Iot signum

Beste,
Het lukt mij niet om in de signum app iot dingen toe te voegen.
Alles werkt perfect in de installatie, de app op gsm etc. werkt ook perfect, alleen vind ik niet hoe ik bvb mijn lg airco’s - viessman ketel en andere applicaties die netwerk gebonden zijn kan toevoegen op de velbus app.
Momenteel gebruik ik dus alle aparte app’s van mijn diverse toestellen, waardoor ik er reeds een hele resem heb staan.
Heb al van alles en nog wat geprobeerd, maar lukt mij niet.
Heb de laatste update van de signum staan.

Dank voor julie reply,
Mvg,
Stef

is dat de signum met de Home Assistant update ?

indien ja… dan kun met een browser naar het IP adres, dan naar settings, devices & services … dan add integration en bijvoorbeeld philips opzoeken… Adding Devices To Home Assistant - Home Assistant Beginner’s Guide #2 - YouTube

als de signum het ondersteund, zou je ook HACS kunnen installeren om meer 3rd party integraties te krijgen… HOW TO - Install HACS 2023 (Complete Guide) - YouTube

Hey, bedankt voor uw reply!
Denk wel dat de Signum HA ondersteunt, is wel 2 jaar oud, maar heeft de laatste update doorlopen.
Moeten er poorten open staan op de modem?
Nu werk ik op de cloud server van Velleman, dus geen poorten geopend.

Mvg, Stef

De Signum met Home Assistant is een versie waarbij er nog bepaalde dingen afgeschermd worden.
Zo is het niet mogelijk om integraties te configureren via scripting of custom integraties te installeren via hacs.

Informatie over de diverse integraties kan je hier vinden: https://www.home-assistant.io/.

Dus eigenlijk is het interessanter om een losse HA te plaatsen, en die te laten verbinden met de Velbus integratie, naar een signum?

Ik heb deze eigenlijk aangekocht om stappen te zetten naar home assistant, maar wil ook m’n warmtepomp integreren dmv een esp286.

Ondertussen is het wel al mogelijk om de configuration.yaml aan te passen en hacs te installeren voor extra integraties.

1 Like

ja, hoe? zelfs de truuks om Home Assistant via de installatielink HACS te laten downloaden geeft een 403 forbidden. In configuration.yaml kan je geen Hacs inzetten

De advanced modues aanzetten is eenvoudig:

1. Ga in het Home Assistant menu (links) naar instellingen:

2. Ga in het Home Assistant menu (links) naar instellingen en kies voor systeem:image

image

3. Kies voor Signum Advanced Mode
    image

4. Op de volgende pagina kan je de Advanced mode activeren en HACS & Code server installeren:

Na enkele minuten krijg je in de zijkant dan de volgende taps te zien:
image

Lukt het niet? Even Home Assistant heropstarten via Developer tools - Herstartenimage

image

image

Gaat het dan echt nog niet? Log even uit en log je opnieuw aan (of start een privaat browserscherm).
image

Het is normaal dat je op de pagina van HACS of de Code Server je nog een keer dient aan te melden met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Vanaf dan kan je HACKS installeren:

En je config.yaml of andere files aanpassen via de Code Server:
(je dient wel de eerste keer goed te keuren dat je de ontwerpers vertrouwd)

Nog een laatste belangrijke tip: Neem regelmatig back-ups! Met HACS en de Code Server kan je jouw Home Assistant configuratie onklaar maken. Velbus geeft geen ondersteuning voor Signums die in Advanced modus staan. Je kan een vastgelopen Signum ‘redden’ via factory reset, maar dan ben je alles kwijt natuurlijk. Dus regelmatig backups nemen ;-).

2 Likes