Ingangsmodule VMB8PBU: verlengen of niet?

In de installatiehandleiding lees ik “Opgelet: de geleiders naar de drukknoppen mogen niet verlengd worden.”
Onder welke voorwaarden kan hier van afgeweken worden?
Dit is belangrijk voor mij omdat ik Velbus wil implementeren in een bestaande woning waarbij ik niet bij elk schakelpunt een ingangsmodule weggewerkt krijg…

Hallo,
ik heb deze al veel verlengd gehad, maar ook niet in overdreven. Als buskabel gebruik ik een UTP kabel. Daarvan is dan oranje en oranje/wit samen de “+”, blauw en blauw/wit samen de “-”, groen en groen/wit mijn data. Dat maakt dat er nog 1 aderpaar overblijft nl. bruin bruin/wit. Zo kan ik van het potje verder en het potje terug 2x een schakelpunt meenemen om dan in het middelste potje 1 module te steken. Zo hoef je, wanneer er maar 1 schakelaar nodig is in een potje er niet speciaal 1 module voor te gebruiken (bv. lichtpunt in gang, WC, …) Soms neem ik, als het laatste punt enkel een paar schakelaars zijn, de aders van de UTP als schakeldraden, bv. blauw en blauw/wit worden dan mijn gemeenschappelijke en dan blijven er nog een aantal adres over als schakelaars. In de laatste 10 jaar nog nooit geen problemen mee gehad. Zowel met de oude (eerste) modules als met de huidige modules. (Met de eerste versie modules had ik destijds zelfs een heel zolderverdieping op 1 module, nl. licht gang, 2x slaapkamer en badkamertje),

Top!. Bedankt voor de raad.

Ondertussen geprobeerd en het werkt vlekkeloos :slightly_smiling_face:

1 Like