Hoe moet de bus lopen / vertakken?

Ik heb op dit moment Home Assistant maar ik wil dit uitbreiden met Velbus vanwege de intuitieve touchsceen schakelaars.
Ik kon dit nergens terugvinden: De busleiding zelf? mag deze vertakken? dus een hoofdleiding met daaraan zijtakken? of moet deze leiding vanaf de hoofdunit in serie door en doorgelust worden door de diverse apparaten?

met de busleiding mag je doen wat je wilt.
hierthuis heb ik zelf een soort van ster gemaakt, op de lange lijnen van de ster heb ik een afsluitweerstand gezet

Je kan hierover info vinden in de Velbus Installatiegids (deel 1 = hardware, deel 2 = configuratie). Gratis download op www.velbus.eu, rechter zijbalk.

Wat afsluitweerstanden (terminators) betreft, voor alle duidelijkheid nog eens op een rijtje:

• In een standaard Velbus installatie (niet extreem groot dus, bv. industrieel) moeten er in de volledige installatie 2 of 3 terminators gesloten worden. (Beide opties liggen binnen de correcte range). Niet meer, niet minder.
  • Deze moeten ideaal gezien zo ver mogelijk van elkaar liggen (dus met zoveel mogelijk “koper” ertussen).

Het is dus niet zozeer een kwestie van lange leidingen af te sluiten, maar om de installatie te bekijken als geheel. Lange leidingen zijn vanzelfsprekend goede kandidaten om af te sluiten, maar niet zomaar elke lange leiding afsluiten want dat kunnen teveel terminators worden in totaal.

Als ik mij niet vergis, is de CAN bus officieel een lijn. Puur elektrisch gezien is het dus het best om één lijn te hebben met aan beide uiteindes een terminator. Iedere aftakking op die bus dient dan zo kort mogelijk te worden gehouden, liefst niet meer dan 30 cm.

Gelukkig is een CAN bus zeer robuust en heeft Velbus gekozen voor een lage snelheid. Een ster-netwerk kan dus wel maar ik zou toch aanraden om niet extreem te gaan in het aantal aftakkingen en de lengte er van. Al zal je in een woning niet zo snel een probleem hebben. Een boom-structuur (vele aftakkingen met nog meer aftakkingen) zou ik afraden. Maar ik snap wel dat het bij een bestaande installatie wat moeilijker is :slight_smile:

Zelf heb ik 2 lussen gemaakt, één voor de benedenverdieping en één voor de bovenverdieping. En op het verste punt (= midden van de lus) een terminator. Dit leek mij persoonlijk het best, indien er per ongeluk een van de doorverbindingen wordt onderbroken, zou het nog steeds moeten werken. Toch heb ik nog 1 aftakking naar buiten maar die is voorlopig niet aangesloten.