Langdurig drukken op drukknop

Hallo,

Ik ben net begonnen met een velbus installatie in mijn winkel, atelier.
Nu moeten de mensen aanbellen willen ze binnen komen. Dan kan ik de elektronische deur van het slot doen.
Maar stel ik ga naar buiten met de klant om één of andere reden en mijn deur valt dicht. En ik heb geen sleutels mee.
Dan had ik graag gehad, dat als ik bv 15seconden op op de bel (knop) druk, mijn deur wel open gaat.
De klanten drukken gewoon en dan moet ik open doen.

Is dat mogelijk met de velbus, of via een omweg?

Groetjes

Hein

Dat noodscenario mag ook op een andere manier.
Bv 5 x na elkaar drukken op de drukknop en de deur gaat open.
Bv bij elke druk gaat een relais aan, en bij 5 aangetrokken relais gaat de deur open.
De relais moeten wel na een zekere tijd terug uitvallen.
Bv als er eens iemand 3 X na elkaar belt, blijft de deur dicht tot ik op een drukknop druk die de deur open maakt.
Maar na een aantal seconden moeten die relais weer allemaal afvallen.

Dit is misschien beter haalbaar?

Dit kan als volgt:

  • dubbele werking instellen (zie Installatiegids deel 2, gratis download op velbus.eu)
  • de tweede knop doet het volgende (twee acties):
    • actie 21 “herstartbare in- en uitschakelvertraging” met inschakelvertraging op bv.15 sec en uitschakelvertraging op continu, naar het relais om de deur te openen
    • actie 17 “start timer bij openen contact” (1s) naar een virtueel relais
  • het virtueel relais naar het relais om de deur te openen: actie “uit”

Door de inschakelvertragingvan actie 21 te veranderen, kan gekozen worden hoe lang het “extra lang indrukken” moet duren.

Mijn drukknop is aangesloten op de module VMB7IN.
Daar is blijkbaar geen tabblad “werking” in het configuratievenster.

Enig idee hoe ik dit oplos?

Groetjes

Hein

Dag Hein,

In de installatiegids vanaf blz. 21 (6. Modules configureren) staat het mooi uitgelegd. Helemaal niet moeilijk of ingewikkeld .

Groet.
Nico,

Alles is denk ik gelukt tot het laatste puntje.
Wat moet ik juist doen met: "Het virtueel relais naar het relais om de deur te openen: actie “uit”. ?

Bedankt voor de hulp.

Groetjes

Hein

Vinkje onderaan “Toon uitgebreide configuratie” aanvinken.
Hoeft maar één keer, daarna onthoudt Velbuslink dit.

Een actie “uit” maken met als oorzaak het virtueel relais, en als gevolg het relais om de deur te openen.

Perfect. Gelukt.
Bedankt.