Magneetcontact ramen en deuren

Hello iedereen,

Momenteel ben ik aan het bouwen en ik ga een Velbus installatie voorzien in onze nieuwbouw.
Nu komen deze maand onze (aluminium) ramen toe en wil ik inbouw magneetcontacten voorzien op alle opengaande delen.
Mijn vraag: Welke contacten schaf ik me best aan?
Je heb er 2-aderig, 4-aderig, met weerstand, zonder weerstand etc.

Iemand die me hier wat meer over kan vertellen?

Alvast bedankt!
Jef

Sorry for the reply in English.

2-aderig / 2 core are fine.

They will only switch 0v for a VMB7IN to detect.

Good luck with your new home.

Best wishes,

Stuart

Het klopt wat MDAR zegt als je enkel van plan bent die in te lezen in je velbus installatie.
Als je ze wil aansluiten op een alarmcentrale worden de andere 2 aders (of de weerstand) gebruikt als sabotage controle.

Voor het gemak heb ik een leeg potje naast het raam of de deur ingebouwd in de muur met een lege flex tot aan het punt op het raam waar het contact komt. Hierdoor kon ik achteraf bij het plaatsen van de ramen de kabels van het contact gemakkelijk tot aan dat doosje brengen en daar mijn verbinding maken en testen. Als er later iets zou zijn, kan ik er ook gemakkelijk weer aan. (Hetzelfde voor mijn screens. :slight_smile: )

Wij hebben ze laten inbouwen door de schrijnwerker. Op die manier zitten ze zeker goed en heb je achteraf geen miserie met garanties enzo omdat je hebt zitten boren in hun profielen. :wink:
Ze zitten ook altijd aan de kant van het scharnier. op die manier kunnen onze ramen bijvoorbeeld wel op “kiep” staan, maar niet verder open gezet worden zonder alarm af te laten gaan.

Misschien onnodig veel informatie, maar wie weet komt het toch voor iemand van pas.

1 Like

Hi MDAR,

Thank you for the reply. I will buy 2 core sensors!
Maybe a suggestion for a brand?

Dag CrazyBird,

Ik was aan het denken van ze aan de opengaande kant te plaatsen.
Misschien een domme vraag, maar hoe werk je deze legen potjes dan weg?
Ik wil de contacten gebruiken om zelf een soort alarm/afschrikking te maken met bijvoorbeeld een alles aan en een binnensirene. hoe ik dit voor mekaar ga krijgen in de velbus link, daar heb ik nog geen flauw idee van :smiley:

is er hier ergens een topic voor startende Velbussers, zodat ik ideetjes kan op doen voor wat te voorzien etc. nu ik nog in de ruwbouw-fase zit is het makkelijk om wat extra’s te voorzien.

2 Likes

Dag Jef,

  • Ik zou er toch nog eens over nadenken om ze aan de scharnierkant te zetten.
    Het gebeurt wel dat hier een raam op kiep gezet wordt als het alarm al aanstaat. of nog niet uit gezet werd. Daarnaast reageren ze verder voldoende snel hoor. :wink:

  • Ik heb ze gewoon niet meer open gedaan. Maar heb voor het gemak wel al mijn potjes van een signaaldekseltje voorzien voor de plakker. Zo van die met rode met antennes aan zodat je die na het plakwerk nog ziet zitten. En je plakker hier gewoon over kan werken. Nadien is dat eenvoudigweg opensnijden.
    Bij die dat dicht mochten blijven heb ik de antennes eraf geknipt en opgeschreven dat ze gewoon dicht mocht blijven.
    Voorbeeld van aansluitpunt van alarmcontact en screens:


    Voorbeeld van alarmcontact aan deur: kabeltje moest nog wel weggestoken worden.

    Voorbeeld van dekseltje net voor het plakken:

Onze plakker zei dat niet nodig was om die deksels te gebruiken. Dat je wel stukken isolatie ofzo in kon steken. Maar ik kan je zeggen dat ik (en hij ook) zeer blij waren met deze dekseltjes. Ze zijn veel eenvoudiger en sneller te plaatsen en uit te halen dan isolatie of krantenpapier ofzo. En werkt veel efficiënter. In principe als je ze uitsnijdt, kunnen ze herbruikt worden, dus zou je ze tweedehands kunnen verkopen. Als je plakker niet zo slim is om ze allemaal weg te gooien… :face_with_raised_eyebrow:

  • Dat lijkt me allemaal mogelijk. Een “alles aan” is nog redelijk standaard of eenvoudig te kiezen wat je wel en niet aan wil en die sirene is maar wat je eraan hebt hangen. Meestal kan je die wel met een contact of relais aansturen.

  • Ik denk dat je op de juiste plaats zit. Gooi die vragen maar in de groep. :wink:

1 Like

Hi CrazyBird,

Dank je voor de duidelijke uitleg, hier kan ik mee verder.
Bij vragen weet ik je te vinden. :slight_smile:

Groeten,
Jef