Kilowattuurteller VMBKWH310

Met deze meter kan je waarden van de pv installatie meten of iets anders afhankelijk van de plaats van de meter. Maar kan deze meter in beide richtingen werken. MAW indien je de meter net na de meter van Fluvius plaatst kan hij dan registreren of je op het net injecteert of van het net afneemt.

Mvg,
Christophe

Deze heeft maar S0 uitgang dus nee.

Het is zelfs goed mogelijk dat die verkeerd gaat meten als je stroom in beide richtingen hebt.
De meeste kWh kunnen maar in 1 richting juist meten. Stroom in de andere richting wordt soms niet of heel onnauwkeurig gemeten.

Bij zonnepaneel installaties moet je de kWh op de juiste (eigenlijk de niet-logische manier) aansluiten. Er zijn best wel wat installaties waar de kWh omgekeerd staan en die zo verkeerd meten. En eventueel best wel wat subsidies missen!

Een kWh die in 2 richtingen kan meten bestaan wel. Effe zoeken op ‘kwh bidirectional’ en je vindt er wel.

Stef

Hey Stef,

bedankt voor je antwoord. Ik las ook dat je sprak met oplossing met digitale meter. Ik heb er al zo eentje (had niet te kiezen). Deze staat in een voetpadkast op 40 meter van de woning ( ook dit had ik niet te kiezen). Ik ga een ethernet kabel trekken naar daar om de pulsen te kunnen gebruiken. Ik heb een vermoeden dat jij wel weet hoe je dat moet doen om dit een een bruikbaar signaal om te zetten voor aflezing oled scherm.:slightly_smiling_face:

Nog niet, want ik heb nog geen digitale meter :slight_smile:
En ik heb een Wago PLC met 3 faze voor het uitlezen van stroom, Volt, CosPhi en dergelijke. Dus niet echt nodig om dat via een kWh te doen :slight_smile:

Maar kijk eens op het zonstraal forum: https://www.zonstraal.be/forum/
Daar zijn een aantal posts ivm het uitlezen van een digitale meter.

Het kan wel een uitdaging zijn om dat in Velbus te laten zien.
Daar zijn wel wat oplossing voor, maar je zal wat creatief moeten zijn.
Wat ik vroeger deed was mijn kWh van de zonnepanelen uitlezen met de Wago PLC. En elke puls 1 op 1 door te zetten via een Wago relay door te zetten naar een VMB7IN. Maar nu staat alles bij elkaar en hangt de kWh rechtstreeks aan de VMB7IN.

Alternatief is dat je OpenHAB installeert en die alle data laat verzamelen. Dan kan je sowieso een pak meer met je installatie. Dat is wat ik doe.

Stef

@Stef_Coene

Ik zou in dit geval 2x kwh meter in serie zetten, 1 die stroom van het net meet en 1 die stroom naar het net meet.
Ik heb hier geen ervaring mee maar zie dat jij wel meer op de hoogte bent.
Mijn bedoeling is dat ik weet wanneer mijn ik bepaalde acties moet doen als ik stroom terug steek of van het net neem.
Zou dit zo lukken?

Alsook zie ik de VMBKWH310 niet meer in de lijst staan, zou dit willen zeggen dat deze niet meer beschikbaar is?

Van die VMBKWH310, geen idee.

Voor het meten van wat je verbruikt of het net steekt is een bi-directionele meter het handigste.
Eigenlijk eentje zoals de digitale meter die ze nu overal aan het uitrollen zijn :wink:
Ik vind er wel zo direct geen in een webshop als voorbeeld.

Wat is je einddoel?
Want verbruikers af- en aanschakelen aan de hand van wat je energieproductie is, is niet zo eenvoudig als het lijkt.
Dan verwijs ik naar het zonstraal forum waar al heel wat topics aan dit onderwerp gewijd zijn.

Stef

Dit zou idd het handigste zijn, maar velbus heeft deze meter niet. En ben ook niet de juiste persoon die verschillende protocollen met elkaar kan laten communiceren.
Want ik ga ook een meter hebben die Modbus protocol zit, Fluvius zit met zijn digitale meter op Mbus dus allemaal verschillend.
Ik zal idd ook eens op het andere forum kijken.

Mijn opstelling zou zo beetje zijn:

Zonnepaneelinstallatie met 5kW omvormer en 10kW batterij, deze communiceren met elkaar voor eigen verbruik en opladen van batterij.
Ik zou mijn meters gebruiken voor als ik terug gave heb naar het net (batterij opgeladen en geen eigen verbruik of te weinig); dat eerst mijn boiler opgewarmd wordt naar max temp dmv weerstand die ik schakel. En indien dit ok is, in de zomer automatisch mijn airco’s aanstuur op 20 graden en in de winter deze op 22 graden aan stuur.
Dit zo dat ik al de energie die ik zelf produceer ook zelf kan verbruiken en niet op het net te steken.
Bij deze beetje kort mijn visie.
Weet dat dit qua programering niet evident is maar moet niet altijd makkelijk zijn.
Ben zelf ook installateur en plaats alles zelf van zonnepanelen, batterij en installatie natuurlijk.

Grt

Ik gebruik al een tijdje deze meter

Energie Meter 3F/100A, MID, Modbus+puls

De EMM.630-MID is een geavanceerde 3 fase energie monitor tot 100A met LCD display.

Ga ik eens bekijken, bedankt voor de info :slight_smile: