Hoe kan ik velbus installeren in homeassisant

Idem hier . Ik zie in de log dat er verbinding gemaakt wordt met velbus maar geen modules . Grtn

Bij mij werkt het ook nog niet worden geen modules ontdekt. heb ondertussen velservr samen met Openhab 2 op een tweede raspberry geplaatst waar alles wel werkt modulen worden daar ontdekt.
Dan met hassio homeassistant 27.2 verbinding gemaakt met de velserv, Met het zelfde resultaat in de log worden er modulen ontdekt maar worden niet toegevoegd.

2 Likes

Kan er iemand uitleggen hoe je u module dus in ha krijgt wat de instellingen moeten zijn?
Ik heb onderstaande gebruik maar ik krijg geen item
waar dat ik de module en channel aangepas heb naar ons adres …

light:
- platform: velbus
devices:
- name: light
module: 0xba
channel: 4

velbus in HA doet autodicovery.

normaal hebt ge maar 2 regels nodig,
of ge kunt dit doen via de gebruikerinterface (configuration, integrations, velbus)

dit heb ik gedaan maar er worden geen modules gevonden


kan ik ergens een debug zien ?

dat is de log van uw vorige bericht …
in configuration.yaml voeg dit toe:

logger
default: info
logs:
homeassistant.components.velbus: debug

zoals beschreven hier: Logger - Home Assistant

en bezorg mij dan de volledige log file

in bijlage logfile
kan het hier niet uplauden krijg fout dat die te groot is ( is maar 1.5 mb )
juist update gedaan naar Versie 0.98.1
mijn velbus verbinding is niet via USB maar via IP

https://wetransfer.com/downloads/2711da2422be3211909296c74d8f692920190830223942/9eaa93e9636c64ee1110b58eb0ad125020190830223942/df194c

@cereal, ik heb hetzelfde probleem, heb al getest via rechtstreeks usb (port: /dev/ttyACM0) op nieuwe hassio installatie (volledig clean), krijg berichten in logging te zien zoals hierboven beschreven.

Zonet getest via de link met velserv op andere raspberry (die werkt zeker want zo heb ik altijd de programmatie gedaan) → port: ‘192.168.0.140:3788’

ik krijg opnieuw logging binnen, als ik op een velbus schakelaar druk krijg ik ook respons in de log, dus de communicatie is online bij zowel via usb als bij utp maar krijg geen items te zien.

config file:
velbus:
port: ‘192.168.0.140:3788’

logger:
default: info
logs:
homeassistant.components.velbus: debug

Logfile:
home-assistant.log (488.9 KB)

Heb al zitten rond zoeken op forum van home assistant en hier maar zie verschillende mensen met ongeveer zelfde vraag, echter geen oplossing vermoed ik.

Mocht ik het systeem in actie krijgen wil ik gerust mee kijken voor de ontbrekende modules op dezelfde manier te koppelen die nog ontbreken.

het probleem zit ergens in de python-velbus module en niet in homeassistant zelf.

maar tot op heden heb ik dit nog niet kunnen reproduceren bij mij thuis en is het dus zeer moeilijk om dit op te lossen …

welke versie gebruik jij als ik mag vragen?
en via usb (velbus module van home assistant )
of via tcp/ip (ik gebruik in dit geval velserv)

heb je misschien nog iets anders moeten installeren of toevoegen?
draai je de homeassistant op hassio? heb al zitten denken om eens op andere distributie te proberen maar zou handig zijn om te weten op welke het wel werkt van iemand :slight_smile:

  • ik gebruik de development versie van homeAssistant
  • tcp via velser
  • op raspbian via virtual env

denk eraan dat hass.io deprecated is, dus homeassistant ondersteund dit niet meer en er komen geen nieuwe releases.

1 Like

Hey, ik heb na veel sukkelen eindelijk de home assistant draaiend gekregen.
Bij mij waren er 2 problemen: de vmbgpod glazen drukknop blokkeerde alles, die er uit halen deed systeem werken, en ik heb een aantal relays in een 2e kast zitten, en daar zat geen terminator op (gewone installatie werkte, maar gaf wel fouten)
Had ook eerste getest met hassio op rPi4, en dan werkend gekregen met een RasbianLite op rPi3
Nog niet getest op de 4.
Tip die ik kan geven is om niet headless te werken, dan zie je exact wat er gebeurt, en kan je sneller werken.
Nu enkel nog de dimmodules werkend krijgen…

En welke knoppen gebruiken jullie in een werkende home assistant installatie? (als alternatief op de vmbgpod)

1 Like

@baykey, Mijn installatie zit vol met VMBGPOD knoppen, ik kan ze dus niet schrappen.
@cereal, heb jij ervaring met die knoppen in combinatie met homeAssistant?

ik heb 1 raspberry met velserv draaiende op raspbian (vroeger opgezet om installatie te kunnen configureren en voor een test in het verleden met openhab.

2de raspberry met homeAssistant, vrij lege/nieuwe installatie en via TCP conenctie naar de velserver hierboven. Ik gebruik voor homeAssistant wel de hassio versie, welke neem jij dan?
https://www.home-assistant.io/hassio/installation/ --> iso : https://github.com/home-assistant/hassos/releases/download/3.7/hassos_rpi3-3.7.img.gz

alvast dank voor je info

@baykey
dit is een goede hint die vmbgpod
kunt u mij uw velbuslink project file bezorgen? mischien dat ik hier wat info uit kan halen.
een 2de mogelijkheid is dat ik u een python script bezorg dat je moet lopen, dit geeft mij een hoop debug info

@jjjeroenski
ja ik heb er zo, maar maar 1 module, mischien dat het ene combinatie van deze modules is

1 Like

@cereal, ondertussen nieuwe sd kaart gemaakt en vanaf raspbian lite gestart en de manuele installatie voor homeassistant ( 0.103.4) gestart. Niets erop gezet, enkel de velbus integratie toegevoegd via config zodat logging zo clean mogelijk blijft.

Effect/resultaat is spijtig genoeg gelijkaardig aan vorige testen.
Ik vermoed toch dat het met HA te maken heeft, de velserv op aparte raspbian gebruik ik ook al sinds de start voor verbinding met VelbusLink software. Moet ik daarop iets checken?

Je ziet in de logging alle traffic, je ziet ook wanneer je op een schakelaar drukt of relais bediend.
Maar er komt niets beschikbaar in homeassistant. “Deze integratie heeft geen apparaten.”

In bijlage velbus project file + HA config en HA logfile.
In de logfile zie ik niet echt een error, enkel wat warnings van niet ondersteunde objecten maar veronderstel niet dat hij daarop stopt?

velbusprojectfiledec2019.vlp (754.2 KB)
home-assistant.log (483.7 KB)
configuration.yaml.log (609 Bytes)

@baykey , wat bedoel je moet headless? om een scherm aan te sluiten? ik zie nu ook de logging in putty voorbij komen… maar lijkt me gelijkaardig aan wat in de logging file komt.

Ben trouwens benieuwd wat/waar jullie dan wel krijgen in HA, iemand een screenshot?

@cereal, net ook getest met Home Assistant 0.104.0.dev0 , ook hetzelfde fenomeen.

Ja, met headless bedoelde ik zonder scherm.
Probleem is dat er veel verschillende versies van HA rondzwerven, en dat de tutorials meestal niet juist zijn voor… (paar keer iets tegen gekomen als in 'pas config file aan naar ‘/abc/def’ terwijl het ‘/rst/def’ ofzo moet zijn…

Probeer ook eens uw velbus installatie stap voor stap opbouwen. Dus alles er uit behalve voeding en 1 relay module en dan stap voor stap testen waar het fout loopt (waarschijnlijk bij het toevoegen van de vmbgpod)
en vergeet ook niet om u teminators te versteken als je stap voor stap uw velbus installatie terug opbouwt, heb daar toch wel ff naar gezocht waarom het plots niet werkte met minder apparaten er op

@cereal
Nog eens getest, en vmbgpod aansluiten zorgt er voor dat het niet meer werkt…

Zou het niet handig zijn dat ik u gewoon ssh toegang geef tot mijn rPi? Dan kan je testen zoveel je wil…
En er hangt een dimmer module aan, dan kan je die ook implementeren :wink:
stuur een mailtje naar steven@maaket.be en ik geef u ip, en dan kan je normaal inloggen en testen…

@jjjeroenski
ziet er zo uit:

1 Like

Bedankt, ziet er mooi uit.
Ik zal zien of ik een deel kan loskoppelen van mijn velbus installatie maar vrees inderdaad volgens wat jij nu merkt dat het bij mij hetzelfde zal zijn, ik heb overal die knoppen zitten…

hey iemand heeft een fix gemaakt voor de python-velbus module die dit probleem gedeeltelijk moet oplossen.
ik ga die vandaag valideren en eens ik die gevalideerd heb pas ik dezelfde fix toe op de vmbgpod modules

dan kan ik een nieuwe versie maken en hass die nieuwe versie laten gebruiken

vandaag zouden deze problemen opgelost moeten zijn :slight_smile:

en dan de home-assistant pull request

als die laatste gemerged is, zal in de volgende release het probleem opgelost zijn

2 Likes