Enkele modules in VelbusLink (versie 9.80.0.9) blijven met een rood kruis terugkeren.
Gaat vooral om knoppen type VMBGPOD (firmware versie 1612), eerst had ik vermoeden dat het kwam door de firmware versie, 2 knoppen (VMBGPOD) hadden een oudere firmwareversie. Heb die succesvol geupgrade naar de laatste versie.
=> maakt geen verschil voor issue.
2x Eindweerstanden ok, alle (die in fout gaan) schakelaars er al eens terug uit gehaald, maar geen enkele met eindweerstand, dus dat is het probleem ook niet. (volgens de handleiding en wat ik er van weet)
Bekabeling reeds dubbel gecheckt, alle schakelaars eruit gehaald en gecheckt op kleuren.
Als ik op de modules met rood kruis iets aanpas en schrijf “enkel wijzigingen” gaat het “meestal” goed. Soms moet ik eens “retry” kiezen maar komt telkens goed. Functioneren naar behoren.
Doe ik eens voor de probleem modules “schrijf alles, dus niet enkel wijzigingen” dan gaat hij na enkele ogenblikken in “time-out”.
enkel dit stuk in de logs eens export gedaan, zie bijlage velbuslink_17-04-2017.log.vlp (17.1 KB) (kon geen txt of log file uploaden (rename .vlp > .txt of .log)
Vervolgens een export log van een WRITE actie naar een module die wel direct lukt:
export_log_wel_geslaagde_write_actie.log.vlp (127.4 KB) (kon geen txt of log file uploaden (rename .vlp > .txt of .log)
Memory dump van een schakelaar met rood kruis (één van de voorbeelden)
memorydebug_17-04-2017.csv.vlp (92.3 KB) (csv hernoemd naar .csv.vlp > terug aanpassen naar .csv )
Uiteindelijk ook gezien dat er een module VMBGP2 ook met zo’n rood kruis staat. (firmware versie 1521) Ben hem nu ook aan het upgraden naar firmware versie 1625 zoals de andere VMBGP2 modules maar vrees dat het daarmee niet zal opgelost zijn.
Een tijd geleden heb ik met “try&error” 3x een VMBGPOD los gekoppeld en toen waren de problemen weg. Als die zelfde 3 nu terug toevoeg, firmware goed zet, is het probleem er terug. Lijkt me niet logisch, laat nu dus alles zitten tot ik probleem vind.
Bij het lezen van diezelfde modules gaat het blijkbaar ook niet goed op die modules:
Het zijn telkens dezelfde 13 modules (zie schets hieronder) die in fout gaan, niet toevallig opéénvolgend langs de bus kabel (UTP cat 6) en de eerste 13 die vertrekken vanaf de kast, erna 14 - 15 …gaat niet meer in de fout langs dezelfde bus kabel. Nochtans in de opeenvolging van de 13 schakelaars zit ook een relais module en input module voor kWh teller in een kleine kast (kast G op schets hieronder) en die gaan niet in de fout.
Schakelaar A,B (VMBGPOD) op bovenstaande schets zijn zelf onbruikbaar, ze reageren nog op links - rechts en/of click maar de 4 led’s pinken samen elke +/- 20sec.
Schakelaar C (VMBGPOD) die pinkt ook maar je kan de schakelaar wel nog gebruiken, functioneert nog gedeeltelijk.
Schakelaar D (VMBGPOD) die pinkt niet en reageert normaal.
Identiek dezelfde lees/schrijf acties met alle relais, andere schakelaars dan die 13 of dim of shutter modules geven geen problemen op dezelfde bus.
Iemand tips wat ik nog kan checken?