Mogelijkheden van de Signum module

Wat zal de Signum module zoal kunnen op het laagste niveau naar simpele modules
zal dit een meerwaarde bieden voor mijn installatie,
de ontwerpers kunnen toch al wat info geven hier over zodat gebruikers hun ideeën kunnen geven wat mogelijk zou kunnen zijn!

Ik moet binnen afzienbare tijd een keuze maken ,verder met Velbus of iets anders.

In eerste instantie:

  • bediening van de installatie via mobile devices (smartphone, tablet, …)

  • Gateway voor VelbusLink, zowel via LAN als USB

  • NTP (tijd syncen via Internet)

  • Enkele dagen datum/tijd backup bij stroomuitval

In een later stadium komen daar bij: API, communicatie met andere protocols, visuele configuratie om bv. voorwaardelijke functies e.d. te implementeren, enz.

Bedoel je ook VMB4AN uitgangen die nu niet werken!

Via de Signum zullen de 4AN uitgangen inderdaad gevisualiseerd kunnen worden, en op termijn ook aangestuurd.

Beste Velbus345,

Ik ben zo vrij mijn opinie te geven over de mogelijkheden van Signum V1 en vragen of er meer mogelijkheden komen in een V2 of hoe een V2 er uit gaat zien:

• bediening van uw Velbus-installatie via iOS-app, Android-app of browser op mobiele toestellen (smartphone, tablet…) :neutral_face:
• periodieke tijdsynchronisatie op uw Velbus-installatie met een NTP-server :smiley:
• back-up van datum en tijd (48 uur) bij stroomuitval :smiley:
• VelbusLink (Velbus-configuratiesoftware) kan rechtstreeks worden verbonden (via USB-kabel of LAN-verbinding) :smiley:
• een veilige toegang tot uw Velbus Signum en domoticasysteem overal ter wereld :face_with_raised_eyebrow:

Binnenkort zullen ook de volgende functies beschikbaar zijn:
• IoT-gateway voor de integratie/communicatie met andere protocollen :slightly_smiling_face:
• geavanceerde visuele configuratie van uw Velbus-installatie (en aangesloten systemen) :neutral_face:
• manuele of periodieke back-up van uw locale Velbus-project/instellingen op Velbus Signum :neutral_face:

• verbruik: 100 mA (rust), 500 mA (max.) > beter meteen een bijkomende power supply bestellen? :neutral_face:
• breedte: 4 DIN-modules :unamused:

Velbus installeren in een nieuw huis gaat prima, In een bestaand huis moet je al behoorlijk verbouwen. Ik mis een manier om Velbus makkelijk in een bestaande elektriciteitsinstallatie op te nemen. Devolo maakt vandaag prachtige powerline communication. Zit daar wat in ?

Ik heb nu reeds 5 jaar VELBUS in onze nieuwe uitbreiding, het werkt schitterend. Maar in het oude deel is het nog manuele Nikko…

Met vriendelijke groeten,
Philippe.

1 Like

Jaartje geleden ook gekozen voor Velbus,
Ik vind die lang verwachte signum toch wel tegenvallen, zeer beperkt in kunnen lijkt me.
Nog steeds geen voordeel om de Openhab2 die draait op een 50 euro raspberry pi buiten te kegelen.

Hallo, Ik zoek ook een manier om mijn velbus via mijn smartphone te kunnen bedienen. Wat is het verschil met die openhab en signum? Ben van plan dit ook te gebruiken. Bedankt

OpenHab is een uitstekende open source oplossing, waar de Signum voor een deel trouwens op gebouwd is.
De Signum is een door Velbus zelf ontwikkelde en ondersteunde module (hardware en software), die Velbleman volledig in beheer heeft en waarbij Velleman zelf de koers bepaalt.

De Signum is op dit moment nog beperkt tot smartphone/tabletbediening van Velbus modules. Nochtans is er nu al een duidelijke meerwaarde tov een standaard OpenHAB met betrekking tot automatische quickstart die de installatie inscant en een volledig werkend dashboard creëert, support door Velbus in geval van problemen, een custom User Interface, een volautomatische updater, een native app, en andere. Er wordt hard gewerkt aan een cloud oplossing die eerstvolgend zal uitgerold worden.
Bovendien heeft de Signum een Velbus busconnector aan boord waarmee de Signum rechtstreeks op de bus met Velbus communiceert.
Vervolgens zal er gewerkt worden aan een functionaliteit om koppelingen te leggen tussen kanalen (als/dan en andere logische combinaties), schedulers (bv. voor verwarming), energiemanagement, en ook het mee koppelen van andere merken en protocollen, om maar een paar zaken te noemen die op de roadmap staan.

OpenHAB en Signum zijn eigenlijk geen concurrenten maar mikken op verschillende klantsegmenten. Wie zelf onder de motorkap wil duiken, en zelf hardware wil voorzien en daar de software wil op installeren en onderhouden, kan inderdaad zeker OpenHAB kiezen.
Wie een meer out-of-the-box of plug-and-play ervaring wil (die steeds verder uitgebouwd wordt), hardware en software die gedragen en gestuurd worden door Velleman als groep (met Velbus bus connector rechtstreeks op de module), en de door het Velleman team nog te ontwikkelen custom features die verder het gebruiksgemak en de functies zullen uitbreiden, zal met de Signum zijn gading vinden.

Voor elk wat wils dus, het is vooral kwestie om voor jezelf uit te maken welk soort gebruiker je bent en welke ervaring je wil.

2 Likes

@VEL345 “energiemanagement”… ah :slight_smile: ?

  • Zal Signum de DSMR P1 kunnen lezen? (slimme meter)

  • Nu al komen via aparte metertjes binnen: PV productie, verbruik Jacuzzi, verbruik zwembad. Wat zal Signum me toelaten hiermee te doen wat ik vandaag niet kan?

  • Is het de bedoeling dat Signum MQTT zal kunnen om bvb mijn OpenEVSE aan te sturen zodat mijn BEV oplaadt met wat ik over heb aan zonneëlectriciteit? Vandaag moet ik hiervoor een emonPI hebben.

@VEL345
Komt er een mogelijkheid om melding/ feedback te pushen via de app op de gsm?

De slimme energiemeter (DSMR) integreren staat alvast op de lijst van feature requests.
Ook het uitsturen van een melding via app staat op die lijst. :slight_smile:

1 Like

@Velbus: hebben jullie al een idee wanneer de visualisatie van de installatie er zou komen. Dit is namelijk handig om aan de klant te tonen dat men bv een platte grond van het huis heeft waar men dan alles kan bedienen ipv in een lijst te moeten gaan zoeken van wat staat waar

Momenteel staat dit ook op de feature request lijst. Met het huidige systeem kan je de widgets ook herorderen of op andere windows plaatsen in het dashboard. :slight_smile: