel bedienen. Hoop dat hij gelijk heeft ;-).

Groeten,

Jan