Hoe doe je een Restore bij HA op de Signum (2)

Ik heb opnieuw mijn Signum factory moeten resetten, nadat na een stroomstoring mijn Zigbee hub niet meer terugkwam (wil niet verbinden). Dus nu wil ik een restore doen omdat ik anders weer iets van 2 maanden nodig heb om alles opnieuw op te zetten. Ik zie hier echter nergens de Restore optie staan?

normaal gesproken kun je de … aan de rechter bovenkant drukken (wellicht tandwieltje bij jou?) en dan kun je upload backup doen… als die eenmaal geupload is kun je op de backup zelf openen en dan restore voor de modules die je terug wil zetten

Bedankt voor je bericht, nee ik zal hier even de pagina van de backup laten zien:
hier zitten geen 3 puntjes alleen tandwieltjes, normaal moet je op de backups (althans dat is in een gewoon HA zo) kunnen klikken en dan volgt de rest vanzelf. Hier heb ik dat niet: Even hele scherm op bovenste regel na, die cores zou je normaal aan moeten kunnen klikken, hier niet. Ook zie je hier de opties in het tandwiel. Optie terugzetten lijkt er het meeste op maar doet niets. Die man die hier vorige week was zei precies hetzelfde als u, er mist letterlijk iets.

hmm… kun je de samba shares wel aan zetten ? (of remote storage)

Home Assistant: Ultimate Restore Guide

Nee, Samba, terminal zijn allemaal dingen die normaal uit de Add on store komen en… die is er hier niet. Nog erger file editor
Daarom kan ik dus ook bij geen enkele .yaml komen. Er is een optie om Signum in de geavanceerde modus te zetten, maar alleen Code Server! en HACS, de laatste komt nooit, maar dat is nog niet het ergste, Codeserver kan alleen op een windows machine geopend worden, okay hier daarvoor een laptop, maar dan krijg ik dus de melding wachtwoord invoeren met een hint dat het in /// dir staat, zie hier: Dus daar kom je dan ook nooit bij

Kennelijk hebben de mensen hier dit dus ook niet in de gaten, > je hebt een wachtwoord nodig (tja welke? heb de signum code geprobeerd, mijn inlog op HA maar niets van dat al) er staat hier in het scherm dus:

Check the config file at /var/snap/code-server/67/config.yaml maar om dat bestand te openen heb je die CODE-SERVER weer nodig of Samba of terminal maar dan moet je dus weer een wachtwoord hebben. Mensen waarbij dit gewoon werkt hebben niet in de gaten dat hierboven dus niet werkt.

Even toegevoegd, ik denk dat maar weinig mensen hier de Home Assistant versie van de Signum in gebruik hebben. Die ultimate restore guide ook die geeft weer aan dat je uit de Add on store (die addon store is er niet op de Signum versie) de Samba add on moet ook weer uit die add on store komen. En eigenlijk is dus die Samba het grootste gemis, daarmee kan je gewoon alles doen. Anyway, ik wacht nog even of ik van de week of er antwoord terug komt van de tickets van Velleman. Anders gaat het allemaal de prullenbak in, ik werk op dit moment nog niet daar ik 2 weken terug achter mijn bureau een hartaanval heb gekregen, en ik mag van mijn vrouw eigenlijk dit al niet meer doen. Ik doe dit nu vanaf de locatie waar het spul staat bij mijn oude ouders waar ik nu even revalideer. De eerste dagen kan ik hier alle lampen aan en uit doen via een hue systeem.

De installateur die hier geweest is gaf aan dat er in environment een aanpassing gedaan moest worden, maar ja, ook dat kon hij niet doen omdat er geen toegang was tot die mappen als /etc

PYTHONPATH=’/root/snap/home-assistant-snap/237/.local/lib/python3.8/site-packages/’ to /etc/environment
Ik heb dat ook al doorgegeven bij Velleman, helaas niets meer vernomen.