Licht schakelen met herstartbare timer met lichtafhankelijke beweging - licht gaat toch even uit

Situatie: Gang met VMBGP4PIRB ( Zwarte glazen bedieningsmodule met 4 aanraaktoetsen en ingebouwde bewegings- en schemersensor) om licht te bedienen

Gewenste werking:

  1. Drukknop om licht van de gang geforceerd aan/uit te zetten
  2. Zo lang er beweging is (binnen twee minuten interval), en er is niet voldoende licht: Licht aanhouden

Oplossing:

  1. Geforceerd aan activeren/deactiveren
  2. herstartbare timer met lichtafhankelijke beweging???

Probleem:

  1. Het probleem hiermee is dat de lichtafhankelijke timer de timer enkel herstart wanneer het donker genoeg is. Zodra het licht aan gaat wordt bijgevolg de timer niet meer herstart. Hierdoor gaat het licht telkens kort uit alvorens de timer te herstarten.
    Werken met enkel beweging in combinatie met zonsopgang/ondergang is ook geen optie, want het natuurlijk licht in de gang hangt af van de orientatie van de zon op dat uur, en eventuele bewolking.

Ik zoek dus eigenlijk iets als:

  • Donker genoeg + beweging => licht gaat aan voor 2 minuten
  • Bij iedere beweging terwijl het licht brand => 2 minuten herstarten
  • 2 minuten zonder beweging
    • => licht gaat uit
    • => terug enkel kijken naar beweging wanneer het donker genoeg is

Bestaat dit gedrag niet out-of-the-box? Ik vond het niet terug.

1 Like

Heeft er iemand suggesties?

ik heb deze topic gevonden en ik wil een gelijkaardige situatie.
Heb je een oplossing gevonden intussen?

1 Like

Nog steeds geen oplossing gezien :-/

@SnipSoft

Sure, there’s a solution.

It’s actually rather easy and I’m more than happy to help.

The problem is, I don’t get notifications for the Dutch / French part of the forum.

If you’re happy to chat in English, I can help.
Or I’ll use Google Translate.

A proposed solution.


Ensure all FORCE actions are disabled before proceeding. (No channels show as Forced in Velbuslink)

Remove all the current actions.

Set the action between the PIR motion channel and the relay channel with a 0104 Momentary (Follow), nothing more.

Configure the Motion channel duration to at least 30 seconds (this will be the length of time the light will stay ON after the last movement)

TICK the “External Override” option.


Add WHATEVER actions you want between other buttons and the relay channel.

Please don’t use FORCE or Inhibit, these are great, but not in this situation.

Synchronise and give it a test.

###############

Zeker, er is een oplossing.

Het is eigenlijk vrij eenvoudig en ik help je graag verder.

Het probleem is dat ik geen meldingen ontvang voor het Nederlands/Franse deel van het forum.

Als je graag in het Engels wilt chatten, kan ik je helpen.
Of ik gebruik Google Translate.

Een voorgestelde oplossing.


Zorg ervoor dat alle FORCE-acties zijn uitgeschakeld voordat u doorgaat. (Er worden geen kanalen weergegeven als Geforceerd in Velbuslink)

Verwijder alle huidige acties.

Stel de actie tussen het PIR-bewegingskanaal en het relaiskanaal in met een 0104 Momentary (Follow), meer niet.

Configureer de duur van het bewegingskanaal op minimaal 30 seconden (dit is de tijdsduur dat het licht AAN blijft na de laatste beweging)

Vink de optie “Externe overschrijving” aan.


Voeg WELKE gewenste actie dan ook toe tussen andere knoppen en het relaiskanaal.

Gebruik alstublieft geen FORCE of Inhibit, deze zijn geweldig, maar niet in deze situatie.

Synchroniseer en test het.