Hoe programmeer ik button1(Ch1) om vanaf 6am een licht aan/uit te doen en vanaf 21u licht aan voor 2min (Timer))

Hallo,

Ik ben bijna een jaar geleden mijn Eltako installatie vervangen met een velbus installatie.
Het standard programmeren is makkelijk, maar ik heb wat moeite met de wat meer uitgebreide programmaties.

Ik heb een Button1(Ch1) dat een licht aan/uit doet, ik had graag gehad dat diezelfde knop vanaf 21u s’avonds op een timer hetzelfde licht aandoet en vanzelf uitgaat na 2 min.
Pas vanaf 6 uur s’morgens moet button1(CH1) terug naar zijn gewone aan/uit functie gaan.

Is dit mogelijk en hoe pak ik dat juist aan?
Ik heb het forum al wat proberen door te lezen (Engels en nederlands), daarvan heb ik al wat
dingen uitgebrobeerd (nooit exact wat ik nodig had), maar altijd zonder success.

Dank u

ik denk dat je met 2 virtuele relays kan werken… en het inhibit commando…

CH1 stuurt beide relays aan… (toggle on/off)
relay 1 - timed on (2 min)
relay 2 - on/off

je lamp “volgt” de twee relays

je maakt een virtuele channel aan (je gebruikt een niet bestaande CH op je input panel) en die laat je schakelen met INHIBIT ON/ INHIBIT OFF tussen de twee relays

en dan een programma die om 21:00 je nieuwe CHx aanzet (en dus relay 2 op inhibit ON zet, en relay 1 op inhibit OFF)
Testplan.vlp (17.0 KB)

oh er moet alleen nog een release in op het programma gedeelte… anders doet die het maar 1 dag :wink:

En je zou dit voor elk programma kunnen configureren…

1 Like

Ten eerste mijn excuses voor de late reactie (tijd gaat veel te snel)

Ik had dit dus 26 dagen geleden geprobeerd zonder success, maar vandaag heb ik het rustig kunnen opnieuw properen met success. Dank u hiervoor.

Maar nu heb ik een opvolg vraag, als je zo een aantal configs wilt uitvoeren kom je al snel virual relays (1 per relay module) tekort…
Is het mogelijk om zo een virtuele relays toe te voegen aan een relay module?
Hoogwaarschijnlijk niet, maar hoe los je dit dan op? relay Modules bijkopen?

Dank u

de nieuwe (2.0) modules hebben daarvoor idd veel meer virtuele relays…

1 Like

Nice, Niemand weet toevalling hoeveel meer? :stuck_out_tongue:
Heb nog een paar modules te kopen voor de garage, zou ze kunnen wisselen waar ik meer virtual relays nodig heb. :slight_smile:

@RCZ Dank u voor de info en hulp :wink:

Four real world contacts

Four virtual relays

@Mdar The question was regarding the Velbus 2.0 modules, apparently they have more virtual relays.
The Velbus 1.0 Relay modules have indeed 4 real and 4 virtual and I have a few of those in house :slight_smile:

I understand.

However
.

V1 relays have

4 real world & 1 virtual

V2.0 relays have
4 real world and 4 virtual

Yep you are right, I am Sorry.
Confused the relay module with a switch for some reason…
So 2.0 will have 4 virtual, that’s actually nice ( to bad I have all 1.0 and only need 2 extra modules in the house :stuck_out_tongue: )
Thank you al for the answers

1 Like