Negatieve uitschakelvertraging pomp?

Met een VMB4RYNO bedien ik een klep van een te verwarmen zone
Van een VMBGPOD gebruik ik “Verwarming” & “Pomp” signalen

Bij het inschakelen van de verwarming, stuur ik de klep & gebruik ik een inschakelvertraging van de pomp om ervoor te zorgen dat de kleppen de tijd hebben om open te gaan en er geen overdruk ontstaat wanneer de pomp aanslaat bij gesloten klep.

Nu wil ik voor het uitschakelen net hetzelfde bereiken. Ik wil de pomp eerst uitschakelen voor ik de kleppen begin te sluiten. De pomp blijft immers na het uitschakelen nog even na-druk leveren.

Ik zie dat er een heel eenvoudige uitschakelvertraging bestaat voor de pomp, maar eigenlijk wil ik dus het omgekeerde realiseren (de pomp stopt eerder dan het uitschakelen van de verwarming). Ik zou dus een negatieve uitschakelvertraging moeten kunnen ingeven.

Welke manier kun je voorstellen om mijn probleem op te lossen?

De kleppen sluiten nooit onmiddellijk, maar wel geleidelijk. Als je zonder uitschakelvertraging werkt, gaat de pomp (inclusief na-druk) normaal gezien wel gestopt zijn vooraleer de kleppen helemaal dicht zijn en is er eigenlijk geen probleem.
Dus waarschijnlijk heb je geen uitschakelvertraging nodig?
Indien echt nodig, kan je wel werken met een tussenrelais met vertraging. Je laat dan het kanaal “verwarming” niet rechtstreeks de kleppen schakelen, maar wel een ander (virtueel of echt) relais. Dit relais kan dan het relais van de kleppen sturen via een actie “504. Aan wanneer oorzaak sluit en vertraagd uit wanneer oorzaak opent”.