Hoe utilities toevoegen in Home Assistant (Velbus versie)

Ik was van plan om de SLZB-06 Zigbee coordinator te koppelen aan Home Assistant, dit is een Ethernet versie net zoals de HUE, de laatste is namelijk heel erg beperkt en kan alleen maar lampen doen, meet tussenstekkers zeker niet en zoals bekend kunnen geen usb hubs gebruikt worden.
Nu zie ik net ook dat de HA Signum versie OOK! geen Add Ons optie heeft ingebouwd? dus zoiets als file editor (toch wel onmisbaar in Home Assistant) kan dus niet geïnstalleerd worden.
Ik heb natuurlijk ook al eens geprobeerd om via terminal dus te doen ssh gebruikersnaam@ipadres Signum, maar dan krijg ik dus ook Permission Denied dus ook ssh is geblokkeerd.

De Signums worden geleverd met een vooraf geïnstalleerde, lichtgewicht versie van Home Assistant, speciaal geoptimaliseerd voor het Velbus-ecosysteem. Deze versie is afgeslankt om maximale betrouwbaarheid en prestaties te garanderen binnen de hardware beperkingen van de Signum. Het geïntegreerde Velbus-systeem werkt naadloos in deze omgeving, evenals verschillende integraties van derden.

Voor gebruikers die op zoek zijn naar meer controle, hebben we een “Geavanceerde modus” geïntroduceerd. Deze modus ontgrendelt:

• Toegang tot configuration.yaml
  • Installatie van HACS
  • Gebruik van de codeserver
  • Mogelijkheid om aangepaste integraties toe te voegen

U activeert deze modus via Instellingen / Systeem / Signum Advanced Mode.

We begrijpen dat sommige gebruikers meer van Home Assistant nodig hebben, bijvoorbeeld meer integraties, spraakassistenten (die in onze versie nog niet worden ondersteund vanwege beveiligingsproblemen) of experimentele functies. In die gevallen is een volledige installatie van Home Assistant op uw eigen hardware (bijvoorbeeld een Raspberry Pi of NUC) een oplossing.

Ik heb net die geavanceerde optie gevonden, dan krijg ik inderdaad die codeserver (die moet ik wel gebruiken op mijn laptop want in Mac os browser opent die codeserver alleen een serie nieuwe codeservers. Ik ga kijken of ik die hacs kan installeren want ook bij die SLZB 06 moet ik in het systeem kruipen omdat je ook bij de ZHA oplossing (die normaal het eenvoudigste is, toch altijd weer een poort moet aanwijzen (en hoe vind je anders die poort?)

Maar ook voor die HACS heb je ook weer die Add on optie voor nodig, nogmaals ik hoef eigenlijk HACS ook niet maar ik moet simpelweg de mogelijkheid hebben om te zien welke poorten beschikbaar zijn, een editor voor de configuratie (maar misschien kan dit met die codeserver)
Enige weken geleden werd gezegd: er kunnen geen USB hubs aangesloten worden dus ga naar netwerk varianten, maar hoe je het ook went of keert het systeem heeft altijd weer die Add on optie nodig, je kan namelijk ook niet in de directories van de (Signum) Home Assistant komen, dus om gewoon handmatig te installeren. Je kan ook simpelweg geen Samba installeren, iets wat echt nodig is omdat je ook bij de backups moet komen want elk opslagmedia of het nu harde schijven zijn of sdsc kaarten (ik weet niet wat er in die Signum zit) maar elk opslagmedium gaat een keer kapot.

En voor de installatie van HACS heb je de ssh server nodig, en… die krijg je dus ook niet in deze versie.

Ja ben ik weer, die code server is de enige die geinstalleerd wordt, maar vereist een wachtwoord?

Zie heer een foto van de laptop met windows:

En uiteindelijk wordt HACS niet geinstalleerd terwijl het wel aangegeven wordt onder de optie van Add-ons onder Signum (maar ook hierboven eerder genoemd door Vel524)

Het zou makkelijker zijn als we gewoon het wachtwoord hadden van root in Signum, volgens documentatie zou er geen wachtwoord zijn maar het is er toch, zodra ik met terminal inlog op de HA instantie met Signum krijg ik altijd de melding terug dat het wachtwoord niet goed is.

The default interactive shell is now zsh.
To update your account to use zsh, please run chsh -s /bin/zsh.
For more details, please visit Use zsh as the default shell on your Mac - Apple Support.
Mac-mini-van-Bob:~ bobwalberg$ ssh root@192.168.0.187
root@192.168.0.187’s password:
Permission denied, please try again.
Permission denied, please try again.

Ik heb dit ook geprobeerd met “Username”@ipadres signum
Ook met de authenticatie code B755-f8…
Soms (en dat zou ook met HACS moeten zijn) kan je via een link installeren waarbij dan opnieuw een Home Assistant wordt geopend maar dat werkt dus niet als je al meer localhost instances hebt in je netwerk. Ik ben installateur en reparateur en heb meerdere localhost instanties op mijn netwerk.

Voor gebruikers die op zoek zijn naar meer controle, hebben we een “Geavanceerde modus” geïntroduceerd. Deze modus ontgrendelt:

Toegang tot configuration.yaml
Installatie van HACS
Gebruik van de codeserver
Mogelijkheid om aangepaste integraties toe te voegen

Hoe dan? HACS wordt niet geinstalleerd en codeserver vraagt om een wachtwoord die ik kan vinden door… Codeserver WANT DAARMEE MOET JE DE CONFIG.YAML OPENEN! EN DIE CODESERVER VRAAGT OM EEN WACHTWOORD!

En voor de duidelijkheid, alles staat hier op een netwerk dus er is hier nergens wifi, alleen dus de Zigbee van een netwerkzigbee coordinator maar omdat deze ethernet is, op ruime afstand gezet van de din rail, die ook nog eens een afscherming heeft. Dus er zijn geen stoorsignalen.

Ik ben nu al 2 maanden bezig met de Signum 2 die ook al niet echt goedkoop is. Velleman, antwoord graag, ik heb inmiddels 8 tickets ingestuurd, vandaag ook weer twee en ja nu is het zaterdag maar de eerste heb ik al half juni ingediend, er komt nooit een antwoord terug. Ik heb vorige week iemand hier gehad die ervaring had met Velbus en die kwam er ook niet uit. Kostte mij ook al 60 euro per uur. De Signum is gewoon stuk vanaf het begin, is nooit getest bij of na de assemblage in de fabriek. Na een reset moet ik ruim een half uur wachten voordat er iets gebeurd. Dat je niet wil dat een gebruiker in de Signum gaat spitten (softwarematig) kan ik mij voorstellen maar deze doet helemaal niets, geen file edit toch heel simpel, geen Samba geen HACS maar nog erger je kan geen backup gebruiken! ja er worden backups aangemaakt en die kan ik nog wel openen op mijn computer maar een restore doet het systeem niet. En jullie maken mij niet wijs dat eens een configuratie gemaakt deze eeuwig goed blijft, elke schijf mechanisch of electronisch gaat een keer stuk. En ik werk al 10 jaar (vanaf het begin) met Home Assistant, maar je moet wel minimaal toegang tot de configuratie hebben en… die is er niet. Ik ben van beroep installateur, dus ben echt wel wat gewend. Ook de allerbeste coureur kan niet rijden als de motor stuk is.

1 Like

Misschien is het goed om met een schone lei te beginnen. We hebben je al vaak geholpen, maar vanaf je eerste berichten kwam je toon vrij stevig over. Soms heb je terecht aangegeven dat dingen niet helemaal goed liepen, maar dat is niet altijd het geval. Wij krijgen het gevoel dat het altijd onze fout is, ook wanneer we ons best doen om je te helpen. We willen dat je weet dat we je feedback zeker meenemen, al merken we dat sommige zaken buiten ons doelpubliek vallen.

1 Like