Hey, ik probeer dee programmatie gedaan door mijn installateur wat aan te passen aan onze noden. In het toilet is er een sensor (VMBPIRM) die het licht doet branden zodra er iemand binnenkomt (het toilet heeft geen daglicht dus licht gaat altijd aan). Momenteel blijft het licht 4 min branden nadat de toiletruimte verlaten is maar ik zou dit willen veranderen zodat het licht uitgaat zodra er niemand meer in het toilet aanwezig is. Ik vermoed dat de absence functie hiervoor dienst doet maar hoe kan ik dat het best programmeren? Alvast bedankt. Frank
Om te beginnen heb je velbuslink nodig:
En dan moet je nog je computer of laptop verbinden met je installatie.
Het gemakkelijkste is via USB.
Heb je enig idee hoe dat dat moet?
Stef
Hey Stef,
jawel, dat is het probleem niet. Ik heb de software, ik kan connecteren, syncen, lezen en schrijven naar het systeem. Ik kan wat kleine aanpassingen doen. So far so good.
Ondertussen denk ik een oplossing voor mijn vraag te hebben gevonden door gewoon de 4 min te veranderen naar 3 seconden.
Ben jij een prof. installateur Stef of een meer ervaren hobby’ist?
mvg
Frank
Anderzijds denk ik dat het eventueel moet kunnen werken via een virtuele knop die, als de “abscense” pressed is, de actie “licht uit” activeert.
Maar mss is dat te logisch…
Je de absence uitgang onmiddelijk de functie “uit” laten geven.
Maar ik heb een vermoeden dat je programmeur/installateur dit gedaan heeft met volgende reden.
Als je stil op de wc zit gaat het licht uit, door de 4 min heb je toch de kans om de sensor te triggeren door een beweging en gaat het licht niet even uit.
Als je gewoon met een timer werkt dan gaat het licht altijd even uit ongeacht de beweging.
bedankt voor je reactie Jeronimo. Ik merk dat het Absence kanaal pas na 1 minuut, nadat het toilet verlaten is, nr “pressed” gaat. Ik kan blijkbaar ook geen kortere tijdspanne instellen dan 1 minuut. Dus dat is niet wat ik zoek. Het licht zou eigenlijk onmiddellijk moeten uitgaan zodra iemand het toilet verlaat. Net zoals het onmiddellijk aangaat als iemand het toilet binnenkomt.
Enig idee hoe ik dat voor mekaar kan krijgen?
merci,
frank
@FrankVP: De VMBPIRM is een infraroodsensor die dmv een speciale lens over de sensor in staat is om beweging te zien van iets dat warmer is dan de omgeving. Telkens een warm object door zijn gezichtsveld beweegt geeft hij een impuls. En daarmee moet je het dan ook doen. De sensor ziet geen hoog resolutie tv beeld en heeft geen straffe CPU die met artificiële intelligentie dat beeld analyseert en beslist dat de persoon het toilet heeft verlaten.
Het is gewoon “Hee, er heeft iets warm bewogen! - piep!”. Daarmee kan je dan een timer starten. Een herstartbare timer zal telkens opnieuw van vooraf aan beginnen tellen bij een “piep!” van de sensor. De timer instellen op 4 minuten houdt dan in dat je verwacht dat de toiletbezoeker minstens binnen de 4 minuten eens beweegt. Maar zit je stil te lezen, dan zit je na 4 minuten in het donker en moet je eens zwaaien. Het nadeel is dat het dan 4 minuten duurt voordat het licht uit gaat, want als je buiten gaat heeft de sensor dat vast gezien. Maar… het is ook maar 4 minuten, hee, wat is daar erg aan?
Je kan die tijd inkorten. Maak er drie seconden van en dan wordt het echt interessant om ook een camera in het toilet te hangen, dat levert vast leuke tv op. Van gefrustreerde toiletbezoekers die de hele tijd moeten zwaaien, want als ze dat drie seconden niet doen zitten ze in het donker.
Ik ben bang dat de technologie in een VMBPIRM niet beter kan dan dit. De “Afwezigheid” is gewoon de omgekeerde functie. De detectie is net hetzelfde, maar het ding zegt “piep!” als het x tijd geen beweging zag. Dat is eigenlijk ten gronde dezelfde detectie. Alleen een andere manier van voorstellen, zodat je er slimme dingen mee kan doen zoals de TV in het toilet enkel aan zetten als er niemand is.
Als je echt geen seconde teveel elektriciteit wil verbruiken zal je toch een schakelaar moeten plaatsen en hopen dat de bezoeker niet vergeet op de knop te drukken. Want als de bezoeker dat één keer vergeet en je komt er pas vijf uur later achter, dan … is dat 5x60/4 = 75 keer naar toilet gaan met de PIRM. Daarom is het mijn opinie dat de oplossing die de installateur programmeerde misschien nog niet zo slecht was gegeven de beperkingen van de sensor.
Hey @pdhoogh, dat is een heldere uitleg. Heb het helemaal begrepen. Het gaat uiteraard niet zozeer over die extra minuten electriciteit maar ik ging er vanuit dat die absence ook effectief onmiddellijk “afwezigheid” detecteerde.
Heel erg bedankt voor je toelichting,
mvg
Frank