Module VMB6PBN zit vast in "bootloader started"

Ik heb een nieuwe, kleine, installatie met twee VMB6PBN modules (build 1439). Ik heb hiervoor een firmware upgrade gestart via velbus link. Dit is echter voor beide modules mis gelopen. “The integrity of the firmware could not be verified”. Nu zie ik op de bus elke 6-7seconden 'bootloader started" verschijnen voor deze modules.
De voorstellen in de thread ‘VMBGPODB reageert niet meer na firmware update’ hebben mij niet verder geholpen.

Beste

U mag gewoon opnieuw de firmware upgrade voor beide modules starten.

Indien het upgrade proces steeds "The integrity of the firmware could not be verified” blijft melden is er mogelijks een probleem met de busverbinding. Heeft u onlangs iets aan uw installatie gewijzigd?

Met vriendelijke groeten

Hey,

Ik heb de upgrade al ettelijke keren gestart, steeds met hetzelfde resultaat. Er zijn geen wijzigingen aan de hardware gebeurd. Vóór de upgrade heb ik nog succesvol de configuratie kunnen aanpassen en de knoppen gebruiken. Alles lijkt voor de rest in orde.

De logging van de module in kwestie ziet er als volg uit:

Beste

Kan u nog eens een firmware upgrade uitvoeren op een module, en na het falen de log hiervan doorsturen?

De log kan je opslaan door in het Logging venster op ‘Save’ te duwen, eens opgeslaan mag je deze verzenden in een privébericht naar mij.

Met vriendelijke groeten

na de upgrade komt eerst "The integrity of the firmware could not be verified”, nadien een timeout.
log:velbuslink_08-02-2019.log (29.7 KB)

Beste

Na het bekijken van de log blijkt dat er mogelijks een probleem met de bus is.

Dit uitgaande van volgende screenshot; er had een antwoord moeten komen bij de laatste ‘Write memory block’.

Enkele oplossingen om dit bus probleem te verhelpen zijn: het power-cyclen van de Velbus installatie, terminators controleren,.

Met vriendelijke groeten

Wat bedoel je met power cylen?

Beste

De automaat voor de voeding van de bus uitschakelen zodat de bus zonder spanning komt, daarna deze weer aanzetten.

Met vriendelijke groeten

dat heb ik al geprobeerd. :slight_smile:
ik vind het wel raar dat het elke keer op exact hetzelfde moment de mist in gaat. Ik zou verwachten dat als het een busprobleem is dat het eerder willekeur is. Alle andere acties werken ook zonder probleem.

Ik heb mijn vmb1usb module ergens anders in het netwerk aangesloten en van daar werkt het van de eerste keer. Ik vermoed dat ik dus idd ergens een bus probleem heb. Ik heb alle terminators en kabels nagekeken maar zie niets verkeerds. tips in hoe ik het probleem kan localiseren?

In de sectie “probleemoplossing” van de Velbus Installatiegids Deel 2 (gratis download op www.velbus.eu, rechter zijbalk), staat dit (p.36), misschien kan dit je een aantal ideeën geven:

VelbusLink geeft de foutmelding ‘communicatiefout met uw installatie’, vindt niet alle modules bij scannen, geeft foutmeldingen bij het syncen, …

  • Is de voedingsspanning van alle modules minimum 12V? Door spanningsval over de geleiders, of een te groot aantal modules voor te weinig voedingen, kan het zijn dat de voedingsspanning op sommige modules onvoldoende is. Indien de voedingsspanning op een module te laag is, zullen de LEDs van de kanalen 3x knipperen. Is de spanning te hoog, dan zullen deze 4x knipperen. Om zeker te zijn, meet de voedingsspanning op de modules.
  • de terminators zijn misschien niet (correct) ingesteld. In een standaard Velbus installatie moeten exact twee terminators gesloten worden, in het ideale geval zo ver mogelijk van elkaar verwijderd (met zoveel mogelijk kabel ertussen). Zie ook “Velbus Installatiegids, Deel 1: Hardware en bekabeling”.
  • er kan een bekabelingsprobleem zijn in de installatie. Is er niet per ongeluk een voedingsgeleider (+ of -12V) verbonden met een datageleider (H of L)? Zijn de vijsjes in de connectoren correct aangespannen? Is er nergens een kabelbreuk? Indien nodig, koppel zoveel mogelijk delen van de installatie af, probeer te verbinden en scannen, en koppel geleidelijk weer delen aan tot het probleem zich opnieuw voordoet. Dit kan een indicatie geven van waar in de installatie het probleem zich bevindt.
  • de USB-poort op de PC kan geblokkeerd of defect zijn. Probeer een andere PC USB-poort.
  • de PC interface module (VMBRSUSB, VMB1USB of andere) kan defect of in foutmodus zijn. Schakel de voeding van de installatie (of van de PC interface module) uit, wacht 5 seconden en schakel terug in. Ontkoppel de USB-kabel en sluit deze opnieuw aan (bij voorkeur op een andere PC-poort), verbindt VelbusLink opnieuw en voer een nieuwe scan uit. Is het probleem hiermee niet opgelost, dan is mogelijks de PC interface module defect. In de meeste gevallen ligt het probleem echter bij bekabelings- of terminatorfouten.
  • maakt de PC configuratiemodule (VMBRSUSB, VMB1USB of andere) wel contact met de bus? Deze wordt soms met een los stukje kabel verbonden waarin geleiders gemakkelijk breken.
  • is de configuratiemodule VMB1USB in goede staat? Wanneer deze zonder beschermende behuizing VMBFBI gebruikt wordt, is een kortsluiting snel gebeurd.

Thx, na veel zoekwerk denk ik het probleem opgelost te hebben. In het laatste stuk van de bekabeling leek het mis te lopen. Ik heb een ander paar kabeltjes van de SVV gebruikt.
Bedankt voor de hulp!