Magneetcontact op VMB7IN reageert niet

Ik heb een magneetcontact in een deur zitten.
Op de VMN7IN gaat de led mooi aan/uit volgens de beweging van de deur.
Dit is echter niet zichtbaar in Velbuslink.
Daarnaast doet de actie volgen ook niks. (licht aan als de deur open is)

Waar zit hier de fout?
Is er iets met de ingang op de VMB7IN?
Zit er iets in de firmware mis?

Hey,

Magneetcontact kan slecht zijn. Best het contact eens nameten. Of op de velbus module eens een contact maken met een draaibrugje om te zien of de ingang reageert.
Magneetcontact is dat van een alarmsysteem? Dat zijn meestal contacten met een normaal gesloten contact. Wat je ook moet controleren is de afstand tussen het contact en de magneet. Is dit te groot werkt het ook niet.

Grts
David

Dag David,

Het is een velleman magneetcontact dus dit moet wel gaan.
Zoals ik zei schakelt de led op de VMB7IN duidelijk hoe het moet, dus het magneetcontact werkt zoals het moet.

@jeronimo: Inderdaad, als het lampje aan en uit gaat ziet de ingang van de VMB7IN het contactje openen en sluiten.

Er kan zoals je zegt een fout in de configuratie zitten. De eerste vier ingangen kunnen geconfigureerd worden als pulsteller, zodat je bv een kWh meter er op kan hangen die een puls geeft om de x Wh. Als het ding zo geconfigureerd staat gaat het tellen hoe vaak de deur open en dicht is gegaan, ook wel leuk maar niet wat je wil denk ik.

In de instellingen op het tabje “Tellers” moet je dan nagaan hoe die geconfigureerd staan. Die moeten voor wat jij wil op “uitgeschakeld” staan.

Verder kan er ook een vertraging op zitten. Op het “Algemeen” tabje moet naast het kanaal wat je wil gebruiken “Direct” staan, maar een vertraging kan nuttig zijn om loos alarm te voorkomen.

En zoals David zei kan het een normaal gesloten contact zijn wat je hebt. Het zou dan desgevallend nuttig zijn het signaal om te keren. Dat kan ook in de configuratie. Kijk naar het tabje NO/NC en stel daar het juiste gedrag in.

Ik hoop dat dit helpt…