Modbus apparaten uitlezen en aansturen via velbus

Is er een manier waarop ik modbus en ebus apparaten kan connecteren met mijn velbus instllatie? Ik heb een weishaupt WTC a verwarmingsketel die ebus gestuurd wordt en een Lemmens luchtgroep die modbus gestuurd wordt… Iemand enige ervaring met zoiets rechtstreeks aan te sturen? Zou handig zijn omdat veel kWh tellers Ed ook modbus/rs485 regelbaar en uitleesbaar zijn

Voorlopig alleen via derden (bv. OpenRemote, OpenHAB of een van de vele anderen die protocollen koppelen).

Ik kan je daar wel bij helpen, maar dan ga je wel mijn code aan de praat moeten krijgen :wink:

Je kan dan Velbus integreren met openHAB en openHAB kan op zijn beurt ebus en modbus babbelen.

Voor kWh kan je die gemakkelijk aan een 7IN hangen van Velbus.
Bij mij hangen die nog aan een Wago PLC (die was er voor de Velbus). Die lees ik dan weer uit via SNMP.

Stef

(Ter info: de huidige OpenRemote versie (2.5) ondersteunt ModBus niet.)

Jouw velbus server draait reeds compleet werkend op men raspberry pi… Waarvoor nog maals dank…
Ik ben eerst aan het uitzoeken hoe ik de ebus in verbinding moet zetten met men raspberry pi… Ik heb enkele modbus naar USB sticks maar de ebus gaat volgens mij niet rechtstreeks lukken

Heb je OpenHAB draaien?
Want ik vind een ebus binding voor OpenHAB…

En heb vandaag nog een bug gevonden in mijn scripts ivm de temperatuur als die onder 0 gaat (moet dit nog definitief fixen en uploaden naar Github).
Best dus eens updaten :wink:

Stef

Laat ons hopen dat de temperatuur in huis nooit onder nul moet gaan … En ja ik weet dat er een ebus binding is… Maar hoe sluit ik de ebus aan op mijn raspberry pi? IO RASPBERRY? En moet er normaal geen file bestaan die merk en type specifiek is met codering om mijn ebus signaal van ketel uit te lezen ?

Ebus ken ik niet.
Volgens eBUS - Bindings - openHAB 2 - Empowering the Smart Home heb je nog een interface nodig dat je met serieel of via ethernet aan je PI kan hangen.
Ik vond al snel deze link:
http://koenserneels.blogspot.be/2017/07/home-automation-heating-with-ebus-and.html
En die gebruikt dit als interface:
eBus Koppler zur Verbindung von PC zum eBus Netzwerk mit USB Schnittstelle | IoT und Smart Home ESERA

Hier ook nog een overzicht van mogelijke interfaces:

En voor de temperatuur, mijn collega gebruikte de buitentemperatuur om de verwarmingsketel mee aan te sturen en dat liep nogal mis omdat het 120 graden was ipv -1 graden :slight_smile:

Stef

Beste,

Is er ondertussen al een mogelijkheid om te communiceren naar modbus?
Dit omdat ik mijn kwh teller wil laten communiceren met solar edge omvormer en storedge interface en LG Batterij. Anders moet ik nog een externe kwh meter aanschaffen die wel via modbus kan communiceren.

Mvg Kevin

Dag Kevin,
Momenteel nog geen koppeling met ModBus. Dit kan in een later stadium via onze Signum server toegevoegd worden, maar staat voorlopig nog niet op de actieve planning.